112 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    112 liter?

    Jag och min pojkvän funderar på att köpa två slöjstjärtar till vårat 112 liters kar att ha i sovrummet.
    Funkar det att ha två slöjisar i 112 liter, har för mig att dom brukar anpassa sig till storleken på karet, så 2 stycken borde vi väl kunna ha där i?

    Jätte tacksam för svar Mvh/ Emmilie
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ja
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      #3
      Slöjstjärtar blir 20 cm eller mer under rätt förhållanden + Slöjstjärtar smutsar ner mycket = Slöjstjärtar ska ha ett stort akvarium på minst 300 liter med bra filtrering.
      Det är min hållning många har säkert en annan.
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Visst förorenar Slöjstjärt mycket och filtermaterialet bör vara dubbelt så stor som om man har vanliga akvariefiskar i ett 112 liters akvarium.
        Om man har Guldfiskpellets som har ett lägre proteininnehåll mår Slöjstjärten och vattnet bättre.
        Om ni köper Slöjstjärt läs om den här. http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          #5
          Ja det funkar bra, Skaffa bra filtrering :P !

          Kommentar

          • NattDimma
            • November 2006
            • 211

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Visst förorenar Slöjstjärt mycket och filtermaterialet bör vara dubbelt så stor som om man har vanliga akvariefiskar i ett 112 liters akvarium.
            Om man har Guldfiskpellets som har ett lägre proteininnehåll mår Slöjstjärten och vattnet bättre.
            Om ni köper Slöjstjärt läs om den här. http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
            Okej, ja vi har tänkt köpa sån där speciell mat för guldfiskar, hur mkt ska dom ha av den maten?
            Tack jag ska läsa där för vi är nästan 100% säkra på att vi ska skaffa två små slöjisar, en Red Cap ska vi ha, mår den lika bra som dom andra slöjstjärtarna eller har den avlats på ett osunt sätt för att få sin lilla röda basker?

            Kommentar

            • NattDimma
              • November 2006
              • 211

              #7
              Ursprungligen postat av Aircut64
              Ja det funkar bra, Skaffa bra filtrering :P !
              Oh vad bra dom är så söta,
              Tror du det komemr bli jätte jätte smutsigt när vi bara har 2 stycken?
              Ja ett bra filter ja, jag köpte att akvarium av mina kusiner som dom hade haft Slöjstjärtar i, det va bara på 60 liter men kan jag använda samma filter i 112 liters karet elelr blir det för litet tror du? Det är ett ganska så stort filter.
              En sak till tänkt jag fråga om filter, det här filtret som jag funderar på att ha i 112 liters karet, ska det blåsa ut luft i vattnet, som en vanlig pump?
              Om du förstår hur jag menar

              Kommentar

              • Whistler84
                • November 2007
                • 850

                #8
                Ursprungligen postat av NattDimma
                Oh vad bra dom är så söta,
                Tror du det komemr bli jätte jätte smutsigt när vi bara har 2 stycken?
                Ja ett bra filter ja, jag köpte att akvarium av mina kusiner som dom hade haft Slöjstjärtar i, det va bara på 60 liter men kan jag använda samma filter i 112 liters karet elelr blir det för litet tror du? Det är ett ganska så stort filter.
                En sak till tänkt jag fråga om filter, det här filtret som jag funderar på att ha i 112 liters karet, ska det blåsa ut luft i vattnet, som en vanlig pump?
                Om du förstår hur jag menar
                Det bästa vore om du kollar på filtret och skriver vad det är för märke och modell, då är det lättare för oss att säga huruvida det är tillräckligt eller inte.

                Luftbubblor och framförallt speciella luftpumpar är i princip helt onödiga. Det räcker med att du riktar ditt filter med tillhörande pump så att vattnet sprutar så det bryter vattenytan, dvs det ska bli en ytcirkulation och helst bryta ytspänningen.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Det filter som rekommenderas till 112 liter är för litet köp ett filter till över 300 liter.
                  Har ni inte växter så är luftbubblor bra då det "luftar" ut koldioxid som annars sänker pH.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • NattDimma
                    • November 2006
                    • 211

                    #10
                    Ursprungligen postat av Whistler84
                    Det bästa vore om du kollar på filtret och skriver vad det är för märke och modell, då är det lättare för oss att säga huruvida det är tillräckligt eller inte.

                    Luftbubblor och framförallt speciella luftpumpar är i princip helt onödiga. Det räcker med att du riktar ditt filter med tillhörande pump så att vattnet sprutar så det bryter vattenytan, dvs det ska bli en ytcirkulation och helst bryta ytspänningen.
                    Okej jag ska kolla upp vad det är för modell och skriva det sen.

                    Jaha, jag trodde det va viktigt med luftbubblor jag
                    Hahah där ser man, man lär sig något nytt jämt,

                    Kommentar

                    • NattDimma
                      • November 2006
                      • 211

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Det filter som rekommenderas till 112 liter är för litet köp ett filter till över 300 liter.
                      Har ni inte växter så är luftbubblor bra då det "luftar" ut koldioxid som annars sänker pH.
                      Okej ska kolla upp det, va inne idag o djuraffären och tittade på dom söta Red Cap slöjisarna, blir en sån och kanske en svart teleskop.
                      Ja vi ska ha växter i karet, kan du ge tips på några bra som fiskarna inte käkar upp på en kvart,

                      Kommentar

                      • danneregner
                        • October 2006
                        • 1347

                        #12
                        anubias!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                        Diskus

                        Kommentar

                        • Whistler84
                          • November 2007
                          • 850

                          #13
                          Ja, bra växter är Anubias och svärdsplanta. Har du ancistrusmalar kan de dock käka hål i svärdsplantorna om de inte får tillräckligt med vegetabilisk föda i övrigt.

                          Luftbubble-pumpar är rätt meningslösa med tanke på att syresättningen från en vanlig pump vars flöde bryter vattenytan är mycket mer effektiv.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Att hålla fiskar i små akvarier för att de "anpassar" sig till storleken på akvariet är inte bra, för att om de "anpassar" sig, så gör de det bara för att de har blivit förkrympta. De har helt enkelt stannat i växten på grund av för litet utrymme, vilket de förmodligen inte mår bra av. Fiskarna behöver ett sådant utrymme att växa på att de har en schans att uppnå sin maximala storlek. De dör förmodligen i förtid om de hålls för trångt, och inte har möjlighet att växa ordentligt, särskilt "smutsgrisar" som guldfiskar, som snabbt smutsar ner vattnet i ett litet akvarium.

                            Men 112 liter är ju ändå bra mycket bättre än de "akvarier" där de flesta slöjstjärtar förmodligen hamnar. Men det finns ju betydligt intressantare, tåligare, och inte fullt så storväxta fiskar man kan ha i ett så´nt akvarium.
                            Senast redigerad av Shepard; 24 January 2008, 15:19.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • NattDimma
                              • November 2006
                              • 211

                              #15
                              Ursprungligen postat av Whistler84
                              Ja, bra växter är Anubias och svärdsplanta. Har du ancistrusmalar kan de dock käka hål i svärdsplantorna om de inte får tillräckligt med vegetabilisk föda i övrigt.

                              Luftbubble-pumpar är rätt meningslösa med tanke på att syresättningen från en vanlig pump vars flöde bryter vattenytan är mycket mer effektiv.
                              Okej då ska jag införskaffa mig några sådanna då,
                              Okej då vet jag det också, tack så mkt för hjälpen,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...