Koi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spiff88
    • May 2007
    • 6

    Koi

    jag hade tänkt skaffa mig några koi i ett stort akvarium (inte säker på hur stort, men det har använts till uppfödning av ciklider), det är extra tjockt glas och extra högt. att jag inte vet hur stort det är beror på att jag ska åka och hämta det imorgon.

    iallafall, min fråga är hur ska jag inreda det här akvariumet?
    sand, inredning, ljus m,m.
    hur många är lagom att starta med?
    alla tips är välkomna!

    jag tänkte ha fiskarna inne tills de blivit stora och då får de flytta ut i en damm som planerats att byggas nästa vår.

    tacksam för långa och bra svar!
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Sök på Kramforskoi där står jätte mycket om Koi karpar
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • spiff88
      • May 2007
      • 6

      #3
      vart inne där men det står mest om koi damm

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Hur många du kan ha beror helt på akvariets storlek och koiens storlek. Grus på botten och några lite större stenar för syns skull räcker som inredning. Vattenbyten får du inte slarva med heller
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av spiff88
          vart inne där men det står mest om koi damm
          Skulle du inte ha dem i en damm längre fram?Koien blir jätte stor så den kräver rätt så stort kar, skulle tro att den helst vill ha engelsk sjösten och god cirkulation och rening det är nog ingen ide med växter skickar en bild på ett akvarium som stod ute året om med Rätt så stora Koikarpar denna bild togs i Esbjerg i Danmark men det var lite väl överbefolkat men ändå en mäktig syn att titta på alla färger bla.
          Bifogade filer
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • spiff88
            • May 2007
            • 6

            #6
            ok, varför skall jag ej ha växter?

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av spiff88
              ok, varför skall jag ej ha växter?
              Har för mig att dem små nafsar på växterna hela tiden och bökar i stenen där växterna sitter
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • spiff88
                • May 2007
                • 6

                #8
                ok tack! när det kommer till ljuset, vill de ha starkt eller svagt?

                Kommentar

                • classekoi
                  • March 2007
                  • 325

                  #9
                  ljus och div

                  om de inte har bra ljus (solljus) kommer de inte att färga ut ordentligt det är inte helt lätt att ha koi i akv då de växer och skitar ner ordentligt så extremt bra filtrering och diciplin med maten är ett måste och gärna vattenbyte ofta om jag vore du skulle jag ha slöjkoi av den feta modellen de verkar inte bli lika stora!! växter skulle bara bli mos om du inte tar riktiga dammväxter
                  Senast redigerad av classekoi; 07 May 2007, 12:21.

                  Kommentar

                  • spiff88
                    • May 2007
                    • 6

                    #10
                    ok, tack så mkt! har någon ett bra tips på vilken mat som är bäst om man vill att färgerna på dem ska bli fina? har hört att det finns nån speciell mat som gör att färgerna blir vackrare och att de utveckar mer färg istället för att växa mer.
                    ursäkta att det där var lite "kladdigt" men jag hittade inget bätre sätt att formulera mig på =)

                    + kan man ha tex slöjstjärtar i damm? fungerar de med koi eller är risken stor att de bli ätna eller skadade?

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av spiff88
                      ok, tack så mkt! har någon ett bra tips på vilken mat som är bäst om man vill att färgerna på dem ska bli fina? har hört att det finns nån speciell mat som gör att färgerna blir vackrare och att de utveckar mer färg istället för att växa mer.
                      ursäkta att det där var lite "kladdigt" men jag hittade inget bätre sätt att formulera mig på =)

                      + kan man ha tex slöjstjärtar i damm? fungerar de med koi eller är risken stor att de bli ätna eller skadade?
                      Slöjskärtar hade jag inte kört med i dammen alls, bättre att köra med guldfisk det går jätte bra med Koi
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • spiff88
                        • May 2007
                        • 6

                        #12
                        tack så mkt för alla svar! nu vet jag allt som jag behöver för att starta akvariet. kommer med all säkerhet ha flera frågor i framtiden men nu känner jag att jag har koll på läget!

                        tack!

                        Kommentar

                        • classekoi
                          • March 2007
                          • 325

                          #13
                          slöjstjärtar

                          tror inte att slöjstjärtar hinner med att få någon mat då de simmar lite sakta
                          vad gäller maten så finns det koifoder med spirulina och astaxantin (ger laxen dess rosa köttfärg och i discusfoder) dessa ger färg
                          det viktiga är att du har ett högkvalitativt foder då dessa ger mindre förorening i karet!!!!!! PS solljus är överlägset DS

                          Kommentar

                          • Oliver
                            • September 2005
                            • 52

                            #14
                            Vi har slöjstjärt tillsammans med koi och guldfisk - och det fungerar jättebra. Visst är de dåliga simmare men de är så glupska så de hinner få i sig maten. De tillbringar vintern i ett 400 liters akvarium och sommartid ute i en damm.
                            Betr koi och växter i ett akvarium så vill jag bara säga att det tyvärr inte är så lyckat. Vi har provat med diverse sorter men koien bara bökar upp dessa ur sanden och vips så ligger de och flyter. Dessutom är de väldigt bra på att käka upp växterna. Vi har i alla fall hittat en bra växt som jag inte vet namnet på. Det är en slags lökväxt med långa blad och den låter de faktiskt vara ifred. Lycka till!

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Crinumlök kanske?
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...