Svensk flundra i akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Svensk flundra i akvarie?

    Jag satt och kollade på lite olika inhemska firrar och kom och fundera på om det går att ha svenska flundror i akvarie.

    Jag tror att dom heter: Platichthys flesus på latin och lever i salt- bräckt- och sötvatten (enligt Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Flundra)
    Någon som har erfarenhet av dessa?
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Sv: Svensk flundra i akvarie?

    Jag har ingen erfarenhet men är tveksam till att den kan leva i sötvatten.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Först reder vi ut begreppen lite, flundra kan betyda lite olika saker på olika ställen men i allmänhet så får det nog anses stå för en plattfisk i största allmänhet. Den fisk du verkar fråga om heter skrubbskädda om man vill ha det säkrare definierat.

      Det man kan misstänka så som du ställt frågan är att du tänkt ha skrubbskädda i sötvatten. Jag skulle väl säga att det finns ett antal problem att hantera i så fall. Till att börja med skall du ju ha tag på en och helst då i sötvatten om du tänkt ha den så, det är möjligt att det går att sakta föra över ett salvattensfångat exemplar i sötvatten men det är rakt inte säkert att det går väl. Att bestämma sig för att fånga en skrubbskädda i sötvatten och då hitta en i hanterlig storlek... Nja, köp en lott i stället.

      Skrubbskäddorna är inte heller några äkta saltvattensfiskar, de besöker sötvatten och kan leva där ett tag men det är osäkert om de fungerar så särskilt länge. Man får också räkna med att de inte tål så hög temperatur, kylare kan vara nödvändigt. Med andra ord, råkar du hitta en skrubbskädda i lämplig storlek i sötvatten och har möjlighet att hålla den svalt så kör på. Men det är inte mycket att planera för, det skall stor tur till för att fånga en.

      Ett alternativ är de sötvattensflundror som finns i zoohandeln, när det gäller såna är det ju bara att vänta till det kommer in en sändning och temperaturen är ju inget problem heller.

      Fast frågan var ju om inhemska fiskar och visst, det går absolut att ha inhemska flundror. Jag har själv en bergvar och det är en trevlig fisk som också håller sig inom rimliga gränser storleksmässigt. Det får också att hitta andra plattfiskar längs kusten, utbudet är bäst längs västkusten men det kan gå att hitta en del längre österut också. Dock får man räkna med lite besvär, man får hålla dem i saltvatten vilket ju för med sig lite mer besvär än sötvatten. Det är också nästan nödvändigt med en kylare, det kostar en del i både inköp och drift.

      Fast det är klart värt besväret, det är inte bara flundror som finns längs kusten och går att hålla utan det finns mycket annat också som är spännande. Läs Jonas utmärkta artikel:

      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Oj, jag glömde visst att skriva att det skulle vara i sötvatten och att det var skrubbskädda jag var ute efter..

        Jag skummade igenom guiden lite snabbt och blev förundrad över att inte fler har inhemska firrar i sina akvarium!
        Du har möjligtvis inte någon östkust-guide också? Då jag bor på Gotland..

        Tackar för svaren

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Jag tror att det är extra svårt att hitta skrubbskädda i sötvatten på Gotland. Chansen är störst vid flodmynningar liksom i nästan avsnörda havsvikar. På Gotland finns inte många platser som stämmer in på den beskrivningen. Jag tror dessutom att det är svårt att skrubbskädda att trivas i rent sötvatten.

          Välj en tropisk art som lever i rent sötvatten - finns ett antal arter - eller skaffa ett akvarium för kallt saltvatten. Jag har inte haft det själv, men jag har fått lära mig att det är inte särskilt svårt, bara DYYYRT!

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Det är sant, men det var mest en rolig tanke.. Jag har ett kar på ca 240l som står men jag har ingen aning vad jag ska ha där i, därför vill jag även kolla lite inom "Svenska fiskar"

            Blir lite Off Topic här..
            Jag har kollat på allt möjligt, SA, Tanganyika, olika mindre "monsterfiskar" (typ channor fengäddor med mera.) CA, men jag kan inte bestämma mig så då ville jag som sagt kolla lite inom svenska firrar också

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Kallt saltvatten DYYYRT? Nja, det är inte hela sanningen. Snarare är det så att bland det billigaste som finns när det gäller att göra ett intressant akvarium är kallt saltvatten. En petbox eller ett lite akvarium, lite grus, saltvatten, en lampa som inte ger för mycket värme och så lite djur från grunt vatten/hällkar. Typ tångräkor, strandkrabba, snäckor, kanske nån snultra. Och så var det klart. Fungerar bra bara man kan hitta ett ställe att ha det på som inte blir allt för varmt och billigare än så är det svårt att fixa till nåt intressant. Bortsett från resan då, bor man långt från kusten så stökar ju det till kalkylen.

              Samtidigt är det ju sant att det kan bli dyrt och det beror på att har man börjat och sett vad mycket kul det finns så vill man gå vidare och kunna hålla även mer krävande djur. Då rullar det ju en del pengar i form av skummare och kylare. Överdramatisera inte det dock, det finns helt klart folk som lagt ner många gånger mer pengar i sötvattensakvarier än vad jag gjort på kallt salt. Djuren kostar ju inget och letar man lite efter begagnade grejor så går det att få till ett kallt salt utan att helt spränga plånboken. Kallt salt har också helt klart potential, några av de snyggaste och intressantaste akvarier som jag sett till har innehållit just kallt salt. När det är som bäst så slår det både de mest avancerade växtkaren och korallrevsakvarier, det finns både form och färg och intressanta beteenden som är svårt att hitta på nåt annat ställe.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Vi måste ha läst samma bok.



