Kuhlii-yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #46
    Ursprungligen postat av Tamarind
    Jag kan inte tänka mej att det kan vara från 2 olika kullar, när jag hittade ynglen hade ålarna bara varit i det nya akvariet i 2 veckor...
    Kom du på något matning??? Maltabletter??? Algtabletter??? Det måste ju vara efter man har släckt karet i såfall för annars käkar ju fisken upp dem, iaf mina...

    Har du någon aning om hur många du har kvar???
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Tamarind
      • February 2008
      • 482

      #47
      Jo det där med matning... De flesta verkar finnas nere i gruset och äter alltså allt som hamnar på botten och som de andra fiskarna inte kan komma åt. Efter noggrant övervägande bestämde jag mej för att inte ge ynglen något särskilt eftersom jag inte vågar ändra på något... Jag tror de får mycket rester av ålarnas mal-tabletter.

      Det verkar vara 3 stycken vid filterinsuget, samma som varit där hela tiden, och 4 eller 5 stycken i motsatta hörnet bakom modulen. Så har jag sett ca 10 stycken samtidigt bland förgrundsväxterna. Då och då kikar det fram någon ur gruset... Jag har ingen aning om hur många de är!!! Iallafall 20 stycken, men om de gömmer sej i hela botten kan det ju vara en väldans många fler... Och någon gång kanske jag borde öppna ytterfiltret också, misstänker att där kan finnas en del...

      Ja nu är jag iallafall fast i akvarieträsket! Om de överlever till vuxen ålder så måste jag ju ha kvar akvariet tills de dör av ålder så jag ser hur gamla de blir... De kan väl bli över 20 år har jag hört? Jaja, en månad i taget, men de verkar ju växa bra iallafall...

      /Erika

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #48
        Du kan trä en nylonstrumpa över pumpen och bara lämna utblåset öppet för att vara på säkra sidan . Glöm inte släpp ut eventuella yngel först bara
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #49
          En del kan du ju ta till närmaste zooaffär, de lär bli impade om du kommer med egenhändigt odlade kuhliiålar
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Ahlqvist
            • January 2008
            • 661

            #50
            Ursprungligen postat av Nina82
            Du kan trä en nylonstrumpa över pumpen och bara lämna utblåset öppet för att vara på säkra sidan . Glöm inte släpp ut eventuella yngel först bara
            Skulle se väldigt roligt ut med en nylonstrumpa över ett ytterfilter

            "
            So Long, and Thanks for All the Fish
            "
            Douglas Adams
            Spana in NVSA's Webbsida!

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #51
              Hur går det med ynglen?

              Kommentar

              • Tamarind
                • February 2008
                • 482

                #52
                http://www.ladda-upp.com/bilder/6745/stora-21

                Hmm, dåligt kort såg jag nu... Men de växer som tusan! Nu är majoriteten ca 3 cm långa, några är ännu längre! Gissar på runt 20 stycken. De är framme mycket mer än de vuxna ålarna, och verkar pigga och glada! En av de är nästan helt brun, födelsemärke kanske... Ska försöka fota när de är flera tillsammans sen!

                /Erika

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #53
                  Söt

                  Vad har du tänkt göra med alla sen? Behålla, sälja eller ge bort?
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Tamarind
                    • February 2008
                    • 482

                    #54
                    Jadu... 10 stycken vill jag behålla i vilket fall, så blir det bara runt 10-15 som blir vuxna så får de nog stanna här, skulle det visa sej att jag har över 20 så ger jag garanterat bort en del till privatpersoner så de inte får för trångt...

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #55
                      Ursprungligen postat av Tamarind
                      Jadu... 10 stycken vill jag behålla i vilket fall, så blir det bara runt 10-15 som blir vuxna så får de nog stanna här, skulle det visa sej att jag har över 20 så ger jag garanterat bort en del till privatpersoner så de inte får för trångt...
                      Skönt.. Då har du ju lite koll på att de får det bra oxå

                      Gillar inte att lämna fiskar i djuraffären efter att ha sett så många oseriösa köpare och även säljare
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Tamarind
                        • February 2008
                        • 482

                        #56
                        Jag känner likadant... Jag lämnar in molly-yngel utan större betänksamhet, men är mer noga med mina små ålar känner jag... Diskriminerande, jag vet!

                        Kommentar

                        • cecilienne
                          • February 2007
                          • 282

                          #57
                          Men gud vad roligt med kuhliiyngel Tamarind! Jag har missat denna tråd, men det var rolig läsning! Nu blev jag sugen på några små ålar. Undrar om de får för mycket konkurrens av corydoras, som jag har. Om mat och plats alltså

                          Kommentar

                          • Tamarind
                            • February 2008
                            • 482

                            #58
                            The little ones are now 6-7 weeks old and are getting braver.


                            Några av de minsta ynglen som moffar efter gott...

                            /Erika

                            Kommentar

                            • Ibanez
                              • July 2006
                              • 853

                              #59
                              fasen va kul!!! stort grattis igen!

                              har du möjlighet en helbild på ditt kar? va är det för växt man ser på videon? grymt snygg!!
                              Era fiskar ger jag mina till frukost..

                              Kommentar

                              • heljis

                                • June 2003
                                • 1150

                                #60
                                Grattis!!
                                Martin Heljedal

                                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...