Para sig med varandra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sweet
    • August 2008
    • 60

    Para sig med varandra?

    Hej!
    Jag har en liten fråga angående om guldfisk, slöjstjärt och Koi kan para sig med varandra. Antar att guldisen och Slöjstjärten kan, men koien?
    Goldie
  • Rudabb
    • December 2007
    • 47

    #2
    Man har ju korsat ruda och karp med varandra, och eftersom guldfisk och koi är framavlade av respektive borde det i teorin gå. Dock tror jag inte det skulle kunna gå på naturlig väg utan man skulle nog behöva konstbefrukta dem.

    Kommentar

    • sweet
      • August 2008
      • 60

      #3
      Ursprungligen postat av Rudabb
      Man har ju korsat ruda och karp med varandra, och eftersom guldfisk och koi är framavlade av respektive borde det i teorin gå. Dock tror jag inte det skulle kunna gå på naturlig väg utan man skulle nog behöva konstbefrukta dem.
      Jaha
      Goldie

      Kommentar

      • sweet
        • August 2008
        • 60

        #4
        Någon mer som hört eller vet nått om detta?
        Undra hur de hade sett ut isf.
        Goldie

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Slöjstjärten är en avels from av guldfisk, och de kan få avkomma med varandra ser antingen mer ut som den ene föräldern, beroende på vilket anlag som är dominat. Detta har skett hos en zoohandlare som hade stora guldfiskar och slöjstjärtar i växt akvariet när de hade palts brist i sin ordinarie akvariehörna under en ombyggnad. De var lite förvånde när de hittade yngel och småfiskar när de skulle flytta tillbaka dom till sina ordinarie kar. =)
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Koi kan para sig "naturligt" och få ungar med guldfisk. En av anledningarna till att man inte ska ha Koi och guldfisk tillsammans i akvarier eller små dammar, koi kan driva guldfiskarna så hårt att de tar ansenlig skada om de kommer på "det" humöret.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ursprungligen postat av Erik...
              Koi kan para sig "naturligt" och få ungar med guldfisk. En av anledningarna till att man inte ska ha Koi och guldfisk tillsammans i akvarier eller små dammar, koi kan driva guldfiskarna så hårt att de tar ansenlig skada om de kommer på "det" humöret.
              Har aldrig hört från säker källa att det hänt.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Har aldrig hört från säker källa att det hänt.
                Nä, för de är väl helt olika arter?
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mick13
                  Slöjstjärten är en avels from av guldfisk, och de kan få avkomma med varandra ser antingen mer ut som den ene föräldern, beroende på vilket anlag som är dominat. Detta har skett hos en zoohandlare som hade stora guldfiskar och slöjstjärtar i växt akvariet när de hade palts brist i sin ordinarie akvariehörna under en ombyggnad. De var lite förvånde när de hittade yngel och småfiskar när de skulle flytta tillbaka dom till sina ordinarie kar. =)
                  Jag är inte förvånad... de borde likna den "vanliga" guldfisken mest eftersom den är närmare "originalet"......
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Har aldrig hört från säker källa att det hänt.

                    Hehe, jo nu har du...

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Nä, för de är väl helt olika arter?
                      Upplysningsvis är det inget ovanligt fenomen att två olika arter kan korsa sig och få ungar.

                      Det förekommer rätt ofta korsningar av karpartade fiskar även i vår svenska natur.

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Jag har haft en 43 cm Guldfisk hane med mina Koi och den har aldrig visat något intresse när Koien lekt.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik...
                          Upplysningsvis är det inget ovanligt fenomen att två olika arter kan korsa sig och få ungar.

                          Det förekommer rätt ofta korsningar av karpartade fiskar även i vår svenska natur.
                          Ja det vet jag, men nu pratade vi om just dessa två arter.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Jag har sett en bild ifrån ett liknande fall mellan en Koi och en Guldfisk,så möjligt är det nog alltid,om källan nu stämmer det vill väl säga det vet man aldrig.
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Patrik Steen
                              Jag har sett en bild ifrån ett liknande fall mellan en Koi och en Guldfisk,så möjligt är det nog alltid,om källan nu stämmer det vill väl säga det vet man aldrig.
                              Ja jag skall väl antagligen låta det vara osagt, men just de två arterna har jag aldrig hört om att de korsat sig spontant.
                              Det jag däremot har hört talas om är att vissa arter av karpfiskar kan föröka sig genom en sorts "naturlig kloning", det är bara som katalysator som den andra artens mjölke måste till, sedan klyver sig äggen på egen hand och skapar en massa yngel som i princip är en klon av modern. Vissa stammar av vild guldfisk förökar sig på detta sätt, det finns inga guldfiskhanar, men kanske sarv, mört eller ruda som får "sätta igång" processen....men då är det alltså inte frågan om någon korsningsprodukt i slutändan, utan vanlig "vild"guldfisk.....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...