Praktbarb yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Praktbarb yngel

    Ikväll kikade jag in i mitt sällskapsakvarie och förundrades över att ett av black molly ynglen var så ljust, tills jag kände igen den svarta fläcken vid stjärtfenan från mina praktbarber. Jösses!! Det är första gången något som inte varit från en guppy eller molly fötts och överlevt i mina akvarier. *löjligt imponerad*
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    #2
    ooooooo.... ja jag har platy o tigerbarber, mal o palettciklid och det är bara mal , palett o platy som har fått ungar
    Katt +Fisk = Älskade

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      #3
      Inte ens malar har jag lyckats med, pansarmalarna lägger ägg men ynglen överlever inte och ancistrusarna är bara hanar allihop trots att jag verkligen försökt få tag i honor.

      Just nu har jag galet växande hornsärv i akvariet, så de har säkert lagt ägg i det och ett av ynglen har lyckats gömma sig och överleva den kraftiga trimningen jag gjorde av hornsärven för mindre än en vecka sedan. Nästa gång får jag nog kolla efter ägg innan jag sliter upp och kastar en massa.
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        #4
        Såhär ser det ut
        Det är 6-7 mm långt. Hur gammalt skulle det kunna vara?
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Mona; 28 December 2007, 00:37. Anledning: Tillägg
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          #5
          Nu har jag hittat lite information om uppfödning av praktbarber och skriver in en sammanfattning och några länkar här om någon annan söker den.

          Honorna svullnar när de är fulla av ägg och redo för lek. Hanarna initierar lek genom att buffa på honans buk. De sprider en stor mängd (hundratals) ägg och äter upp så många de kan hitta. Efter 24-36 timmar kläcks äggen, ynglen hänger i växterna eller mot akvarieglaset tills dess att de är frisimmande efter sex dygn. Ynglen växer fort och är konstant hungriga.

          Länkar:



          Information on tropical freshwater aquarium fish species Rosy Barb | Puntius conchonius

          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #6
            Nu har det kommit ytterligare ett
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              ÅÅÅh, gamla minnen dyker upp. När vi köpte vårt allra första akvarium tycks 2 ägg ha följt med de första växterna.

              Vi åkte bort nån vecka och såg vid hemkomsten 2 små fiskar simma omkring. Vi hade ju inte startar med fiskar än.

              De växte rätt snabbt till sej och eftersom det var alldeles nytt med fiskar för oss, så var gissningarna många.

              Men till slut såg vi ju: praktbarber! Så fina, och vi hade tur att det var ett par.
              En väldigt vacker, pigg och trevlig fisk. Men vi fick aldrig yngel av dem.

              Grattis och lycka till!

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Mona
                • October 2002
                • 840

                #8
                Vilken överraskning det måste ha varit för er
                Vad praktiskt att få invänjningsfiskar med växterna.
                Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Ja, det var praktiskt. De bodde här väldigt länge.
                  Har du många vuxna i karet?

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Mona
                    • October 2002
                    • 840

                    #10
                    Jag har två slöjfenade hanar och tre honor med normala fenor. De har bott i akvariet i kanske tre månader. Jag har galet växande Hornsärv i akvariet, så det är ganska bra förutsättningar för yngel.
                    Bifogade filer
                    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Så vackra! Väldigt kul med överraskningsyngel. Hittat fler nu?

                      Varför hittar du ingen ancistrushona? Tar inte affären hem om du beställer?
                      Om du bott närmare kunde du fått en av mej. Mina ancistrusar håller på o gör barn stup i kvarten.

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Mona
                        • October 2002
                        • 840

                        #12
                        Nope, inga fler yngel förutom ett den 27/12 och ett idag. Jag får se vad jag hittar när jag rensar lite i växtligheten.

                        Jag har två gamla griniga ancistrusgubbar i karet. Den äldste skaffade jag -98 för att ha i ett litet arbetsakvarie innan jag förstod att de behövde mer utrymme. Han heter Harry efter vår dåvarande (skäggige) vd och han har varit extremt tålig. Harry har tom överlevt att bada i alkohol under en julfest då en överförfriskad kollega ville bjuda fiskarna, jag upptäckte det dagen efter när slöjstjärtarna som jag även hade där låg och flöt. Då fick han ligga i kranvatten tills jag rengjort ordentligt. Senare fick han flytta hem till ett riktigt akvarie. 2002 skulle jag köpa en hona till honom, jag köpte den fullvuxen för att vara säker på att den inte skulle utveckla skägg - men det gjorde den ändå. Den nye hanen blev mycket större är Harry. Nu bor mina griniga gamla gubbar i varsin ände av ett 180-liters akvarie, de hade antagligen inte kommit ihåg vad de skulle göra med en tjej om de träffade på någon.
                        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                        Kommentar

                        • Klas Bengtsson

                          • March 2007
                          • 424

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mona
                          Såhär ser det ut
                          Det är 6-7 mm långt. Hur gammalt skulle det kunna vara?
                          ja den jag haft den själv min praktbotia en hona är gammal 8 år och halvår.. o dom allt andra själv 2-5år allt.. man skall inte ha använde den driopvärme där så den bra låta där kallt vatten så hålla..
                          lyckligt att du har fått yngel där praktbarb.. jag haft oxåå tre hittas den så förut många år sedan.. om du ge den värme då den blir känsligt.. så bra med under 22-23 grader om den värme vatten runt den 24 grader så den leker sig så den där.. den är fina praktbarber där fiskar så klart..

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #14
                            Jodå, det skulle dom!! En väninna hade en gammal a-gubbe som bott med sin farfar länge. Sen kom en dam in i hans värld, han visste precis vad som skulle göras!!! Och gör det ofta!
                            Så lycka till!
                            Senast redigerad av svea; 17 January 2008, 08:35.

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Mona
                              • October 2002
                              • 840

                              #15
                              Ursprungligen postat av bigfish-classe
                              ja den jag haft den själv min praktbotia en hona är gammal 8 år och halvår.. o dom allt andra själv 2-5år allt.. man skall inte ha använde den driopvärme där så den bra låta där kallt vatten så hålla..
                              lyckligt att du har fått yngel där praktbarb.. jag haft oxåå tre hittas den så förut många år sedan.. om du ge den värme då den blir känsligt.. så bra med under 22-23 grader om den värme vatten runt den 24 grader så den leker sig så den där.. den är fina praktbarber där fiskar så klart..
                              Jag hängde inte riktigt med där. Eftersom jag har dem i ett sällskapsakvarie med Black Molly, botior och ancistrus så låter jag temperaturen ligga runt 25 grader. Den ena hanens slöjfenor blev i början nedtuggade av den andre hanen, men de har växt tillbaka igen - så jag tolkar det som att de mår ganska bra.

                              Ursprungligen postat av svea
                              Jodå, det skulle dom!! En väninna hade en gammal a-gubbe som bott med sin farfar länge. Sen kom en dam in i hans värld, han visste precis vad som skulle göras!!! Och gör det ofta!
                              Så lycka till!
                              Om jag inte hade haft Black Molly-frögurkor i det akvariet kanske ancistrusavel hade varit något. Men med Black Molly har jag motsatt problem, jag köpte två och bad speciellt att få dem av samma kön för att de INTE skulle föröka sig....nu har jag MASSOR!!
                              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                              Kommentar

                              Arbetssätt...