Silverhaj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Silverhaj

    Är det en fisk som ni rekommenderar?Jag har ännu inte köpt några nya fiskar till mitt 225l akvarium och jag har sådan beslutångest. Har iallfall kommit fram till att det ska vara lite större fiskar med ett intressant beteende och silverhaj låter intressant men jag undrar om mitt akvarium är för litet?
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Hejsan,

    Silverhajjar växer snabbt. Och de blir ofta runt 30-35 cm. De behöver en ordentligt yta att simma på. Så 250 liter hade varit lagom. MEN längden på karet bör vara över 150cm. Vilket jag inte tror det är (Ganska ovanliga mått).
    När man har silverhajjar i mindre kar så blir de konstigt formade har jag märkt... Kan vara jag som inbillar mig men... Säkert är att de får sår på nosen i alla fall för att de simmar in i väggarna på karet.

    Tycker ditt kar är för litet...
    Mät upp 35cm med fingrarna. Det är ganska stora fiskar
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • biotopofil
      • September 2006
      • 25

      #3
      Silverhajar är fina fiskar, men håller med Stew om att de behöver en hel del utrymme att "sträcka ut sig" på. Dessutom bör man ha åtminstone 2, helst 3 eller fler, för att de ska trivas. Annars är de fredliga och vackra att se på och umgås fin-fint i med andra akvariefiskar.

      Har hört att de ligger risigt till i deras naturliga floder i Borneo. Dels på grund av utfiske eftersom efterfrågan på silverhaj är hög av oss akvarister, men även på grund av att deras naturliga habitat förstörs p.g.a. skövling. Vi får hoppas att de vi hittar i våra svenska affärer är odlade. Någon som vet?

      Kommentar

      • alcar
        • April 2005
        • 1398

        #4
        jag tycker att det är för litet silverhajar gillar och simma och sträcka ut sig ordenkligt och det blir svårt i ditt kar när dom blir stora
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

        Kommentar

        Arbetssätt...