Vilka fiskar kan man ha i damm, utom guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whisky
    • April 2008
    • 108

    #16
    okej, ja i de huset vi kollat på finns en källare, där ville jag göra någon slags pool för fiskarna på vintern, även om det kommer bli stort ute också, har sån tur att min mamma ockås vill ha stoor damm

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #17
      Ursprungligen postat av Whisky
      har sån tur att min mamma ockås vill ha stoor damm
      Vilken lyx
      MVH /Tobias

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #18
        Att makropoden/paradisfisken skulle vara en kallvattensfisk är väl en mild överdrift:

        We provide a 5-day Guangzhou weather forecast, as well as the air-quality and seasonal climate tips to help you plan a Guangzhou tour.


        Men den är i vart fall inte tropisk. Den klarar ner till ca 12 grader C åtminstone periodvis. Detsamma bör gälla även för kardinalfisk, Corydoras paleatus, rödfenor, med flera arter som lever så pass långt från ekvatorn. Dammens storlek avgör bl a om den skall klara en kall sommar.

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #19
          Mina blåciklider klarar 12grader kortare tid utan problem.
          zebracikliden klarar 15grader likaså den under kortare tid.
          Nyckelhål, laetacara dorsigerus, flaggciklid, synspila, cutter klarar sig bra vid temperatur 15grader o uppåt till 35grader.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Men den är i vart fall inte tropisk. Den klarar ner till ca 12 grader C åtminstone periodvis. Detsamma bör gälla även för kardinalfisk, Corydoras paleatus, rödfenor, med flera arter som lever så pass långt från ekvatorn.
            Jag råkar alltså veta att alla de arterna klarar åtminstone två månader vid +4 till +7 grader. Ja, inte rödfena, den har jag aldrig hållit.

            +10-12 grader är rätt normal nedre letaltemperatur (med acklimatisering) för högtropiska arter.
            Senast redigerad av Azur; 11 May 2008, 21:39.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #21
              haha intressant intressant!

              Har själv haft en hel del knasigt i damm, Malawi Ciklider bland annat ^^ funkade fint :P bara det är sommar hehe, funderar starkt på en ormhuvudsfiskdamm i sommar skrev det i en annan tråd här på zoopet också.

              Får se hur det blir och starta igång ett projekt typ !

              Kommentar

              • tobias.nero
                • January 2008
                • 384

                #22
                Ursprungligen postat av Aircut64
                funderar starkt på en ormhuvudsfiskdamm i sommar skrev det i en annan tråd här på zoopet också.

                Får se hur det blir och starta igång ett projekt typ !
                Det ser jag fram emot
                MVH /Tobias

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #23
                  Är det bara jag som tycker att tråden har glidit en aning?

                  Det hela beror ju lite på vart man bor, själv bor jag sydspetsen av zon 4 och kan säga att redan här är det inte värt mycket att hålla tropiska eller subtropiska arter i vanliga dammar, det blir en ganska kort säsong som de överlever, och bästa fall en mycket kort tid som en del arter kan trivas hyggligt. I helt vindskyddat läge med full solbelysning kan en bra sommar ge ett par bra månader åt tropiska/subtropiska arter som inte kräver höga temperaturer för att trivas.

                  "Paradisfiskar" kan till exempel klara låga temperaturer, jag har läst en artikel om vad jag har för mig var en korsning mellan Macropodus opercularis och M concolor som ska ha överlevt och varit aktiv i att akvarium som var i princip helt genomfruset förutom just där fisken simmade och hade lyckats hålla lite vatten från att frysa just med sitt simmande.

                  Macropudus opercularis har varit känd för sin tolerans mot låga temperaturer väldigt länge, om de skulle funka bra i damm skulle det troligtvis varit känt vid det här laget.

                  Kardinalfisk tål också låga temperaturer, och många har hållt dom i damm i "svalare" klimat, jag har själv haft ett gäng ute en sommar, mycket trista, tempen var runt 20 grader och de hade hur mycket levande foder som helst, jag hittade inte ett enda yngel.

                  I en relativt stor damm där man inte gör nånting för att höja tempen, till exempel med övertäckning är det väl bättre att satsa på fisk som kan trivas tillexempel Cyprinella lutrensis, (tidigare Notropis lutrensis), Lepomis gibbosus eller Pimephales promelas för att nämna några lämpliga arter som inte tidigare nämnts.

                  De flesta arter är väldigt välkamouflerade uppifrån i sin naturliga färg, så om man vill se fiskarna ordentligt rekommenderas odlingsvarianter, det finns ju även "guld"-sutare och "guld"-sarv. För måttligt stora dammar erbjuder vanliga "tråkiga" guldfiskar mest prydnad för insatsen, de får fantastisk fina färger och överlever nästan vad som helst, de behöver man inte ta in över vintern om man inte har en väldigt liten damm eller en damm som är hårt belastad och inte rengör den.

                  Om jag stavat fel på något av de vetenskapliga namnen eller använt något inaktuellt namn så lev med det, jag orkar inte kolla sånt.

                  Kommentar

                  • tobias.nero
                    • January 2008
                    • 384

                    #24
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    Är det bara jag som tycker att tråden har glidit en aning?
                    Party pooper
                    MVH /Tobias

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #25
                      Kan nämnas att jag nu testar att ha mina blå, zebra ciklider ute i ett akvarium på balkongen utan vare sig värme eller cirkulation.
                      Upplysningsvis så hade jag 13grader i morse och 22grader igår kväll vid 21.00.
                      Nu ska det ju dock bli kallare så jag ska pytsa i 5liter varmare vatten från ett av akvarierna inomhus.
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #26
                        Jag tror att Sutare skulle klara sig om det finns växter i dammen. Mört och Sarv lika så.
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        Arbetssätt...