Kuhlii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Kuhlii

    Tjenare, jag har precis startat upp mitt 60 liters akvarium som stått tomt en månad ungefär.

    Jag tänkte ha akvarium för ancisrus yngel, men jag tänkte att akvariumet skulle ha en mening, så jag tänkte inreda akvariet för kuhlii ålar och skaffa ett gäng. Därav kommer min fråga:

    Hur många kuhliisar kan jag ha i ett 60 liter?

    Mvh Emil

  • Ibanez
    • July 2006
    • 853

    #2
    kolla denna tråd oxå..


    helst ett helt gäng på ca 10 st o fler.. är som finast att se på då..
    Era fiskar ger jag mina till frukost..

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Ibanez, jag tror inte jag kan ha 10 st i ett 60 liters, men hade tänkt satsa på 6 st.

      Går det bra med en grupp på 6 stycken?
      Senast redigerad av beerzon; 23 July 2008, 17:58.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Efter att ha sett hur Kuhlii beter sig i större akvarium skulle du nog inte vilja ha dem i 60L. De gillar att ta sats och simma allt vad de kan längs rutan. Knappt vårt på 1,5m räcker för våra. De hinner bara precis få upp farten .

        Varför har du inte dem i 300L istället?
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Engelsk sjösten..

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av beerzon
            Engelsk sjösten..
            Attans engelsk sjösten

            Har fin sand i nästan alla karen här hemma utifall att man skulle vilja ha pansarmalar eller kuhlii

            Engelsk sjösten kan vara fint och så men man blir lite begränsad, tyvärr.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Fin sand tycker jag bara har fördelar. Kan bildas lite gas och växterna kan må dåligt, men då slänger man i en massa sandsnäckor som är bra på andra sätt också!

              Fast klarar man inte av att titta på ett kar med sand i så går det ju inte såklart Annars rekommenderar jag alltid finkornig sand

              On Topic:

              Skulle nog inte heller köra kuhliiålar i ett så litet kar, fast det ska ju tydligen funka i artbeskrivningen. Men tänk sedan på att de blir upp mot en 10 CM långa, vilket är vääldigt mycket för ett 60L.

              Kommentar

              • beerzon
                • May 2008
                • 877

                #8
                Jao, men de är ju ganska smala så jag tror inte de skulle bli några problem med att hålla en grupp på 6 st, där de kan leka och ha kul Dock så kommer de inte bli så mycket växter för de i början, ska låta mitt stora kar växa till sig lite sen snor jag växter därifrån. Men jag tror de kommer att gilla inredningen faktist.

                Kommentar

                • Tamarind
                  • February 2008
                  • 482

                  #9
                  Bara min personliga åsikt, men jag skulle nog vilja påstå att de skulle trivas bättre i 300 liter med grus än i 60 med sand? Visserligen är säkert 300 liter med sand bäst, men jag tycker inte man behöver avstå för att man har grus så länge gruset inte har några vassa kanter.
                  /Erika

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    Okej Tamarind, men jag ska ha dem i ett 60 liter till december. Där kommer jag att inhandla ca 75 kg sand, likadant som jag har i lilla karet troligen eftersom jag blev sjukt nöjd med den. Ca 2-3 mm där. Alltså kommer jag att göra om hela stora karet och inreda med sand i december.

                    Men enligt arbetsbeskrivningen så klarar de av att bo i ett 60 liter. Men där får de ju bara stanna cirkus 5 månader.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av beerzon
                      Okej Tamarind, men jag ska ha dem i ett 60 liter till december. Där kommer jag att inhandla ca 75 kg sand, likadant som jag har i lilla karet troligen eftersom jag blev sjukt nöjd med den. Ca 2-3 mm där. Alltså kommer jag att göra om hela stora karet och inreda med sand i december.

                      Men enligt arbetsbeskrivningen så klarar de av att bo i ett 60 liter. Men där får de ju bara stanna cirkus 5 månader.
                      Blir nog bra så som du har planerat

                      Förstår faktiskt inte riktigt varför det står 60L i artbeskrivningen. Eftersom de är så aktiva som de är skulle jag säga minst 100L. Sen beror det ju såklart på längden på akvariet, för det är ju det som är viktigast när det gäller Kuhlii. Ett lågt långt akvarium funkar kanonbra medan ett kort högt lämpar sig mindre bra.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • beerzon
                        • May 2008
                        • 877

                        #12
                        Stämmer nog som du säger Nina, men jag tänkte köpa ett 6 st unga kuhliisar som inte är så stora så de får växa upp tillsammans, vem vet, de kanske blir glada sen när de vuxit till sig och får flytta till ett stort akvarium, då kanske de blir yngel, vem vet.

                        Kommentar

                        • Tamarind
                          • February 2008
                          • 482

                          #13
                          Ursprungligen postat av beerzon
                          Okej Tamarind, men jag ska ha dem i ett 60 liter till december. Där kommer jag att inhandla ca 75 kg sand, likadant som jag har i lilla karet troligen eftersom jag blev sjukt nöjd med den. Ca 2-3 mm där. Alltså kommer jag att göra om hela stora karet och inreda med sand i december.

                          Men enligt arbetsbeskrivningen så klarar de av att bo i ett 60 liter. Men där får de ju bara stanna cirkus 5 månader.
                          Det låter som om de kommer trivas alldeles utmärkt! Köp du ett gäng på 6 stycken tills vidare som du planerade, så får du säkert blodad tand och skaffar 10 till när de har större akvarium!
                          /Erika

                          Kommentar

                          • beerzon
                            • May 2008
                            • 877

                            #14
                            Hehe. Vad menar du med blodad tand?

                            Kommentar

                            • Tamarind
                              • February 2008
                              • 482

                              #15
                              Mersmak! Att man inbillar sej att "jag skaffar 3 så räcker det sen", en månad senare köper man 5 till "men nu kommer jag definitivt inte köpa fler", 2 månader senare bara MÅSTE man ha 5 till osv...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...