Orange Barb ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tharian
    • September 2007
    • 8

    Orange Barb ??

    Blev av personalen på äffären rekomenderad att införskaffa en Orange Barb "Puntius Rhombeus" ( hoppas att det är korrekt stavat ) vilket dom sa var en bra och lungn stimfisk.

    Har denna fisk verkligen inget annat namn än det latinska eller Orange Barb?
    Det är ganska frustrerande att beskriva den som Orange Bard, då även många andra barber är oranga, så som tex. tigerbarben, vilken den är mycket lik !!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det finns en fisk som heter Puntius rhombeus, en rätt nybeskriven art som jag personligen aldrig tror att jag sett (och det verkar inte finnas några bilder på nätet heller).

    Den barben har nog inget svenskt namn så affären får nog hitta på ett. Simontorp ser jag annars kallar den för Rhombeus barb (tydligen har de trott att rhombeus är en person, men det betyder "den rombiske"). En tysk grossist kallar den för "Rhombenbarbe", och även på svenska kunde kanske barben kallas "romb-barb".
    Senast redigerad av Azur; 28 September 2007, 11:06.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...