Gädda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hedstrom
    • January 2004
    • 11

    #31
    Vad jag läst så äger leken rum på våren vid 4-8 gradigt vatten. Så denna kallperiod eggar upp fiskarna till lek.

    Ett bra sätt att fånga dessa fiskar är att gå i vassnår intill kanten runt april/maj dår äggen kläckts och ynglen har blivit frisimmade och runt 2-3 cm (tror jag). Då ska de även finnas ganska många.
    MVH Robin

    Kommentar

    • Bydlo
      • December 2003
      • 20

      #32
      Jag har läst ett utdrag ur en avhandling gjord vid Biotestsjön utanför Forsmarks kärnkraftverk. Där är temperaturen alltid 3-5 grader varmare än det omkringliggande havsvattnet. Effekten på fiskarna blev bland annat att dom växte väldigt snabbt men på grund av att värmen (avsaknaden av riktigt kallt vatten) ger dem en ökad metabolism. Detta förkortade livet på dem och de blev inte lika stora. Fiskarna så att säga "brände ut sig". Dessutom fann man att vitfisken (mört och dyl.)klarade sig bättre än abborre och gädda.

      I Helsingborg fanns det för några år sedan en sportfiskebutik som hade ett stort jäkla kar (ca 2000L skulle jag tro) där de la i två små abborrar (enligt uppgift ca 1 dm långa)som de metade upp ur Öresund på våren. När jag såg abborrarna på hösten samma år var de säkerligen 2-3 decimeter och grymt tjocka, dom matades med levande mört dagligen. Då tyckte i alla fall jag att det var synd om stackarna. Jag tycker det vore alldeles fantastiskt coolt att ha gädda eller abborre i ett kar hemma men de praktiska och etiska invändningarna får nog mig att hellre se firrarna i en riktig sjö.

      Kommentar

      • Zybeer
        • July 2002
        • 699

        #33
        Hej,

        visst är många tropiska fiskar mer färgglada än de vi har i sverige men det jag är mest intresserad av är deras beteende och framförallt att det är något annorlunda. Tropiska fiskar har man alltid haft... Om jag kunde få ett akvarium med vanlig fisk att fungera skulle det vara guld värt för mig. Jag har haft planer på det här enda sen jag var en liten grabb... Och sedan måste jag hålla med Kalle om att det finns väldigt vackra svenska fiskar. Sedan har de ett ganska läckert utseende i kroppsform oxå. Tänk att ha en Lake t.ex. i ett akvarium! (Det skulle iochförsig vara ett väldigt stort akvarium men man kan ju alltid drömma)

        Att gå runt i vassen i en gäddsjö runt April/Maj ska jag defenitivt göra. Tack Hedstrom.

        Sen vet jag inte om det ska kännas mindre etiskt att hålla svenska fiskar i fångenskap än tropiska. Allt beror ju på storlek, beteende mm. Det finns ju mindre fiskar T.ex. Spigg. Jag har förresten aldrig funnit Spigg i sötvatten, bara i bräckvatten. Men det är väl egentligen en sötvattensart eller har jag fel? Väldigt läckra fiskar iaf. Hade ett litet kar med sådana vid vår sommarstuga på Ulvön för ett antal år sedan...

        MVH
        /Jens
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

        Kommentar

        • zdybnet
          • December 2003
          • 406

          #34
          Ursprungligen skickat av Zybeer
          Hur fångade du din Gädda Zdyb? Några tips? Enda gäddor jag har sett är de stora på kroken... Man kan ju kanske inte direkt använda en sorts mjärde för gädda...

          Fasen vad sugen jag blev på det här med svenska firrar i akvarium! Hade en del storslagna planer på att låna en del prylar från biologiska instutitionen här på Umeå universitet och ge mig ut och hugga upp isen i älven... Under ett vinterekologiprojekt förra vintern hittade vi ett flertal små nejonögon i bottenmatrialet i vindelälven! Vi högg upp isen och använde en två meter lång håv för att sleva upp bottenmaterial som vi sedan gick igenom med vannor. En hel del läckra saker man kan hitta fast det är vinter och isen ligger tjock...

