En bluff att Microrasbora galaxy var utrotningshotad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    En bluff att Microrasbora galaxy var utrotningshotad

    Det har ju tidigare spridits info om att denna art som nu heter Celestichthys margaritatus var på väg att helt utrotas pga överfiske för akvariehobbyn.
    När denna uppgift kom var jag tämligen skeptisk till detta eftersom det de facto var som så att den blev vanligare och vanligare i handeln samtidigt som priset rasade.

    Nu har det visat sig att mitt antagande som tur var visade sig vara helt korrekt - arten är inte på något sätt utrotningshotad. Tvärtom är den så vanlig i naturen att den idag fångas i kopiösa mängder och torkas för att användas som matfisk!!!!!

    I en artikel i Practical Fishkeeping (denna tidning var för övrigt den första att sprida ryktet om att den var utrotningshotad, och är nu den första att dementera den - låter som kvällstidningsjournalistik) http://www.practicalfishkeeping.co.u....php?news=1267 så skrivs det nu bl.a.

    The fish, which were previously caught for food and sold as dried fish were a food of local poor people, according to Tin Win.

    He says that they got a much bigger return on selling the fish for the aquarium trade compared to what they made when they sold the same fish for food:

    "Due to this fish, the people in rural areas got some more income, because, previously the fish were dried and sold as dried fish as food for the poor people."

    Tin Win told Practical Fishkeeping that locals received 25 Kyats (approximately 25p) for a can of 500 Galaxy rasboras, but received 1p per fish when they sold them to the aquarium trade.


    Så nu är det istället tvärtom - dvs det är bra om man köper vildfångad fisk
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    Skönt att höra, och ett argument mot de som krafter som vill se ett totalstopp för import av vildfångade djur.

    Jag har förstått att fågelhobbyn drabbats av just detta, i princip ett totalt förbud mot import av vilda fåglar.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Jag har förstått att fågelhobbyn drabbats av just detta, i princip ett totalt förbud mot import av vilda fåglar.
      Helt rätt - jag skrev om det i denna tråd

      (obs tråden är nu så gammal att länkarna som jag lagt in i den inte längre funkar)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        ja men det var väl goda nyheter
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Mamma Mia
          ja men det var väl goda nyheter
          Självklart mycket positivt
          Vad man kan fundera på är dock hur en seriös tidning "ena dagen" kan skriva att den är utrotningshotad och "nästa" dag att den är så vanlig att den används som matfisk (eftersom den är så liten så måste det innebära att det går åt miljontals till männiaskoföda).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            #6
            Jaaa... det handlar väl om hur man får informationen. Någon var tidigare inne på att storyn om utrotning skapades för att öka "suget" efter firren - och eftersom den var "hemlig" så var det nog svårt att kontrollera infon? Kan jag tänka mig... inte för att jag försvarar på något vis, utan bara som en fundering över orsaken. Usch vad förvirrad jag låter
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Mamma Mia
              Jaaa... det handlar väl om hur man får informationen. Någon var tidigare inne på att storyn om utrotning skapades för att öka "suget" efter firren - och eftersom den var "hemlig" så var det nog svårt att kontrollera infon? Kan jag tänka mig... inte för att jag försvarar på något vis, utan bara som en fundering över orsaken. Usch vad förvirrad jag låter
              Nej, men som journalist så skall man väl kolla källorna. I detta fall så stred ju dessutom ryktet mot allt sunt förnuft (arten var i handeln vanligare och billigare än någon gång tidigare) så det var ju rätt uppenabrt att något var skumt med det hela.
              Nu blev deras ursprungliga artikel bara ytterligare en av många (varav nästan alla visat sig vara ren bluff när det kommit till kritan) som misskrediterade akvariehobbyn
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • mckvinnan
                • December 2004
                • 760

