Hjälp med övervintring!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Hjälp med övervintring!

    Jag har ju två mörtar i ett sällskapsakvarium, och det är mycket aktiva fiskar som stressar mina andra fiskar, plus att de äter akvarieväxter. Så jag skulle vilja släppa dem.

    Jag kan ju inte bara ta dem från ett 24 graders akvarium och dumpa dem i en vak i sjön de kommer från, så jag tänker flytta över dem i en plastback och sänka temperaturen.

    Men: hur snabbt kan jag sänka temperaturen? Dödar jag dem om jag låter tempen dala till +5 på ett dygn?
    Hur är det med foder, bör de svältas några dagar innan jag sänker tempen, för att undvika att foder ruttnar i tarmen? Äter de alls under vintern?

    Ni som har erfarenheter av att övervintra guldfisk - vad tror ni?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Jag skulle nog gå lite saktare (flera steg) än från 24 grader till +5. Du kan ju låta backen stå i rumstemperatur först. Då får du npg ned det till 18 grader. Sedan 10-12 grader för att sedan gå till 5 grader. Då går det nog bra att sätta ut dem.
    Men det är bara spekulation från min sida...
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Jag är lite skeptisk till att två mörtar som är uppväxta i ett akvarium klarar sig så bra vid en utsättning i en sjö. Speciellt vintertid. Jag råder till att vänta tills sommaren då chocken borde bli mindre.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Frågan är om det inte är bäst för mörtarna att inte behöva uppleva flytten till en kall sjö eller å överhuvudtaget.... om du förstår vad jag menar....
        Men jag förstår att det kan vara svårt om du fäst dig vid dem.

        Kommentar

        • profit
          • March 2003
          • 46

          #5
          ELLER, så kan du skänka dom till mej. Dom kan få ett hörn i min svenska biotop.. Där skulle dom få det riktigt najsigt, egen kuppe och allt...

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Vänta till sommaren kan jag, men kvar i akvariet kan de inte vara... Snart är de stora nog att peta i sig mina Microrasboror, och de är rätt värdefulla.
            Så plastback blir det i alla fall. Sen får jag väl avhärda dem långsamt på vår frostfria balkong, och framåt maj, när våren kommit igång ordentligt och sjövattnet är ogenomskinligt grönt, så har de väl inte sämre odds än vilket par små mörtar som helst...

            Profit: var det inte du som hade gädda? Isf tror jag att jag behåller mörtarna...

            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...