          MVH
          /Jens

          Ja fånga den med handen där det va långgrunt Dom är inte särskillt snabba hehe vi fångade flera styckern
          //Karro & Johan

          Kommentar

          • Zybeer
            • July 2002
            • 699

            #35
            Med handen säger du, läckert! Då återstår bara för mig att hitta något bra gäddvatten i vår! Tack för svar.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

            Kommentar

            • zdybnet
              • December 2003
              • 406

              #36
              Hehe lycka till =)
              //Karro & Johan

              Kommentar

              • Ola paul
                • March 2003
                • 432

                #37
                Kolla på min Zoon, har en del intressanta bilder på en gädda.
                Ex, när den äter en abbore steg för steg...

                Gäddan var dock inte min.

                Mvh Ola
                Ola Lindeberg.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                Kommentar

                • Zybeer
                  • July 2002
                  • 699

                  #38
                  Läckra bilder! "Gäddan lurar i vassen" stuk på en hehe.

                  Mmm till sommar blir det gädda... Och ett nytt akvarium... Och en massa jobb för att finansiera akvariet hehe

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                  Kommentar

                  • Pole
                    • January 2004
                    • 6

                    #39
                    Det finns en å i närheten av mitt hem som man på vårarna kan håva upp mängder av fisk. i våras (för snart ett år sen) aldeles efter gäddan lekt kokade det av löjor, småbraxar, mörtar och diverse annan vitfisk + en å annan aborre. vi fiskade lite mört i lämplig storlek så jag kunde fiska gädda med levande tackel. man kanske skulle håva upp ett tiotal aborrar till ett 200L?
                    /Polle
                    Goddag Goddag /Påle
                    Nåt på gång snart

                    Kommentar

                    • guniklas
                      • January 2004
                      • 5

                      #40
                      Hade förut en gädda på ca 7 cm i ett 200 l balja. Gick utmärkt. Den högg på allt som kom ned i baljan. Blev ca25 cm tills jag fick släppa tillbaks den. Började sedan med sutare,ca 5 hg, dammruda, ål kräfta, koi. Allting gick jättebra, förutom att koi-arna åt upp alla dammrudor en natt. Fiskade upp alltig själv i Stockholmstrakten. Du måste ha en stor balja, mycket syre. Laxfiskar går ej om du inte har ett kylsystem. Lättare än man tror, faktiskt. Lycka till.

                      Kommentar

                      • Mikos_swe
                        • December 2006
                        • 25

                        #41
                        Jag har nu ett 420 litersakvarium med sand, rötter osv som står och väntar på att få en liten gädda i sig Har just nu visserligen 10 st pirayor som ja måste ta bort innan gäddan kommer :P
                        På tal om den där köldperioden! Jag tänker anpassa min termometer till ca 26 grader i vanliga fall....troru att 17,18 grader duger som köldperiod? eller måste jag stänga av doppvärmaren och låta de bli typ 10 grader?

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #42
                          Skippa doppvärmaren. Går bra med 17 grader som kallperiod .
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • isolapojken
                            • November 2004
                            • 143

                            #43
                            Jag hade också en liten gädda en sommar för länge sen...

                            Hur ser egentligen reglerna ut för att ha egenfångad vild svensk fisk i fångenskap? Och får man släppa ut den hur som helst sen? I Norge är det t.ex. stränga regler för att inte sprida fisk mellan olika vatten.
                            Vad det gäller övriga djur så får man väl överhuvudtaget inte ha djur som finns vilda i Sverige i fångenskap, t.ex. igelkott. Eller hur ligger det till?
                            Det skulle i alla fall vara väldigt intressant med en Svensk biotop.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #44
                              Man får ha svenska fiskar i akvarium, inte fridlyst såklart. Släpper du ut den ska det vara där du fångade den. Men finns risk för smitta, tex matat med akvariefisk ska du inte släppa ut den.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...