Svarta prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    Svarta prickar

    Har fått en fråga som jag inte har något bra svar på kanska någon av er vet bättre.
    Jag tycker de är för gamla för att få färgförändringar.
    Matat med mycket spirulina kanske?

    Här är frågan vi fick.
    "Jag har två guldfiskar och två slöjstjärtar, kan inget om fiskar men har en damm som dom har bott i, i två år och även yngel som dom har fått. Har letat som en galning angående sjukdomar men hittar inget som liknar det jag undrar över. Två av fiskarna har på två dagar fått svarta prickar på kroppen och en fisk har två tydligt svarta prickar på gälarna och en har en svart prick på gälen. Dom verkar väldigt pigga så vad kan det vara?"
    http://www.kramforskoi.com/
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Karplöss?
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      damn :/ parasiter av något slag.. :o

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        En gissning att svarta fläckar kan vara naturliga förändringar som de inte tänkt på.

        Eller BLACK spot disease
        SYMPTOMS: black spots Symptom: svarta fläckar
        Kan också orsakas av foder med mycket spirulina.
        En långsökt orsak det skulle kunna vara en sjukdom som smittats av sniglar
        om snigeln har varit utsatta för hönsspillningen på fisk som är i damm.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Bosse.J
          • March 2004
          • 796

          #5
          Ja eller så har dom förväxlats med en rottweiler, som ju också är lite svarta
          Bosse.J

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Bosse, inget läckage från Off Topic-trådar tack.

            Svartfläcks-sjuka är en verklig åkomma som drabbar just dammfisk, det är pigmentfläckar som orsakas av att en parasitisk plattmask ligger inkapslad under huden. Maskarna kommer till dammen med spillningen från ett fiskätande djur, oftast mås eller häger. Masklarverna borrar in sig i en snäcka och förökar sig könlöst, varefter larverna lämnar snäckan, borrar in sig i en fisk, kapslar in sig, och väntar på att ett fiskätande djur skall äta upp fisken så masken kan växa till och själv börja lägga ägg.

            Den typen av svarta prickar är normalt sett upp till cirka 1 mm i diameter, och fiskens hälsa påverkas inte utan sjukdomen orsakar bara kosmetiska problem.

            Jag vet inte hur man bekämpar den.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Bosse, inget läckage från Off Topic-trådar tack.

              Svartfläcks-sjuka är en verklig åkomma som drabbar just dammfisk, det är pigmentfläckar som orsakas av att en parasitisk plattmask ligger inkapslad under huden. Maskarna kommer till dammen med spillningen från ett fiskätande djur, oftast mås eller häger. Masklarverna borrar in sig i en snäcka och förökar sig könlöst, varefter larverna lämnar snäckan, borrar in sig i en fisk, kapslar in sig, och väntar på att ett fiskätande djur skall äta upp fisken så masken kan växa till och själv börja lägga ägg.

              Den typen av svarta prickar är normalt sett upp till cirka 1 mm i diameter, och fiskens hälsa påverkas inte utan sjukdomen orsakar bara kosmetiska problem.

              Jag vet inte hur man bekämpar den.
              Octozin har funkat för mig iaf, åtminstone för att få stopp på spridningen. Sedan kan det ta upp emot ett år innan fläckarna försvinner helt. På vissa individer går det aldrig bort. Det räcker dock att behandla en dag, och inte tre som det står på förpackningen.

              Kommentar

              Arbetssätt...