Koi i akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    Koi i akvarium??

    Tänker köra lite KOI i mitt 720L akvarie.
    Tanken är att köpa in Japan-koi på c.a 10 cm och försöka få upp dom till 20-25 cm.
    För tillfället kör jag med en filtermatta som täcker hela kortsidan och en 1000L/H pump bakom, bör jag ändra detta?
    Eftersom vi har Hikaris foder i butiken jag jobbar i så föredrar jag deras foder, men vilket bör jag köra med för bäst resultat?

    Kommer att köra 50% vattenbyten 1 eller 2 ggr/vecka.

    Några ytterligare tips?
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    En liten undran bara då dom ju kan dra iväg rätt snabbt i storlek. Har du damm eller stort akvarium åt dom senare?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      • March 2003
      • 826

      #3
      Ursprungligen postat av eriahl
      En liten undran bara då dom ju kan dra iväg rätt snabbt i storlek. Har du damm eller stort akvarium åt dom senare?
      Butik, med stora förvaringstankar i försäljningssyfte

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        • March 2003
        • 826

        #4
        Nån som har tips på filter och mat??

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Jobbar du i butik borde väl dom du köper koien ifrån kunna komma med lite tips och hjälp. Annars är väl det här en lämplig sida http://koigalen.egetforum.se/forum/index.php
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Jobbar du i butik borde väl dom du köper koien ifrån kunna komma med lite tips och hjälp. Annars är väl det här en lämplig sida http://koigalen.egetforum.se/forum/index.php
            Det är väl inte så lämpligt att ställa en fråga om KOI i Akvarium på den sidan då lär det inte vara så många positiva svar precis
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              • March 2003
              • 826

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Jobbar du i butik borde väl dom du köper koien ifrån kunna komma med lite tips och hjälp. Annars är väl det här en lämplig sida http://koigalen.egetforum.se/forum/index.php
              Japp och det som den grossisten jag snackar med tycker han funkar bäst, tro mig, jag vet hur en säljare funkar....... jag är en själv...

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Tycker annars du har det klart för dig vad som gäller bara att köra på...Tänk på att god filtrering väldigt täta vattenbyte var vecka bra foder så fixar du det galant tror jag.Eller så kan man alltig köpa större Koi hos grosissten för en billig peng för om man slår ut det i längden med all jobb man lägger på detta så kanske Grossisten inte är så dum ide ändå..:-)om dem nu har raritet KOI så att säga....!!...
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Kanske rätt min herre. Men det är iaf som yngel än får dom försöka ha överseende med. Det blev stora tankar åt koien sen men finns iofs små tankar oxå
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Mattias Andersson
                    • March 2003
                    • 826

                    #10
                    Ursprungligen postat av Patrik Steen
                    Tycker annars du har det klart för dig vad som gäller bara att köra på...Tänk på att god filtrering väldigt täta vattenbyte var vecka bra foder så fixar du det galant tror jag.Eller så kan man alltig köpa större Koi hos grosissten för en billig peng för om man slår ut det i längden med all jobb man lägger på detta så kanske Grossisten inte är så dum ide ändå..:-)om dem nu har raritet KOI så att säga....!!...
                    Japp, dock inte lika kul att bara köpa/sälja..... vill ha dom gåendes så jag kan se dom växa upp.....

                    Tanken var ju att köpa in småkoi och ha dom i 720L tills dom e för stora och sen sälja dom och köpa in nya småkoi. Gör ju inte detta för att maximera vinsten utan mest som hobby....

                    Hikari staple borde funka som uppväxtfoder, va??

                    Kommentar

                    • Mattias Andersson
                      • March 2003
                      • 826

                      #11
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Kanske rätt min herre. Men det är iaf som yngel än får dom försöka ha överseende med. Det blev stora tankar åt koien sen men finns iofs små tankar oxå
                      Va

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                        Va
                        Svaret kan ha varit till mig
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                          Japp, dock inte lika kul att bara köpa/sälja..... vill ha dom gåendes så jag kan se dom växa upp.....

                          Tanken var ju att köpa in småkoi och ha dom i 720L tills dom e för stora och sen sälja dom och köpa in nya småkoi. Gör ju inte detta för att maximera vinsten utan mest som hobby....

                          Hikari staple borde funka som uppväxtfoder, va??
                          Nja foder är jag inte så bra på det finns det andra som är,finns en hel uppsjö av dem och alla säger olika men den maten som du nämner har jag testet Bla...och den funkar bra finns säkert annat som gör att tillväxten ökar mycket mer.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            #9 Var till Steen
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • ciklidcollector
                              • April 2008
                              • 1111

                              #15
                              Jag driver själv upp koi dvs små koi i ett 720liters bland annat o de får gå där tills de är runt 15cm stora, dock är det ju bara drygt 10st åt gången eftersom de skitar ner en massa.
                              Dessa får sedan flytta till en tank på 1500liter(recirkulerings kärl från waterboys) och gå där tills de växt till sig drygt 5-10cm till innan de går till försäljning.
                              Då det gäller foder så bör du ge dem ett bra proteinrikt foder utan färgförstärkare.
                              -=Amatörbiologen=-
                              Amerikanska Ciklider

                              Kommentar

                              Arbetssätt...