STORA karpfiskar, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    STORA karpfiskar, tips?

    Jo det är så att jag vill ha ett par karpfiskar som blir rätt så stora ^^ då snackar jag inte om Koi, Gräskarp, guldfiskar osv :P dvs de gamla vanliga ^^ .

    Någon som kan tipsa om lite stora och fina karpar som man kan hitta i den svenska akvarie handeln ^^ ?
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2


    Här har du de som finns på zoopet iaf. Kolla igenom listorna så kanske du hittar något intressant
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      Vad jag kan komma på just nu är tex praktbotia som blir stora och fina, silverhajar likaså. Sen är ju frågan vad du menar med stort. Eldstjärtar blir ca 15cm, låter ganska litet men de blir tjocka, höga och breda. Ganska kraftiga alltså.

      Vilka storlekar är du ute efter. 10-20cm, 30-40cm ?
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #4
        Tack Amaro, letar efter 30 - 40cm uppåt

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          En sak du får vara beredd på e ju faktumet att det tar ett bra tag innan fiskarna blir stora, de som tas hem i butik är ofta i mindre ex då folk oftast köper mindre ex då dem är "sötare" etc. Du kan dock på vissa ställen beställa hem XL, XXL osv av en del fiskvarianter, detta kommer dock kosta dig ganska mycket.

          Jag vet dock ett ställe där du kan få tag på riktigt stora silverhajar, bla en på 30-40cm, sen vet jag inte om de andra finns kvar men senast såg jag 3st varav 2st är mina gamla. en på 30-40cm en på ca 18cm och en på 13cm. Kan vara fler om de inte är sålda. De säljs för skitbra pris också, är du intresserad av detta så kan jag hjälpa dig fixa dem. De finns i eskilstuna vilket inte är så långt från huddinge, 1 timme med bil. Skicka pm vid intresse.

          Vad jag förstått så vill du alltså direkt få tag på så stora ex, du är inte intresserad av att köpa mindre ex som du därefter matar upp i ex antal månader/år ?
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            Ps, hur stort kar har du?
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Hmm....kanske du kunde bli först i Sverige med att driva upp en fladdermusfisk till fullvuxen storlek?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #8
                Ursprungligen postat av Amaro
                Ps, hur stort kar har du?

                Tack Amaro =) Ja just nu är det största på 540L i sommar uppgraderar jag mig till 3000L ! Så just därför vill jag ha lite stora karpar !

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Hmm....kanske du kunde bli först i Sverige med att driva upp en fladdermusfisk till fullvuxen storlek?
                  Ja kanske det Jens har du någon bild på dom ?

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #10
                    aircut okej då kommer det funka suveränt. En fråga som direkt dyker upp hos mig är varför du inte skaffar dig en redtail mal. De är utan tvekan de snyggaste fiskarna som finns, du komemr ju ha utrymme för en sån. Kanske är något o tänka på ?

                    har pmat dig.
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aircut64
                      Ja kanske det Jens har du någon bild på dom ?
                      Kolla här:
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        #12
                        Ursprungligen postat av Amaro
                        aircut okej då kommer det funka suveränt. En fråga som direkt dyker upp hos mig är varför du inte skaffar dig en redtail mal. De är utan tvekan de snyggaste fiskarna som finns, du komemr ju ha utrymme för en sån. Kanske är något o tänka på ?

                        har pmat dig.

                        Såg det tack
                        oooja de är sketfina, har själv fiskat upp en sådan ;D starka som fean det var dom !

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jens A.
                          wow tack Jens!
                          Vet du det latinska namnet på denna underbara fisk så jag kan försöka beställa hem en ^^ ? Förresten går de att hitta i Sverige ens ?

                          Kommentar

                          • Aircut64
                            • July 2007
                            • 1207

                            #14
                            http://baike.baidu.com/pic/3/11787570532311161.jpg skulle vilja ha denna variant av fladdermusfisken =) Någon som kan namnet på den xP ?

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Myxocyprinus asiaticus. Det är så där fladdermusfiskar ser ut när de är vuxna. Så här ser de ut när de säljs som yngel i zooaffär: http://akvaforum.no/images/fish/myxo...iaticus_01.jpg

                              De är inte så där väldigt ovanliga; Akvarieleasing hade inne ett par stycken för några veckor sedan, och vilken zooaffär som helst kan förmodligen ta in några om du beställer.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...