abborrar i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • osse
    • January 2010
    • 69

    abborrar i akvarium

    Jag kollade på internet och såg att det var en kille som hade abborrar i ett akvarium som ungefär var 300 liter och då undrade jag genast om jag kunde ha abborrar med 2 st albino grodor som är ca 12 cm och med 2 st guldfiskar som är ca 10 cm långa.? taksam för svar
  • Johan0201
    • June 2007
    • 708

    #2
    Testa gör en sökning på forumet, tror att det finns någon tråd om abborrar redan =)
    1* 540 liter med SA/CA ciklider
    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

    www.tvspel.ifokus.se

    Kommentar

    • osse
      • January 2010
      • 69

      #3
      har provat att leta runt men jag hittar inget om abborrar med grodor eller guldfiskar

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Hänger nog mest på temperaturen, vad ska grodan ha?
        Checking out...

        Kommentar

        • osse
          • January 2010
          • 69

          #5
          grodan ska ungefär ha 20 - 21 grader

          Kommentar

          • linastorm
            • January 2010
            • 146

            #6
            Men det har jag alltid undrat över, kan man seriöst bara plocka upp en fisk ur havet/sjön och stoppa ner den i sitt akvarium? :s
            170l - 64l - 40l - 16l
            Bloggen

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              Ursprungligen postat av osse
              har provat att leta runt men jag hittar inget om abborrar med grodor eller guldfiskar
              om abborrarna är tillräckligt stora och guldfiskarna tillräckligt små kommer dem vara borta rätt snart

              Ursprungligen postat av linastorm
              Men det har jag alltid undrat över, kan man seriöst bara plocka upp en fisk ur havet/sjön och stoppa ner den i sitt akvarium? :s
              japp.

              har hört att om man fiskar upp den med krok så kan det bli svårt att få dom att börja äta.
              testa med håv

              Kommentar

              • moosefoot
                • April 2010
                • 3

                #8
                Ursprungligen postat av linastorm
                Men det har jag alltid undrat över, kan man seriöst bara plocka upp en fisk ur havet/sjön och stoppa ner den i sitt akvarium? :s
                Ja, om du gör det rätt så är det inga direkta problem. Dvs, du ger fisken den vattentyp den vill ha (varmt, kallt, salt, sött, bräckt, strömmande, stilla osv) med vettigt substrat, vettiga växter/stenar och ett tillräckligt stort kar. Det finns inga restriktioner vad gäller arter så vitt jag vet, förutom att du naturligtvis inte får fånga in en mal eller något annat som är allmänt fridlyst. Detta utesluter per automatik samtliga amfibier också, då de är fridlysta i Sverige allesamman (tillsammans med samtliga reptiler, fast de är ju inte särskilt akvatiska för det mesta).

                Du får heller inte släppa tillbaks fisk i det vilda om de vart i kontakt med något skumt som utländska fiskar (varesig det är som föda eller akvariekamrater), utländska växter och så vidare. Detta för att minimera smittorisken då det kan följa med parasiter, virus och bakterier som inte hör hemma i svenska vatten och som kan ställa till med ett helvete. Samma gäller ju eventuella växtdelar och sånt också, man har oerhörda problem med detta på kontinenten och i USA t.ex.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Går det att hålla en temperatur på sisådär 18 - 20 grader så funkar det till alla tre sorterna (men jag pratar nu om klogrodor, inte dvärgklogrodor). Både abborrar och klogrodor är rovdjur och bägge har vassa försvarsvapen så är de inte i samma storleksklass så kan det bli problem.

                  Så, jo, det skulle kunna gå. Fast jag måste ju säga att det känns som en väldigt udda kombination, jag vet inte riktigt hur man kommer på tanken att plocka ihop de här djuren. Men då handlar det alltså om synpunkter på dålig smak snarare än dålig djurhållning och det är ju faktiskt viss skillnad.

                  Jag är ju också allmänt skeptisk till att blanda inhemskt och annat av smittskyddsskäl. Gör man det nu ändå så får ju absolut inget komma ut tillbaka i naturlig miljö.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Abborre och guldfisk är inga problem och inte i rumstemp heller. Om det inte är slöjstjärt förstås som menas. Grodorna mår bättre med annat sällskap så inga såna.
                    Alla har olika smak och finns väl sämre. Men absolut inga fikar eller annat får släppas ut igen som sagt. Ett större akvarium är oxå bra att ha på lager när abborrarna växer och blir lite griniga av sig.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Johan0201
                      • June 2007
                      • 708

                      #11
                      Tänk på att det kan finnas parasiter eller liknande på fiskar som du fångar i det vilda=)
                      1* 540 liter med SA/CA ciklider
                      9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                      www.tvspel.ifokus.se

                      Kommentar

                      • osse
                        • January 2010
                        • 69

                        #12
                        så om alla är samma storlek så skulle det alltså gå bra?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...