botia med .....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fillanderm
    • December 2006
    • 85

    botia med .....

    massa levande födare (endlers, vanliga guppy, svärdbärare,platy,ancistrus och nåra fläckiga pansarmalar) jag behöver en för att äta snäckorna som dycker up från ingenstans kommer det attfunka bra och vilken boia funkar


    P.S förra ägaren sa att det var 100L men min kusin har ett 100l och mitt var större
    100l 2ancistrus och 4svärdbärare massa platys 5endlers 6prickiga pansarmallar
    26-40l(stog inte på paket) 4guppy en chockladmal och en guldfisk (kunde inte vara nån annanstans)
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Alla botior äter snäckor hej vilt. Fast 100 liter är för litet för praktbotior (dessutom kan de vara fenbitare), så jag skulle föreslå pakistanbotia eller zebrabotia.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av fillanderm
      jag behöver en för att äta snäckorna som dycker up från ingenstans kommer det attfunka bra och vilken boia funkar
      Botior är gruppfiskar och trivs inte ensamma. Så minst 4-5 stycken måste du i så fall skaffa. Jag skulle rekommendera zebrabotior (Botia striata).

      Men får jag fråga varför du vill bli av med snäckorna? De är ju bra städare i akvariet som äter alger, matrester, döda växtdelar och sånt som man inte vill ha i akvariet.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • fillanderm
        • December 2006
        • 85

        #4
        bra fråga igentligen. men jag gillar inte "sniglar" i akvariet tycker inte det blir fint och jag har hört att de äter växter jag ska kolla up det med zebrabotia lutade mig åt dvärgbotia (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=265)
        Senast redigerad av fillanderm; 23 October 2007, 11:39.
        100l 2ancistrus och 4svärdbärare massa platys 5endlers 6prickiga pansarmallar
        26-40l(stog inte på paket) 4guppy en chockladmal och en guldfisk (kunde inte vara nån annanstans)

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Dvärgbotior är väldigt fina, men de vill vara många (minst 10). Annars kan de känna sig otrygga och börja trackassera de andra fiskarna genom att bita på deras fenor. Jag märkte dessa tendenser när jag hade 8 stycken i mitt 310 liters. Nu när de är 10 funkar det bättre.

          Det stämmer inte att snäckor äter på växterna. Det skulle i så fall vara väldigt tunbladiga växter och det skulle i så fall röra sig om ytterst få växter. Döda växtdelar äter de dock, men det vill man ändå inte ha i akvariet.

          Att en del inte tycker det ser fint ut brukar bero på att en del snäckor sitter på glaset, men har man bara gott om växter och rötter brukar de sitta på dessa istället. Ser du några snäckor på glaset här:
          Bifogade filer
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • fillanderm
            • December 2006
            • 85

            #6
            nej tack så mycket men jag vete f*n var de komm ifrån en dag var de bara där och jag trodde det var att jag ahr dålig vattenkvalite eller något
            100l 2ancistrus och 4svärdbärare massa platys 5endlers 6prickiga pansarmallar
            26-40l(stog inte på paket) 4guppy en chockladmal och en guldfisk (kunde inte vara nån annanstans)

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Det vanliga är att man får med sig ägg med växterna. Sen om man matar lite för mycket (om det blir lite mat liggandes kvar) brukar de föröka sig ganska mycket.

              Men det jag ville visa med bilden på mitt akvarium var just att de inte brukar sätta sig på glaset om man har mycket växter och rötter. Och innan jag fick tag på bettorna bodde det bara snäckor i akvariet under ett par månader, så jag fick mata dem (jag vill nämligen ha snäckor i mina akvarier) så de klarade sig. Det blev ändå inga problem.

              Nu vet jag inte vad du har fått för art. Mina är posthornssnäckor (mina favvissar) och physasnäckor.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • fillanderm
                • December 2006
                • 85

                #8
                vet inte vilken art heller men de är små största e en 7mm-1cm jag tror inte de är snäöckor såm man köper men de bara kom från ingenstans de är mera
                snigel aktiga än sniglarna i trädgårn
                100l 2ancistrus och 4svärdbärare massa platys 5endlers 6prickiga pansarmallar
                26-40l(stog inte på paket) 4guppy en chockladmal och en guldfisk (kunde inte vara nån annanstans)

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Jag har inte heller köpt mina, utan de följde med växterna
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • fillanderm
                    • December 2006
                    • 85

                    #10
                    hehe ok tittade idag och såg en liten söt fisk i växtakvariet riktigt fin faktiskt ska fråga nästa gång vad de är för någon fisk ok om möjligt köpa den
                    Senast redigerad av fillanderm; 28 October 2007, 10:05.
                    100l 2ancistrus och 4svärdbärare massa platys 5endlers 6prickiga pansarmallar
                    26-40l(stog inte på paket) 4guppy en chockladmal och en guldfisk (kunde inte vara nån annanstans)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...