Jag hart gjort en video som visar hur man odlar kopparbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pazappa
    • May 2007
    • 330

    #31
    Ursprungligen postat av Grodlund
    Pazappa> vattnet i yngel/lek-akvariet, tog du i lite vatten från akvariet eller tog du helt nytt vatten?

    Ska precis byta vatten i mitt stora akvarium och funderar på om man ska köra nån 50/50 blandning av nytt vatten och gammal från det stora, i det som ska bli lekakvariumet
    Ja, jag gjorde precis så, 50% akvarievatten, resetn kranvatten och en skvätt vattenberedningsmedel.

    Kommentar

    • pelun
      • May 2007
      • 23

      #32
      Fin film man blir sugen på att odla igen
      In Celestichthys margaritatus veritas

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #33
        Ursprungligen postat av Pazappa
        Tackar
        jag skrev en guide-PDF på engelska som jag la upp en länk till här igår, men det kanske man inte får? Länka till andra sajter alltså. Den finns som länk bredvid klippet på youtube om nån vill ha den.
        - Snyggt jobbat!
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #34
          Ursprungligen postat av Olof Loklint
          .


          PS. Sitter själv numera och försöker lista ut vad man kan använda Windows Movie Maker till. Kanske måste man leta reda på ett annat program - i alla fall.
          Till nästan inget finns bättre program gratis på nätet .
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Klas Bengtsson

            • March 2007
            • 424

            #35
            kul se film där så den fin du har fått många yngel där kopparbarb o bra att veta den där så den är fint kanonsnyggt av dig film.. jag har oxåå lyckllg där med kopparbarb där med vanliig växter där många år sedan men den rövare flera så nån har kvar hos mig.. men din är den mest snyggt där..

            Kommentar

            • Pazappa
              • May 2007
              • 330

              #36
              Ursprungligen postat av bigfish-classe
              kul se film där så den fin du har fått många yngel där kopparbarb o bra att veta den där så den är fint kanonsnyggt av dig film.. jag har oxåå lyckllg där med kopparbarb där med vanliig växter där många år sedan men den rövare flera så nån har kvar hos mig.. men din är den mest snyggt där..
              Tack
              Ja, riktiga romrövare är de, så man får flytta föräldrarna så fort man kan.

              Kommentar

              • Grodlund
                • January 2008
                • 560

                #37
                Tjao!
                Alltså... luftpumpen som driver svampfiltrena surrar så SJUKT jobbigt.
                Tror ni det går åt pipsvängen om man har den avstängd nattetid eller är de ok?

                Annars måste jag hitta på något annat för såhär kan jag inte ha det...

                Kommentar

                • LN
                  • November 2004
                  • 1478

                  #38
                  Kanonfilm. Bra jobbat
                  Larry
                  Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                  http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #39
                    SÅ ni tror det skulle gå att ha hanen i en hink med ett filter, och låta honorna gå i lek akvariumet med lek grejerna + svampfilter, och sen efter 24 timmar släppa över hanen? Därefter låta dom leka, och sen flytta tillbaka dom till sällskap?

                    Men hur ser man att det helt säkert är honor? Hane vet jag ju med röd näsa
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Grodlund
                      • January 2008
                      • 560

                      #40
                      Jag har läst att hannarna leker även om de är stressade.
                      Så det är *viktigare* att honorna får en lugnare miljö.

                      Jag tror inte att jag själv skulle vilja låta några av mina tigrar simma runt i en hink i 3-4 dagar... men jag tror de skulle gå, ja.

                      Mata med näringsrik mat (artemia) så ser du snart att honorna blir rundare om magen (då de bär på rom)
                      Hanarna har även mycket starkare röda färger på fenorna, röd näsa som du sa och när de är på gott humör (eller bråkar med varandra) så får de ofta ett starkt grönaktigt skimmer i de svarta ränderna, särskilt på ryggen.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #41
                        Fast jag menade hanen i en hink och honorna i 60 liters lek akvarium.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Grodlund
                          • January 2008
                          • 560

                          #42
                          Ja vet.....
                          de var ju de jag svarade på.........

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #43
                            Woow villken bra film, nu har man äntligen fått se live vad man bara har läst i böcker tack för denna nya erfarenhet.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #44
                              Jag fick en (sjuk?) idé helt plötsligt. Skulle det inte funka att ha en liten hörna med lekmopp och glaskulor i sällskapsakvariumet, så när dom leker där så åker äggen ner så dom inte kommer åt. Då måste ju yngel ha lika stor chans som andra fiskars yngel att klara sig i ett akvarium med endel växter? Isåfall borde väl iallafall nån överleva? Kommentarer?

                              Man kan ju t.o.m plantera växter runt så man inte se lekmoppen, detta gör juj att det blir snyggare, och ynglena får försvar direkt när dom lämnar "moppen"?
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              • Grodlund
                                • January 2008
                                • 560

                                #45
                                Problemetär att även ynglena är en kalasbuffé för de flesta fiskar...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...