Guldfisk+Andra fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PredragS
    • September 2008
    • 26

    Guldfisk+Andra fiskar

    Vilka fiskar kan man ha i ett akvarium tillsammans med guldfiskar? Har funderat på black molly eller koi kanske, för jag vill ha lite mer arter (eller raser)
    Eller finns det andra raser som ser olika ut?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    tycker att du ska endast köra på guldfiskar om du har det. black molly vill gärna ha 25-28 grader typ där i mellan.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • PredragS
      • September 2008
      • 26

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      tycker att du ska endast köra på guldfiskar om du har det. black molly vill gärna ha 25-28 grader typ där i mellan.
      Mitt akvarie håller alltid runt 25 grader ändå. Det är väl en form av slöjstjärt eller nåt, ca 5 cm stora bara

      Kommentar

      • eppelviken
        • January 2008
        • 19

        #4
        Ursprungligen postat av PredragS
        Mitt akvarie håller alltid runt 25 grader ändå. Det är väl en form av slöjstjärt eller nåt, ca 5 cm stora bara
        Vad jag har förstått så behöver slöjstjärtar ha en vattentemp på ca 20grader. Mollys vill ha varmare vatten samt en saltare vattemhalt.

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Koi ska du inte skaffa till ditt akvarium.

          Guldfisk/slöjstjärt (det är samma art) trivs normalt sett i temperaturer mellan strax under 20° till 30° grader, ju högre temperatur desto högre blir kraven på vattenkvalitet och syrehalt i vattnet, detta blir extra tydligt när temperaturen närmar sig 30°. Periodvis klarar de utan problem mycket kallare, och de överlever varmare än 30°, men det är riskabelt, eftersom kraven på vattenkvaliteten och syrehalten blir rätt extrama.

          Om det är en slöjstjärt du har så ska du veta att de blir mycket stora, och de då behöver stort akvarium, bra filtrering och vattenbyten för att trivas ordentligt. De behoven är inte så stora just nu, de ökar naturligtvis i takt med att fisken växer.

          Man ska vara lite försiktig med vad man blandar slöjstjärtar med, även fiskar som anses mycket fredliga kan trackassera slöjstjärtar till döds.

          Till exempel blackmollys kan få för sig att vara riktigt taskiga mot slöjstjärtar om de får dåligt med mat.

          Kommentar

          • PredragS
            • September 2008
            • 26

            #6
            Ursprungligen postat av Erik...
            Koi ska du inte skaffa till ditt akvarium.

            Guldfisk/slöjstjärt (det är samma art) trivs normalt sett i temperaturer mellan strax under 20° till 30° grader, ju högre temperatur desto högre blir kraven på vattenkvalitet och syrehalt i vattnet, detta blir extra tydligt när temperaturen närmar sig 30°. Periodvis klarar de utan problem mycket kallare, och de överlever varmare än 30°, men det är riskabelt, eftersom kraven på vattenkvaliteten och syrehalten blir rätt extrama.

            Om det är en slöjstjärt du har så ska du veta att de blir mycket stora, och de då behöver stort akvarium, bra filtrering och vattenbyten för att trivas ordentligt. De behoven är inte så stora just nu, de ökar naturligtvis i takt med att fisken växer.

            Man ska vara lite försiktig med vad man blandar slöjstjärtar med, även fiskar som anses mycket fredliga kan trackassera slöjstjärtar till döds.

            Till exempel blackmollys kan få för sig att vara riktigt taskiga mot slöjstjärtar om de får dåligt med mat.
            Hoppsan! Det visste jag inte.
            Sånadär svarta fiskar med cyklopögon då? Är inte det en annan sorts slöjstjärt? Den skulle man väl ändå kunna stoppa in?

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Ursprungligen postat av PredragS
              Hoppsan! Det visste jag inte.
              Sånadär svarta fiskar med cyklopögon då? Är inte det en annan sorts slöjstjärt? Den skulle man väl ändå kunna stoppa in?

              Ja, teleskopslöjstjärt är en sorts slöjstjärt, och olika slöjstjärtar brukar gå bra att blanda. Se till att ha riktigt stort akvarium och bra filtrering bara.

