Skygg praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hellmut
    • October 2005
    • 160

    Skygg praktbotia

    Hejsan.
    Jag har ett 200l akvarium med botier.
    Det bor 9 st pakistanbotier i det och 3 praktbotier.
    Men Skaken är den at den lite större prakt botian är väldigt skygg och ligger mest i en grotta och kommer knappast alldrig ut för att äta.
    Men dom andra två 5cm mindre praktbotierna dom är däremot alltid framme och äter å ''umgås'' med pakistanbotierna.
    Men varför är den lite störe så skygg ?
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Om en fisk inte äter någonting så är det något fel, speciellt om det handlar om en praktbotia då de brukar vara väldigt matglada.

    Vad har du för vattenvärden? Har du gott om gömställen? Lät som väldigt mycket fisk för en 200L tank

    Kommentar

    • hellmut
      • October 2005
      • 160

      #3
      Vattenvärdena har jag ingen koll på men byter vatten en gång i veckan.
      Har rötter flytväxter och krukor i akvariet. Men alla andra fiskar trivs ju bra så att det är vattnet det är fel på det tror jag inte : /
      Den kanske bara behöver en till lite större praktbotia som den kan va med ? (Den ja har är runt 11cm)

      Kommentar

      • Diwa
        • December 2006
        • 300

        #4
        edit dubbla inlägg blev det
        Senast redigerad av Diwa; 25 July 2008, 19:18.
        110L 54L 54L

        Kommentar

        • Diwa
          • December 2006
          • 300

          #5
          kan det inte bara vara så att den är framme nattetid?
          har haft botior i två omgångar och de jag hade tidigare var överlag skygga redan från start och ju större de blev ju mer sällan såg man dem dagtid...
          på natten var de däremot framme och i full fart

          mitt nuvarande gäng har otroligt tydlig hackordning och den stora bor i stocken...
          den ser man minst av och emellanåt så funderar man på om den ens är kvar
          110L 54L 54L

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Men oavsett om den är borta mycket så brukar praktbotior vara rätt så aktiva när det gäller mat, och den kommer knappt fram och äter säger han. Det bådar ju inte gott, eller har jag fel?

            Har iofs läst många gånger att just praktbotior varit borta i veckor emellanåt och sedan kommit fram ut ur ingenstans, så verkar den inte sjuk eller så så är det väl bara köra på

            Kommentar

            • hellmut
              • October 2005
              • 160

              #7
              Jag får se hur de går den kommer väll fram lite mer på dagarna med tiden ^^

              Kommentar

              • Sheela
                • January 2008
                • 27

                #8
                Har för mig att jag läst någonstans att de störra praktbotiorna är lite mer skygga. Men kanske missminner mig.

                Du får väl kika efter släckingen om den är framme. Då är de ju mest aktiva och bökar runt.
                Mind the past - Learn the future

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Gör som jag, släck akvarie belysningen nån timme innan rumsbelysningen, då får du se många annorlunda beteenden än när det är tänt. =) Svärdbärar honan här går tex. inte med på parning med hannen förrens efter att det varit släckt kanske 5 minuter, på dagen är det bara hannen som verkar vilja oftast.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Grodlund
                    • January 2008
                    • 560

                    #10
                    *Nattaktiv
                    *Stimfisk
                    *Behöver minst 250 liter

                    Som folk redan har nämnt så är de vanligare att de är mer aktiva när de är mindre.
                    Men de hjälper knappast att du har för få Praktisar och för liten balja.

                    Kommentar

                    • hellmut
                      • October 2005
                      • 160

                      #11
                      Nu har faktiskt den stora praktbotian börjat våga sig fram med , plus att den har fått finare färg För liten balja vet ja inte om det är det ser ju inte direct fullt ut i karet. Det är väll 250 l minst för vuxna eller ? Och mina lär ju inte vara det för en om några år och då har ja nog hunnit skaffa ett nytt kar.

                      Kommentar

                      • Grodlund
                        • January 2008
                        • 560

                        #12
                        nä alltså, de e vad dom behöver för att kunna växa normalt och trivas.
                        Spelar minimal roll om din botia är 2 cm eller fullvuxen.

                        Kommentar

                        • hellmut
                          • October 2005
                          • 160

                          #13
                          Ursprungligen postat av Grodlund
                          nä alltså, de e vad dom behöver för att kunna växa normalt och trivas.
                          Spelar minimal roll om din botia är 2 cm eller fullvuxen.
                          Nja skulle tro att en 2 cm botia trivs bättre i ett litet 50 l en en på 30cm Men tror inte de ska göra nån gigantisk skillnad om man har 50l för lite en vad det står. Men det är klart att för en fullvuxen så känns 200 lite litet ^^ Men man har olika årsikter.

                          Kommentar

                          • Grodlund
                            • January 2008
                            • 560

                            #14
                            problemet i scenariot du målar upp är att EN praktbotia i ett 200 liters kar antagligen blir lite psycho, eftersom det är en stimfisk och de ska vara ungefär fem eller sex stycken - MINST.

                            Och 6 stycken 25-30 cm stora fiskar i en 200 litersbalja ser inte bara otroligt dumt och fult ut, utan är också snudd på plågeri.
                            Det är inge min "åsikt" att fiskar behöver ett visst utrymme för att utvecklas och växa ordentligt utan det baseras på fakta.
                            Klart man kan ha små ungfiskar i mindre akvarium under en kortare tid, men ska de utvecklas och växa ordentligt och må bra så behöver dom en viss minimumstorlek.

                            Sök lite på google och kolla folk som har renodlade Praktbotia akvarium.
                            De kör minst 800 liter och rejält med genomströmning i akvariet.

                            EDIT: saxat från http://www.loaches.com:

                            "Clown Loaches are often sold at the very immature size of 1.5 inches (4cm) or so, but they should not be considered for the smaller (or even medium-sized) aquarium.
                            They will grow quite rapidly from this cute size to around 5 inches (13cm), thereafter the growth slows somewhat, but with good care in a large tank, they can easily reach 8 to 12 inches (20 - 30 cm).
                            They are big, bulky fish at that size.

                            A potential owner should seriously consider the long-term commitment in purchasing a group of this species, as they will require ever- increasing size of aquaria and may potentially live at least twice as long as some small dogs.


                            Adults will eventually require an aquarium measuring at least 6’ x 2’ x 2’. Even small specimens of this species must initially be housed in an aquarium that is 4ft long as a minimum. Anything smaller can cause these fast-swimming fish to become stunted and stressed.

                            They must be kept in groups. The absolute minimum recommendation is 5, but basically the more the merrier."
                            Senast redigerad av Grodlund; 05 August 2008, 11:59.

                            Kommentar

                            • hellmut
                              • October 2005
                              • 160

                              #15
                              Vet att jag har några och att dom inte kommer kunna vara i det när dom blir större.
                              Men ska skaffa större till dom senare och köpa till fler.
                              Men har en liten fråga till: Om man har 10 st guld barber i ett kar skulle då 2 st kopparbarber inte trivas med dom utan också vilja vara fler, eftersom dom är stimmfiskar. Om dom nu skulle trivas kan man göra likadant med botier då eller är det helt fel ? Bara nyfiken.
                              Nu är alla mian ute tillsamans och värkar trivas iallafall. Så frågan om min skygga praktbotia kan vi ta bort^^

                              Kommentar

                              Arbetssätt...