                Fast du har tillämpat det, och det har inte jag (utom en gång, men det gick inget vidare)

                Men att döma av den här upplagan http://www.biodiversitylibrary.org/b.../4841#/summary

                (den allra sista sidan med text, från "Tanks &c." och nedåt) så var det inte helt gratis ens då...

                Senast redigerad av Erik Åhlander; 05 August 2013, 19:16.

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Jag vet ingen som fått sötvattensflundrorna (tropiska) att överleva.. nu kan det mycket väl bero på att få har haft dedikerade kar till dem utan mest haft dem som ett kul tillskott.. dock är det inga idioter som haft dem för det.. de brukar vara svåra att mata och till slut antingen tynar de bort eller dör knall fall.. skulle dock vara kul med någon som får upp ett par i lite storlek..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Jag vet ingen som fått sötvattensflundrorna (tropiska) att överleva..
                    Mitt intryck är att de tropiska sötvattensplattfiskar som säljs ofta är arter som är ungefär lika sötvattenslevande som skrubbskädda, och min gissning är att i längden behöver de nog några promille salthalt i vattnet för att må bra.

                    Jag vet inte på rak arm om det finns några rent sötvattenslevande plattfiskar (dvs som lever hela livet & fortplantar sig i sötvatten).

                    Ang. kallvatten-saltvatten: den stora kostnaden är kylare, de är inte monstruöst dyra men 6-7000 får man nog räkna med. Jag klarade att köra saltvatten med "riktiga" kallvattensdjur (koraller, anemoner etc) i tre år bara genom att använda fläkt för kylning, men det var med ett nödrop - och en särskilt varm sommardag räckte det inte. För ett permanent akvarium skulle jag definitivt rekommendera en bra kylare med tillräcklig kapacietet att hålla vattnet vid sisådär 15-17 grader.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Mm.. känns lite "sötvattens"-muräna över det..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Jag vet inte på rak arm om det finns några rent sötvattenslevande plattfiskar (dvs som lever hela livet & fortplantar sig i sötvatten).
                        Det finns en databas som heter FishBase...

                        Efter ca 5 min letande hittade jag: "The genera Achiropsis, Apionichthys, Pnictes, and Soleonasus are restricted to freshwater in northern South American rivers, except for Apionichthys dumerili," (fast sedan verkar alla bytt släkten sedan det skrevs...)

                        Two species of Catathyridium are restricted to the Paraguay-Paraná, and Uruguay systems

                        Jag lyckades bara hitta en art på någon grossistlista, och det var Euryglossa harmandi = Brachirus harmandi som är en söt- och brackvattensart från Sydostasien och tillhör en annan familj.

                        Lever tydligen på smådjur. Det är mycket möjligt att det här är arter som kräver ett artakvarium för att inte svälta ihjäl.

                        Kommentar

                        • mikoto
                          • July 2011
                          • 215

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Ang. kallvatten-saltvatten: den stora kostnaden är kylare, de är inte monstruöst dyra men 6-7000 får man nog räkna med.
                          6-7000 får du en riktig monsterkylare för, det blir bra mycket mer än vad man behöver för ett enkelt akvarium på en hundra liter. Jag har ett 120 liters kallt akvarium som jag kör en Resun Mini-200 kylare till. Det är en kompressorbaserad kylare med titanelement, den kostade 1800 kr med frakt plus moms för en ny från Fish-street. Den klarar med lätthet av att kyla mitt akvarie ner till 13 grader nu på sommaren i en lokal som är nära på 28 grader varm. Jag tror nog jag kan skrämma ner den till 10 och kanske mer lätt. Men 13-15 grader är precis lagom nu på sommaren för mig.

                          Kylaren är väldigt välbyggd och har en enkel men robust konstruktion. Den är relativt tyst med då den har en mycket trevligare typ av fläkt än vad de flesta andra kylare har. Den är dessutom på ganska låg effekt, 1/13 HK så den drar väldigt lite och belastar inte elräkningen något nämnvärt jämfört med tex en doppvärmare. Det enda jag skulle vilja är att byta termostaten någon gång till en jag litar lite mer på och som man kan ställa in hur många graders skillnad det får vara innan kylaren startar igen. Två grader som det är nu är ok men en eller iaf en och en halv hade varit bättre.

                          Det viktigaste är inte att ha en bra kylare riktigt utan att isolera akvariet ordentligt så att man blir så oberoende av kylaren som möjligt skulle jag säga, då drar man ner belastningen på den och får därmed ut mycket mer prestanda från de.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av mikoto
                            6-7000 får du en riktig monsterkylare för, det blir bra mycket mer än vad man behöver för ett enkelt akvarium på en hundra liter. Jag har ett 120 liters kallt akvarium som jag kör en Resun Mini-200 kylare till. Det är en kompressorbaserad kylare med titanelement, den kostade 1800 kr med frakt plus moms för en ny från Fish-street. Den klarar med lätthet av att kyla mitt akvarie ner till 13 grader nu på sommaren i en lokal som är nära på 28 grader varm.
                            Holy crap, menar du allvar??!?!? Det billigaste jag sett annars har varit de här, och de minsta modellerna där duger knappast till att hålla ett 100-liters svalt.

                            1800:- för en titankylare som klarar att hålla ett 100-liters vid 15 grader är ett givet köp, har du nån länk?

                            EDIT: Hittade den. Du köpte från Hong Kong alltså? Några problem? Vad kostade frakten? Hur lång tid tog leverans?
                            Senast redigerad av Azur; 06 August 2013, 13:49.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Kolla under UK warehouse på samma sida, dom har ett lager med vissa tyngre prylar i england...

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...