              Kommentar

              • PredragS
                • September 2008
                • 26

                #8
                Ursprungligen postat av Erik...
                Ja, teleskopslöjstjärt är en sorts slöjstjärt, och olika slöjstjärtar brukar gå bra att blanda. Se till att ha riktigt stort akvarium och bra filtrering bara.
                Kanon! Tack för hjälpen! Hur stora blir dom på ett ungefär?
                Och hur stora blir mina guldfiskar? Har haft dem i tre månader och de har inte växt någonting

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Hur stora dom blir beror på, om du inte får dom att växa så kommer de inte att bli större, naturligtvis. Slöjstjärtar kan bli över ett kilo, välmatade och välskötta kan slöjstjärtar i vanlig butiksstorlek fördubbla sin vikt på tre månader. Lite mer normalt i akvarier är det att ägarna inte inser att slöjstjärtarna har vuxit förens de ser slöjstjärtar av den storlek deras var från början, eller att det gått något/några år. Oftast lyckas folk inte få upp slöjstjärtar i mycket mer än 10 cm kroppslängd innan de dör.

                  Kommentar

                  • Linapina
                    • July 2008
                    • 595

                    #10
                    Man brukar säga att man inte ska blanda teleskopslöjstjärt eller andra såna som är missbildade tillsammans med vanlig slöjstjärt, då de pga av ögonen inte ser maten lika bra som de andra, så blir de oftast utan... Så om du blandar kan du bli tvungen att handmata de som har lite mer handikapp. Jag får göra det emmellanåt för att vara säker på att teleskopen får sin del, de andra är helt enkelt snabbare och hittar maten direkt.

                    Du kan ha tettror med slöjstjärtar i 25 grader. Jag har sorgmanteltetra, ancistrus och pansarmalar med mina.
                    Dock ville inte grodorna bo ihop med dem så de har fått ett eget kar.

                    Kommentar

                    • PredragS
                      • September 2008
                      • 26

                      #11
                      Ursprungligen postat av Linapina
                      Man brukar säga att man inte ska blanda teleskopslöjstjärt eller andra såna som är missbildade tillsammans med vanlig slöjstjärt, då de pga av ögonen inte ser maten lika bra som de andra, så blir de oftast utan... Så om du blandar kan du bli tvungen att handmata de som har lite mer handikapp. Jag får göra det emmellanåt för att vara säker på att teleskopen får sin del, de andra är helt enkelt snabbare och hittar maten direkt.

                      Du kan ha tettror med slöjstjärtar i 25 grader. Jag har sorgmanteltetra, ancistrus och pansarmalar med mina.
                      Dock ville inte grodorna bo ihop med dem så de har fått ett eget kar.
                      Tetror?
                      Menar du neontetror och sånt då? Visste inte att de kunde leva tillsammans

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        #12
                        Skulle inte välja de smala sorterna... Hade även vinkeltetror hemma, men slöjisarna är så stora så de skulle kunna svälja en sån... Och neontetror är väl i samma storlek. Däremot så är rosentetra och sorgmanteltetra ett utmärkt val. De stimmar så vackert med. Sorgmanteltetran påminner mig om piraya när de rör sig, jättehäftigt.

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Det är sant att det skiljer något i konkurrenskraft mellan teleskop och vanliga slöjstjärtar, men relativt små skillnader i fenorna som ofta förekommer kan ha större inverkan. Då är det värre med en del andra former, särskilt om deformationen är rejält utvecklad så som hos en del bubbleeyes, eller "himmelstittare" som inte ens kan se botten.

                          Kommentar

                          • Linapina
                            • July 2008
                            • 595

                            #14
                            Men som sagt, det går ju att blanda, då får man mer se till att handmata teleskoperna, så de får sin den av maten. Det handlar om hur mkt man själv är villig att lägga ned på det. Det kanske är kul i början, men hur kul är det gång 453 när man fortfarande handmatar?

                            Sen så hade vi små teleskoper med stora slöjstjärtar... Bad idea...
                            De har ett ordentligt sug i munnen de där slöjisarna, och reagerar på reflex när något kommer nära munnen. Så vips saknades ett teleskopöga...
                            Kan vara bra att ha i åtanke när man blandar. Lesson learn.

                            Kommentar

                            • Linapina
                              • July 2008
                              • 595

                              #15
                              Jo, en hel dvärgklogroda går in i munnen med på de stora slöjisarna... Tack och lov gick det bra, då slöjisarna tuggar lite på maten så tittade grodan ut och jag skrämde fisken så grodan kom loss. Efter det fick grodorna ett eget hem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...