"Algätande flundra"??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Micke_A
    Algätande flundra känns inte särskilt inarbetat Det namnet finns nog bara i den affären.
    Jag förstår liksom inte varför du är så negativ till att det rätta är att kräva vetenskapliga namn (som man dessutom kan göra med lagens rätt) - istället för att för att en slags "Don Quijote-strid" mot konstiga handelsnamn som det hela tiden kommer nya av i en evig ström
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Det är just för att undvika att ett dåligt namn blir inarbetat som jag inte tycker man skall acceptera "algätande flundra". Sen vet jag inte vad du tycker det är för problem med black ghost eller praktbottentittare?

      EDIT: Men visst, om det latinska namnet stämmer så räcker väl det. Fast det är ju ett ganska stort "om".
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Det är just för att undvika att ett dåligt namn blir inarbetat som jag inte tycker man skall acceptera "algätande flundra". Sen vet jag inte vad du tycker det är för problem med black ghost eller praktbottentittare?

        EDIT: Men visst, om det latinska namnet stämmer så räcker väl det. Fast det är ju ett ganska stort "om".
        Och vad skall man göra om man nu inte "accepterar" ett handelsnamn - ställa sig med plakat utanför 400 akvarieaffärer, dra igång bojkott av affärer som säljer "algätande flundror" eller vad.
        Om man nu vill att akvarieaffärer skall bättra sig så finns det i så fall större problem att ta tag i om man säger så.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ahlqvist
          • January 2008
          • 661

          #19
          Man kan ju alltid gå till den akvarieaffär som marknadsför sig rätt... och på så vis ta ställning.

          "
          So Long, and Thanks for All the Fish
          "
          Douglas Adams
          Spana in NVSA's Webbsida!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag förstår liksom inte varför du är så negativ till att det rätta är att kräva vetenskapliga namn (som man dessutom kan göra med lagens rätt) - istället för att för att en slags "Don Quijote-strid" mot konstiga handelsnamn som det hela tiden kommer nya av i en evig ström
            Så klart är det rätta att skriva ut de vetenskapliga namnen, men affärer har sällan vetenskapliga namn utsatta, om det inte är fiskar som inte har nå´t svenskt namn, och även i så´na fall har jag en känsla av att (inte så seriösa) affärer som kommer på namn som "algätande flundra" gör just det, de hittar på nå´t konstigt och förvirrande namn, istället för att sätta ut det vetenskapliga namnet. Min "Don Quijote-strid" mot konstiga handelsnamn beror ju just på att jag tycker att det är oseriöst, och att det vore mycket bättre om de skrev de vetenskapliga namnen.

            Kan nästan höra hur de kom på det "den är platt, så vi kallar den flundra", att sätta ut det vetenskapliga namnet föreföll dem förmodligen aldrig.
            Senast redigerad av Shepard; 03 August 2008, 23:03.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Ahlqvist
              • January 2008
              • 661

              #21
              Sen ska man passa sig för de 'seriösa' affärer som har de 'vetenskapliga namnen utsatta'... där de faktiskt är helt felaktiga namn. Många exempel sett på diverse pansarmalar och otocinclus.

              "
              So Long, and Thanks for All the Fish
              "
              Douglas Adams
              Spana in NVSA's Webbsida!

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #22
                Ursprungligen postat av Ahlqvist
                Sen ska man passa sig för de 'seriösa' affärer som har de 'vetenskapliga namnen utsatta'... där de faktiskt är helt felaktiga namn. Många exempel sett på diverse pansarmalar och otocinclus.
                Och hur många gånger har du påtalat de felaktigheter som du hittar ? Är affärerna det minsta seriösa så brukar de rätta till dem. Så sker i alla fall i flera av de affärerna som jag handlar i.
                Är inte alltid så lätt med de vetenskapliga namnen heller eftersom det ofta står fel i både leverantörernas och exportörernas listor
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Ahlqvist
                  • January 2008
                  • 661

                  #23
                  Njae, mest som man har kommit på när man kommit hem och Nina fått forska ett tag på nätet att det inte riktigt stämmer. Känns inte som man ilar tillbaks till affären då för att de ska byta namnskylt ifall det inte är någon 'big deal'.

                  Och det är jäkligt illa när inte leverantörerna och exportörerna kan ha rätt namn på rätt fisk... känns som det blir lite problematiskt att få det man vill ha då om man tar hem från dem.

                  Men det är väl inte helt lätt... och oftast är det ju snabba business att bli av med ett parti fisk så...

                  "
                  So Long, and Thanks for All the Fish
                  "
                  Douglas Adams
                  Spana in NVSA's Webbsida!

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Och vad skall man göra om man nu inte "accepterar" ett handelsnamn
                    Jag påtalar naturligtvis att det är ett dumt namn. Det gör jag när jag ser uppenbara felidentifieringar eller namn jag tycker är dumma. Vad som sen händer verkar bero på om det är affären som hittat på namnet eller grossisten. Är det grossisten blir namnet kvar oavsett hur fel och dumt det är, säkert för att affären klokt nog litar mer på grossisten än på mig, men är det affären brukar de korrigera.

                    I just ditt fall är det ju lite annorlunda, eftersom du säljer rätten att använda bilder och artbeskrivningar till zooaffärer, så om du INTE sätter namnet "algätande flundra" på vad-det-nu-är-för-balitorid, så kan du ju faktiskt påverka så att det namnet inte fastnar.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ahlqvist
                      Njae, mest som man har kommit på när man kommit hem och Nina fått forska ett tag på nätet att det inte riktigt stämmer. Känns inte som man ilar tillbaks till affären då för att de ska byta namnskylt ifall det inte är någon 'big deal'.

                      Och det är jäkligt illa när inte leverantörerna och exportörerna kan ha rätt namn på rätt fisk... känns som det blir lite problematiskt att få det man vill ha då om man tar hem från dem.

                      Men det är väl inte helt lätt... och oftast är det ju snabba business att bli av med ett parti fisk så...
                      Generellt sett kan man säga att fiskimportörerna/grossisterna i Sverige oftast gör ett mycket bra jobb. Jag ser deras prislistor och utskick och efter de förutsättningar de har så har de oftast lyckats få fram bra namn på de fiskar de säljer.
                      Med utifrån deras förutsättningar så menar jag efter vad de har att gå efter. Jag får nämligen i stort sett dagligen via mail prislistor från exportörer från fjärran länder och kan se vad de kallar sina fiskar. Där handlar det nästan alltid om fantasinamn och inte om vetenskapliga namn - så jag är ofta rätt förvånad över att de svenska inmportörerna utifrån detta i de flesta fall faktikst lyckas artbestämma dessa fiskar.

                      Däremot så händer det dessvärre sedan rätt ofta att affärerna bara väljer att ange handelsnamn och anledningen till det är nog dessvärre oftast att det är så kunden vill ha det.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...