Svensk vildfångad fisk i sällskapsakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gurami82
    • April 2003
    • 36

    Svensk vildfångad fisk i sällskapsakvarie

    Jag har en svensk fisk från sjön i mitt akvarie som har bott där nu i 4 månader, han börjar bli större men det är svårt att säga vad det är för fisk. Gös eller mört antagligen. Kan kankse vara en brax också. Är det någon mer som har lyckats att ha en svensk vildfångad fisk i sitt akvarie så länge?
    Jag tog den när den bara va nån cm lång. Nu har han alltså levt 4 mån i 28 gradigt sällskapsakvarie tillsammans med malar, tetror och guramis.
    Är det vanligt att de klarar av en sån annorlunda miljö?
    <font size="1">//gurami82 - sällskapsfisk
    Kom ihåg att det finns ingen annan som du, du är unik... Precis som alla andra
    </font id="size1">
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag har mörtar jag tog in som 8mm långa yngel i, tror jag, April. De är nu runt 5cm, och verkliga favoriter i akvariet.

    Ja, det är vanligt att svenska fiskar klarar att anpassa sig till 25-27 grader. De flesta vanliga insjöfiskar klarar det. Dock sägs det att vissa arter (främst gädda) har svårt att övervintra i den temperaturen, utan dör om de inte får svalt på vintern, och sannolikt behöver nästan alla kall övervintring för att leka.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • gurami82
      • April 2003
      • 36

      #3
      Okej, då är det antagligen en mört jag har då.. Kul att höra att nån annan också har det.
      <font size="1">//gurami82 - sällskapsfisk
      Kom ihåg att det finns ingen annan som du, du är unik... Precis som alla andra
      </font id="size1">

      Kommentar

      • Golfbollen
        • February 2003
        • 389

        #4
        om det skulle vara gös du har så får du tänka på att ha grumligt vatten (vet inte om det behövs i akvarium) men i sjör som är väldigt klara överlever inte gösen.

        Kommentar

        • MichaelE
          • June 2002
          • 903

          #5
          Jag hade två gäddor i ett av mina kar i två månader, roliga fiskar om man är intresserad av våra inhämska fiskar.
          Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

          Nu med både salt och sött .
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

          Kommentar

          • sudden
            • December 2002
            • 69

            #6
            Gurami82
            Du måste väl ändå se skildnad på Gös, Mört Och braxen eller?

            Kommentar

            • MiNaX
              • March 2003
              • 32

              #7
              Sudden, Det är inte lätt när de är små! Men när de kommer upp mot en 3-4 cm börjar man kunna se skillnader!
              Har haft gädda, abborre, mört, sutare och diverse andra småkryp från en insjö i akvarium. Det var otroligt häftigt att mata dem kan jag säga... Vilka skillnader mellan t.ex Gädda, abborre och sutare!
              MiNaX
              &lt;*+++++-&lt;

              Kommentar

              • AnnikaW
                • August 2003
                • 343

                #8
                Hej!
                Det är längesedan nu, men jag hade en mört i ett sällskapsakvarium i flera år. Tog in den en vår som "pytteyngel" utan att veta vad det var för fisk. Den bodde i ett 60 liters och blev drygt 10 cm.
                :-)

                Kommentar

                • Zybeer
                  • July 2002
                  • 699

                  #9
                  Hej,

                  jag har också en liten fisk från en sjö i ett akvarium. Jag tror att det är en mört, den var jätteliten från början men nu har den säkert femdubblat sin kroppsvikt. Den verkar trivas ganska bra, vattnet har en temperatur på 23-24 grader. Den råkade överleva när jag fångade småfisk att mata mina ciklider med så jag räddade den till ett snällare akvarium. Försökte en gång förut med aborrar och nors men det slutade med att alla dog och började ruttna efter någon dag. Den gången var det dock vuxna fiskar och ett för litet akvarium samt sommar och varmt inomhus... Det skulle vara väldigt kul att ha ett "inhemskt" akvarium dock. Problemet är att det blir varmt i lägenheten på sommaren. Tror jag hade 30+ den här sommaren och mina humrar dog av värmeslag.

                  Någon som har lyckats bra med svensk fisk i akvarium? Det vore väldigt intressant att höra!

                  MVH
                  /Jens
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                  Kommentar

                  • fredrik seger
                    • May 2003
                    • 25

                    #10
                    jag har elritsor, det går bra. jag hade några som lekte i våras. elritsorna går med en nyinflyttad guldfisk.

                    Kommentar

                    • andmob
                      • October 2003
                      • 50

                      #11
                      Jag har två mörtar på ca 15 cm som jag haft i snart 1½ år utan några problem. De äter endast havregryn Även ett gäng elritsor som är mkt fina att titta på. Ska snart köpa ett 400-liters och har då tänkt försöka fiska upp lite fler arter, mest intresserad av en ål, men kanske typ sutare eller abborre (då får elritsorna flytta) också. Någon som har tips på bra fiskar?
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=136011

                      Kommentar

                      • fredrik seger
                        • May 2003
                        • 25

                        #12
                        jag hade en ål i sommras, den var tråkig, men de sägs kunna vara trevliga. ål och elritsa går inte ihop (men det var kanske det du menade).

                        Kommentar

                        • Zybeer
                          • July 2002
                          • 699

                          #13
                          En ål vore verkligen läckert... Om man vill fånga ett gäng svenska kräftor måste man söka sig till södra sverige då? Ingen riktig koll på var de lever...

                          MVH
                          /Jens
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                          Kommentar

                          • Wireless
                            • January 2004
                            • 25

                            #14
                            Jag hade ett par kräftor ett tag. De var ganska små, ca fem cm. Jag fångade dem när jag var ute och på kräftfiske, de här var så små att de inte gick att äta så jag tog med dem hem. Jag håvade småfisk som jag matade dem med...De var jättetuffa.
                            "Don't wish it was easier, wish you were better! Don't wish for less problems, wish for more skill!"

                            Kommentar

                            • Zybeer
                              • July 2002
                              • 699

                              #15
                              Fasen vad kul! Just nu håller jag ett gäng humrar från australien i mina akvarier... Det vore väldigt spännande att jämföra deras beteende med våra egna kräftors... Jag måste verkligen försöka få tag på några i sommar. De är väl ganska tåliga? Så att man kan transportera dem en rejäl sträcka utan problem? Typ från Stockholms län till Umeå
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                              Kommentar

                              Arbetssätt...