Microrasborakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Microrasborakar

    Gör en liten avstickare från min projekttråd här och hoppas det går bra.

    Mitt lilla kar på 112 liter har jag ju tänkt ha som ett microrasborakar.

    Där går för närvarande 10 uraphtalmoides, ca 10 körsbärsräkor, 3 otocinclusar, en ancistrushona (som ev skall flytta till annat kar) och 10 idag köpta galaxy + malayiska sandsnäckor (okänt antal). Mycket växter bestående av limnophila och cryptocoryner samt javamossa. Ph ca 7,2. Doppvärmaren ställd på 24 grader. Två pumpar med mellanstarkt (snett mot frontrutan) resp svagt flöde längs bakre långsidan.

    Jag tänkte utöka fiskbeståndet med 10-15 st microrasboras kubotai och ett par otocinclus.

    Tror ni det kommer att funka?

    Karet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: limnophilaskogenlilla.JPG
Visningar: 2
Storlek: 166,0 KB
ID: 2177496

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN1259.JPG
Visningar: 1
Storlek: 186,9 KB
ID: 2177497
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om jag vore i dina kläder skulle jag satsa på bara två olika sorters microrasbora då ytterligare en sort skulle få det att bli lite rörigt, om det var Boraras urophthalmoides du menade.
    Ett gäng på ca 20 galaxy och lika många B.urophthalmoides blir nog snyggare.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      Ja, det var dem jag menade.

      Men jag är så himla sugen på de gröna firrarna!
      Måste jag köpa ett kar till?

      Hur är det med ancistrus med microna? Är det ett problem?
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Och vad är bästa fodret för microsar?
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Microrasbora kubotai och Danio margaritatus (M. sp. "Galaxy") beter sig iofs väldigt olika. D. margaritatus är bra mycket skyggare och inte lika livliga som M. kubotai, så rörigt tror jag knappast att det skulle bli. Har dessutom hållit båda tillsammans och det har funkat bra, och det ser knappast konstigt ut. En annan "microrasbora" är ju Danio erythromicron, borde funka bra med D. margaritatus.

          Vad gäller Ancistrus med dem så ska det inte vara något problem, och de är inte kräsna vad det gäller foder. Men vill man lyxa till det så är nykläckt artemia alltid uppskattat.

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Tusen tack för ditt svar oaken! Vilket ph värde föredrar de gröna?

            Skall kolla den där Danio erythromicron, men jag är rätt insnöad på kubotai så jag tror det blir svårt för mig att välja annat.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av oaken
              Microrasbora kubotai och Danio margaritatus (M. sp. "Galaxy") beter sig iofs väldigt olika. D. margaritatus är bra mycket skyggare och inte lika livliga som M. kubotai, så rörigt tror jag knappast att det skulle bli.
              Det kan jag vara med på, men där skulle även gå ett stim med Boraras urophthalmoides, så tre olika stim.

              Samtidigt är det svårt att avgöra hur det blir i en annans akvarium då man lätt tänker sig i banorna tre olika stim med tetror i ett 100 liters kar. Tycker du att det får plats med ytterligare en sorts microsar i karet tycker jag du ska skaffa dig det, ser du sedan att det inte blev så bra som du hoppades, har du ett flertal möjligheter att rätta till ditt "misstag".
              Fler kar!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...