Mat, tigerbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Mat, tigerbarb

    Vilken är den absolut bästa maten till tigerbarb?

    Ge gärna många av de allra bästa tipsen, så kan man ju ge en balanserad kost.
    Tillbaks efter paus.
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #2
    Jag matar enbart med nykläckt artemia.
    Kompletterar med algtabletter med spriulina så att de får den del växtföda de behöver.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Heter du Thomas i förnamn förresten? :P Av en slump så såg jag just en film på youtube med någon som matade 20 tigerbarber med artemia, sen i eftertexten stod det "Gjord av Thomas Grodlund", och sen nu (seriöst max 20 sekunder senare) så hade du skrivit att du bara matar med artemia här.

      Men hur ska jag göra till övriga fiskar då? Gurami och pakistanier, klarar dom sig också på nykläckt artemia?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #4
        yep! de e min film det

        Jag är rätt säker på att artemia är ett utmärkt foder för Guramis.
        Dock kan det nog bli lite problem med matningen, eftersom tigerbarber är väldigt glupska och hetsiga när det vankas käk.
        Guramis äter (väl?) helst vid ytan också, vilket gör att de är rätt lämpligt med typ flingfoder för dem. Flingfoder är inte bra för tigerbarber dock, de är så glupska så de för lätt i sig en massa luft om man matar med foder som flyter på ytan.
        Men som sagt, Artemia funkar nog bra till Guramis med.

        Botior bör man ge sjunkande foder som de i lugn och ro kan knapra på nere på botten.
        Mina får helt enkelt nöja sig med algtabletter.

        Varierad kost är bra.
        Skicka i lite squash och/eller salladsblad till dina bottenfiskar.
        Järna en stund efter du släckt lyset så att inte alla hetsiga barber snor käket för de lite blygare botiorna!

        Kommentar

        Arbetssätt...