Knölar på sidorna - Guldfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hundhår
    • August 2008
    • 55

    Knölar på sidorna - Guldfiskar

    Hade förut ett 105 L akvarium till mina guldfiskar. Då dom växte så fick den största en knöl på sidan, som om fjäll lossnat och vävnad vuxit ut s a s. Svårt förklara... Mot slutet i det akvariet så fick fler samma. Dom verkar inte sjuka utan verkar mer som skada för att det varit för trångt eller nåt. Det är min egen teori, jag kan mycket väl ha fel då jag inte är van med guldfiskar. Har haft dom drygt ett år.
    Nu bor dom, sen ca 2 veckor, i ett 540 L kar.

    Vad kan dessa knölar vara?

    Sen en annan fundering - fick med en del fiskar med akvariet, Mollys å sorgmanteltetror, som nu efter ett bra tag börjat nafsa på guldfiskarna. Varför gör dom så?

    Guldfiskarna är mellan 15-20 cm med de stora stjärtfenorna...
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Är det Slöjstjärt brukar de kunna få "knölar".
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av hundhår
      Hade förut ett 105 L akvarium till mina guldfiskar. Då dom växte så fick den största en knöl på sidan, som om fjäll lossnat och vävnad vuxit ut s a s. Svårt förklara... Mot slutet i det akvariet så fick fler samma. Dom verkar inte sjuka utan verkar mer som skada för att det varit för trångt eller nåt. Det är min egen teori, jag kan mycket väl ha fel då jag inte är van med guldfiskar. Har haft dom drygt ett år.
      Nu bor dom, sen ca 2 veckor, i ett 540 L kar.

      Vad kan dessa knölar vara?

      Sen en annan fundering - fick med en del fiskar med akvariet, Mollys å sorgmanteltetror, som nu efter ett bra tag börjat nafsa på guldfiskarna. Varför gör dom så?

      Guldfiskarna är mellan 15-20 cm med de stora stjärtfenorna...
      Du skriver Knölar ser dem inte ut som Bölder mer som är ojämna rätte mig om jag har fel..
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • hundhår
        • August 2008
        • 55

        #4
        Ursprungligen postat av Patrik Steen
        Du skriver Knölar ser dem inte ut som Bölder mer som är ojämna rätte mig om jag har fel..

        Ja så kanske det är mer... Dom är ojämna, den som haft det längst har haft det sen ett år tillbaks nästan. Är väl stor som en ärta den största som kom först ungefär.

        Vad är det för nåt?

        Kommentar

        • hundhår
          • August 2008
          • 55

          #5
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Är det Slöjstjärt brukar de kunna få "knölar".
          Nej det är guldfiskar...

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Två av Mina har det ,dem har haft det i nåt år den ene den andre har haft sin i nog 4 år efter ett taga kan dem spricka då tog jag upp den och saltade lite så själv läkte dem nåt så när i alla fall.Min andre har den inte sprucket än i alla fall tror att det är nån slags bölder som drabbar gammla Guldfiskar men jag vet inte.

            När man tar upp dem och känner på bölden är den mjuk och inte hård så det är väl nåt men vet inte vad,har nog ställt samma fråga som dig här på Forumet men har aldrig riktigt fått nått svar på vad det är Exakt..men ofarligt enligt mig eftersom dem lever än så vad ska man tro.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • hundhår
              • August 2008
              • 55

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Två av Mina har det ,dem har haft det i nåt år den ene den andre har haft sin i nog 4 år efter ett taga kan dem spricka då tog jag upp den och saltade lite så själv läkte dem nåt så när i alla fall.Min andre har den inte sprucket än i alla fall tror att det är nån slags bölder som drabbar gammla Guldfiskar men jag vet inte.

              När man tar upp dem och känner på bölden är den mjuk och inte hård så det är väl nåt men vet inte vad,har nog ställt samma fråga som dig här på Forumet men har aldrig riktigt fått nått svar på vad det är Exakt..men ofarligt enligt mig eftersom dem lever än så vad ska man tro.

              Precis så känner jag också - dom lider inte av det å ömmar inte om man rör vid stället (som är mjukt). Den som fick det först hade jag haft i ca 6 mån då den fick bölden, den som har den största. Men jag frågade på djurmagazinet å dom var inne lite på samma teori som jag att dom skadat sig då det varit lite väl trångt förut.

              Smittar heller inte som det verkar så då får det vara så

              Kommentar

              Arbetssätt...