                #8
                Fast jag måste ju bara få säga att om jag läst detta någon annanstans än här på zoopet så hade jag undrat då någon säger att detta varit/är en matfisk just med tanke på hur pyttiga de ju faktiskt är. Skönt att veta att man inte bidragit till någon naturkatastrof för att man själv har dessa små juveler simmandes hemma.
                Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av mckvinnan
                  Fast jag måste ju bara få säga att om jag läst detta någon annanstans än här på zoopet så hade jag undrat då någon säger att detta varit/är en matfisk just med tanke på hur pyttiga de ju faktiskt är. Skönt att veta att man inte bidragit till någon naturkatastrof för att man själv har dessa små juveler simmandes hemma.
                  Skulle tro att de funkar ungefär som usipan (också en liten fisk - om än inte lika liten som galaxyn) i Malawisjön. Dvs man tar upp dom i hundratusental och breder ut dom på land så att de får torka i värmen och sedan äts de hela ungefär som "snacks"
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • fifi
                    • August 2006
                    • 695

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Skulle tro att de funkar ungefär som usipan (också en liten fisk - om än inte lika liten som galaxyn) i Malawisjön. Dvs man tar upp dom i hundratusental och breder ut dom på land så att de får torka i värmen och sedan äts de hela ungefär som "snacks"

                    Nyttigare än chips men vettesjutton om jag skulle vilja knapra i mig dom!
                    mvh
                    Fifi

                    I'm so cute, I poop rainbows.

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      som jag trodde då

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Kanske inte utrotningshotad nu, men fortsätter man att fånga dem i "kopiösa mängder" så kanske den blir det. Människan har en tendens att inte inse när det är nog, när det är dags att dra sig tillbaka en aning. Det finns ju djurarter som har slutat just så, jättevanliga i början, vilket har gjort att den "intelligenta" människan sett dem som en outömlig resurs, och så pang, var de borta.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Kanske inte utrotningshotad nu, men fortsätter man att fånga dem i "kopiösa mängder" så kanske den blir det. Människan har en tendens att inte inse när det är nog, när det är dags att dra sig tillbaka en aning. Det finns ju djurarter som har slutat just så, jättevanliga i början, vilket har gjort att den "intelligenta" människan sett dem som en outömlig resurs, och så pang, var de borta.
                          Jo men bluffar man och ropar "Ta fast tjuven" massor av gånger utan att det stämmer så bryr sig folk till slut inte om när det är sant.
                          Sedan om du kollar i just detta fall så inser du ju själv att om nu denna pyttelilla fisk används som matfisk så lär det finnas gott om. Man lär väl få sätta i sig några tusen innan det motsvarar en normal hamburgare

                          Nej, faran för arter som är så vanliga som denna ligger knappast i akvariehobbyn utan istället i sådant som klimatförändringar, miljöutsläpp, skogsskövling etc.
                          Men självklart är det ju människor, såväl akvarister som andra som ställer till med detta också, men det är ju en helt annan sak

                          Dessutom är det ju sannolikt att man nu använder en miljövänligare fångstmetod när fiskarna skall fångas levande och oskadade, istället för när det inte spelade någon roll om de dödades vid fångsten.
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 15 June 2007, 18:47.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            En liten tanke bara - tidigare var fisken en billig proteinälla för de fattiga i området. Nu får de som fiskar bättre betalt från de rika i väst. Så länge det inte försämrar för de fattigaste så är det helt OK.

                            Jämför med E85. Billigare (och enligt somliga påståenden) miljövänligare bränsle än bensin. Men givetvis sker detta i konkurrens med bl a mat till de fattiga i de områden majsen odlas. Många här i väst får sina miljösamveten lugnade medan andra får svälta. Och dessutom finns det tydligen oklarheter om mark-ozonen...
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              En liten tanke bara - tidigare var fisken en billig proteinälla för de fattiga i området. Nu får de som fiskar bättre betalt från de rika i väst. Så länge det inte försämrar för de fattigaste så är det helt OK....
                              Jo men nu får de ju 20 ggr mer betalt för fiskarna och om den är så vanlig att den kan fångas som matfisk så lär inte fångst av fisken som akvariefisk hindra att den fortfarande kan fångas som matfisk.

                              Det blir väl lite som i Malawi- och Tanganyika där fångsten av akvariefisk aldrig har påverkat fångsten av matfisk i de bägge sjöarna.
                              Dock nu i och med en kraftig befolkningstillväxt (inflyttning) runt de bägge sjöarna så har det lett till kraftigt ökat matfiske och nu är många fiskarter på väg att utrotas (många är redan utrotade).
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...