Golfboll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    Golfboll

    Vill gärna ha lite information om så kallade golfbollar. Hur stora blir de? Vad vill de ha för skötsel? Har läst lite inlägg och förstått att många är emot denna fisk, men har inte riktigt förstått varför. Varför ska man inte köpa dem? Jag tycker de ser coola ut och vill få klarhet i om jag ska köpa sådana eller inte.

    Tacksam för svar
  • PatrikN
    • November 2007
    • 116

    #2
    Jag säger detta innan du blir helt smutskastad.. du tycker om golfbollen för att du inte vet bättre.. du menar inget illa men golfbollen är ett missfoster som inte mår bra, den har simmningsproblem både med sin kroppsform och den dåliga simblåsan. Detta är en fisk som är tveksamt laglig.. den mår dåligt, nära djurplågeri, i vissa fall Är det rent djurplågeri att hålla en sådan fisk vid liv.

    Dessutom är det en typ av guldfisk - de kräver mycket stora ytor för de smutsar ner ordentligt och kan bli Mycket stora, tre fyra kilo som vuxna.

    taget från : http://www.zoonen.com/forum/visadisk...asp?oid=579585

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Jag håller helt med PatrikN, Julietta, det är snudd på djurplågeri att ha golfboll, det är ungefär som belgisk blå kossan om du kommer ihåg den. Det finns så många fina varianter och färger av vanliga guldfiskar och slöjstjärtar, du kommer säkert att hitta någon fin sådan istället.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikN
        Jag säger detta innan du blir helt smutskastad.. du tycker om golfbollen för att du inte vet bättre.. du menar inget illa men golfbollen är ett missfoster som inte mår bra, den har simmningsproblem både med sin kroppsform och den dåliga simblåsan. Detta är en fisk som är tveksamt laglig.. den mår dåligt, nära djurplågeri, i vissa fall Är det rent djurplågeri att hålla en sådan fisk vid liv.

        Dessutom är det en typ av guldfisk - de kräver mycket stora ytor för de smutsar ner ordentligt och kan bli Mycket stora, tre fyra kilo som vuxna.

        taget från : http://www.zoonen.com/forum/visadisk...asp?oid=579585
        En massa påståenden utan en skymt till bevis av något som inte vet bättre

        Huruvida golfbollen mår dåligt eller inte handlar snarare om hur de sköts så läs artbeskrivningen för slöjstjärtar på Zoopet (det är en variant av dessa) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203

        Hur man definierar ett missfoster vet jag inte - men självklart är det en skapad avelsform av fisk (på samma sätt som alla hundraser är skapade avelsformer) och man kan inte hitta den i naturen.

        Sjäv föredrar jag fiskar med en naturlig kroppsform och ett naturligt beteende och därför skulle jag aldrig få för mig att skaffa denna fisk, eftersom den är så långt bort ifrån detta som man kan komma. Men detta har mer med mitt tyckande att göra
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Slöjstjärt är ingen nybörjarfisk, Läs här OBS. läs om protein i foder.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Julietta
            • October 2007
            • 101

            #6
            Ok. Mår den inte bra vill jag ju inte bidra till ökad konsumtion av denna sort. Hade det bara varit att den inte är så fisklik och ser missbildad ut, hade det varit en annan sak. Det var därför jag undrade. Tycker som sagt den ser cool ut, men lider den vill jag ju inte ha någon golfboll.

            Kommentar

            • knaperstekt
              • August 2007
              • 77

              #7
              Det är väl lite som att man avlar fram katter & hundar som inte kan se eller andas ordentligt?
              "Golfbollen" har avlats fram för att den ska se ut på ett visst sätt, och tyvärr kan den då inte simma ordentligt (Haha, vad löjligt det låter, att avla fram fiskar som inte kan simma).

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av knaperstekt
                Det är väl lite som att man avlar fram katter & hundar som inte kan se eller andas ordentligt?
                "Golfbollen" har avlats fram för att den ska se ut på ett visst sätt, och tyvärr kan den då inte simma ordentligt (Haha, vad löjligt det låter, att avla fram fiskar som inte kan simma).
                Den kan simma, men självklart inte så bra som naturformen, men det kan inte heller den vanliga guldfisken. På samma sätt som en tax inte kan springa som en varg, som ju är alla hundars naturform.
                Som om ditt kriterie skulle gälla för alla djur så skulle i så fall inga hundraser vara tillåtna osv.

                Man måste inse att för ett liv i akvarium (som för fiskar) eller som husdjur (t.ex. alla hundar) så är inte längre samma sak viktigt för djurets välmående som för ett liv i naturen. Det som är viktigt där, som att simma snabbt/springa snabbt, som att kunna döda snabbt, som att kunna gömma sig snabbt, kunna hitta föda före alla andra etc. är inte längre så viktigt eftersom det råder helt andra förhållanden för husdjur (både hundar och fiskar) än för deras vilda släktingar.

                Att kunna simma snabbt är egentligen en rätt onödig egenskap i ett akvarium.
                Däremot så kan det finnas fall där framavlandet av avelsformer har gått för långt - men det är väldigt svårt att ange var den gränsen går.

                Det absolut viktigaste och det oavsett vilken fiskart man än har och oavsett om det är en naturform eller avelsform är de förhållanden vi ger fisken.

                Vissa avelsformer som "golfbollar", papegojciklider etc. ses ofta på med avsky men det är faktiskt enbart för att vi tycker att de är estetiskt fula och det är inte grundat på någon som helst vetenskaplig basis, eller att de på något sätt skulle lida.

                Själv föredrar jag naturformer eftersom jag föredrar fiskar som ser "naturliga" ut och uppvisat ett mer "naturligt" beteende. Men detta har enbart med min personliga smak att göra och därför klankar jag inte på något sätt ner på andra som har en annan smak.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • andreas86
                  • January 2008
                  • 2

                  #9
                  Jag har 3 st golfbollar och jag har inte upptäckt något fel! Dem simmar bra och dem trivs jätte bra ihop, jättesöta ihop. Jag kommer ihåg när jag skaffade mina två första och när ena hade stjärten upp mot ytan så började den andra knuffa ner stjärten (simmar idag lika bra som dem andra) och dem simmade hela tiden ihop med varandra. Ända sedan vi köpte den 3:e så började dem simma mer isär.

                  Men man kan inte blanda ihop egna åsikter med fakta och kanske är mina fiskar special fall, det kan inte jag svara på. Jag vill bara dela med mig av mina egna erfarenheter. Jag har sett många som menar på att dem inte kan simma och dem mår jättedåligt osv medan jag inte alls sett några tecken på att dem varken skulle vara några dåliga simmare eller att dem mår dåligt. Dem äter bra osv.. Jag är iaf helt nöjd med mina köp.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...