Sveriges Fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Makrelli
    • April 2007
    • 8

    Sveriges Fiskar

    Hejsan allihopa!

    Jag ska ha abborre (3cm) gädda (5cm) harr (4cm) och lax (5cm) i ett akvarium i sommar...

    Förra sommarn hade jag bara abborre och gädda , och dom klarade sig mycket bra Men harr och lax ska väl ha kallare vatten... Hur kyler jag ned vattnet i akvariumet på ett billigt och smidigt sätt? Om jag ska ha akvariumet inomhus...
  • landstrykeren
    • July 2006
    • 440

    #2
    Lax och harr kommer förmodligen gå att pipan. Dom är väldigt svåra och krävande. Hade satsat på abborre, gädda och mört om jag var du. Eller varför inte elritsa eller ruda dom tål väldigt mycket.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Blir varmt för laxen och harren som sagt. Gäddan är större än abborren skriver du. Alltså blir abborren gäddmat rätt snart. Förmodar att du har ett akvarium modell lite större eftersom du haft såna fiskar förr
      Senast redigerad av eriahl; 29 April 2007, 13:05.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Makrelli
        • April 2007
        • 8

        #4
        Men finns det inget billigt sätt att kyla ned vattnet?

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          isbitar :P

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #6
            Titta i sweclockers forum. http://www.sweclockers.com/forum/for....php?forumid=2

            Där finns det en och annan tanke kring att kyla ner överklockade("trimmade") processorer till datorer. Jag har inte testat själv men det borde ju fungera likadant med akvarier? Bara föremålet (och storleken...) du vill kyla ner som är förändrat.

            De riktiga hardcoreklockarna kyler ner sina processorer till minusgrader mha kväve, men det kanske är att ta i en smula

            Lycka till!
            Senast redigerad av ize; 30 April 2007, 09:23.
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag skulle starkt rekommendera att du kollar så att det inte är förbjudet att fånga harr- och lax-yngel där du bor. Det kan vara rätt stränga böter.

              Jag kollade temperaturtoleransen hos harr & lax.

              Harr: För vuxna fiskar är optimal temperatur 18 grader, och 26 grader är absolut övre gräns. Har ingen uppgift om yngel, men de är troligen känsligare.
              Lax: yngel optimal temperatur mellan 7-23 grader, övre gräns 28 grader.
              Vad gälle vuxna laxar är det stor spännvidd mellan de lägsta och de högsta mätningarna, kanske pga mätningar på olika stammar av lax, men optimal temperatur verkar vara 13-15 grader, högsta temperaturen nånstans i intervallet 28-34 grader.

              "Optimal temperatur" är den temperatur där fisken växte snabbast. "Högsta temperatur" är den temperatur där fiskens metabolism började krascha; fisken kan överleva den temperturen, men inte hur länge som helst.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • landstrykeren
                • July 2006
                • 440

                #8
                Ja de stämmer nog att det är förbjudet pga minimått och ev fredning.
                Har sett en person som haft i harr i akvariumet men han var dels erfaren sen hade han bra utrustning.

                Kommentar

                • Sara1111
                  • April 2007
                  • 202

                  #9
                  Är det verkligen tillåtet överhuvud taget att fånga fiskar ute för att sedan ha dem i akvarium? När jag läste faunistik fick vi inte ha några ryggradsdjur i akvarierna på lab utan speciella tillstånd.
                  Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sara1111
                    Är det verkligen tillåtet överhuvud taget att fånga fiskar ute för att sedan ha dem i akvarium? När jag läste faunistik fick vi inte ha några ryggradsdjur i akvarierna på lab utan speciella tillstånd.
                    Jag tror att det där har att göra med lagen om tillstånd för djurförsök. Det finns vissa djur man absolut inte får ha i fångenskap, som fåglar, rödlistade och hotade arter osv.
                    Men ifall de inte är med på den där listan tror jag inte det finns några hinder.

                    För fisk kan det dock finnas begränsningar när det gäller minimimått också.

                    Men, det vore bra om någon som har tid kunde snoka reda på vad som gäller.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Det är helt ok att ha svenska fiskar i akvarium. Men om du släpper ut dom ska dom släppas där du fångade dom. Vill du ha svenskfisk i akvarium så välj såna som inte har problem med normal värme i akvarium.
                      Senast redigerad av eriahl; 30 April 2007, 14:43.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Jag tror att det där har att göra med lagen om tillstånd för djurförsök.
                        Stämmer. Det är helt förbjudet att forska eller undervisa på ryggradsdjur utan djurförsöks-tillstånd. Att ha akvarium är lagligt, men för att ha samma akvarium i ett klassrum behövs försöksdjurstillstånd eftersom någon kan lära sig något.

                        Det gäller t.o.m. djur som inte ens är i fångenskap - om en gråsparv flyger förbi utanför huset får alltså inte läraren peka på den och säga "det där är en gråsparv" utan tillstånd från försöksdjursnämnden.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Piscator
                          • August 2006
                          • 735

                          #13
                          Bästa sättet att hålla låg temperatur i vattnet är förmodligen att ställa akvariumet i ett kallt rum, i källaren typ.

                          Svårast att hålla tror jag är harren, men om det vore jag skulle jag låta bli att hålla både harr och lax i akvarium. Min bedömning är att det är för svårt och bara leder till onödigt djurplågeri.

                          Men det finns ju massor av andra spännade och vackra svenska arter, särskilt bland karpfiskarna: Sutare, mört, ruda och björkna exempelvis. Men ska du promt ha en laxartad fisk kanske du ska prova med nors?
                          Hälsningar, Tomas!
                          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                          Kommentar

                          • Makrelli
                            • April 2007
                            • 8

                            #14
                            Det är lungt! Jag gör inga olagliga grejer Och jag släpper tillbaka fiskarna, förra året hade jag just abborre och gädda, dom klarade sig fint, men hur ska jag göra me harrarna... Och karparterna finns inte där jag bor...

                            Kommentar

                            • Piscator
                              • August 2006
                              • 735

                              #15
                              Var i norrbotten bor du?

                              Storspigg, lake och siklöja kanske kan vara något? Lake är vår mest spridda fisk, finns i Östersjön, skånska slättlandssjöar, åar, älvar och i vissa fjällsjöar. Verkar vara en fisk som gjord för en sommar i ett akvarium?
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...