funderingar kring en praktbotie biotop!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    funderingar kring en praktbotie biotop!

    Tjenna!har ett 220l kar som jag funderar på att bygga om till ett praktbotie kar ge gärna tips om era prakbotie kar hur ni skulle göra m.m
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Jag håller precis på...och jag är tydligen inte ensam...

    Kortfattat; inte för strömt, trädrötter, något dämpad belysning, mörkare botten men vill gärna prova sand till dem (har inte bestämt mig till 100 här), inte för ljuskrävande växter (eftersom mina tycker om att skjuta sönder mina växter lär jag prova mig fram något försiktigt), en eldstjärt (han blev annars dömd till döden för guppymord), siamesiska algätare och ett par gurami (troligen mosaik) samt ett stim rasboror och så utökar jag mina 4 praktbotior med 4 stycken till.

    ...men först måste jag limma om akvariet...

    Lycka till

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Glömde nämna att det sedan väntar ett 375 L till dem. Men det kräver mer renovering och mer tillbehör varför de först får komma till 220L...

        //Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Kenny*92
          • September 2006
          • 1919

          #5
          Okej De här låter rymmligt får bli de snarastmen ska ha kvar scalarerna å köpa ett riktigit gäng med botier dom säljer 17 cm:are i min närmaste akvariebutik
          "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

          Travian is The Shit

          Ha D Gött


          ///Mvh Kenny

          Kommentar

          • sockerconny
            • October 2004
            • 2349

            #6
            Ursprungligen postat av Silverhajen_92
            Okej De här låter rymmligt får bli de snarastmen ska ha kvar scalarerna å köpa ett riktigit gäng med botier dom säljer 17 cm:are i min närmaste akvariebutik
            Jag skulle ha 17-centimetersbotior i ett större kar än ett 220 liter.

            Kommentar

            • Kenny*92
              • September 2006
              • 1919

              #7
              Okej tänkte kolla bara e 200kr ett bra pris på en sån?
              "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

              Travian is The Shit

              Ha D Gött


              ///Mvh Kenny

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Jag tycker det låter som ett mycket bra pris men jag tror faktiskt du har mer glädje av att köpa några i mindre storlek och ge dem växtutrymme. Det är faktiskt underbart att följa de små livens väg och det tar ett tag för dem att växa ur ett 220 Liters. Om jag får ursäkta mig och säga min personliga åsikt; stirra dig inte blind på att priset är bra utan tänk på dina möjligheter med akvariumet och för fiskens möjligheter i ditt akvarium. Mina väntar som sagt på sitt 375Liters som står i källaren...

                MVH

                Sabina
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                • Kenny*92
                  • September 2006
                  • 1919

                  #9
                  Joo de låter helt bra!
                  "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

                  Travian is The Shit

                  Ha D Gött


                  ///Mvh Kenny

                  Kommentar

                  • Nikke84
                    • August 2005
                    • 180

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sabina
                    Jag håller precis på...och jag är tydligen inte ensam...

                    Kortfattat; inte för strömt...
                    Ska istället säga inte för oströmt, då de lever i floder och på mycket stömt vatten. Botier är mycket duktiga på att navigera bland stenar i mycket strömt vatten. Fast det ska givetvis inte vara för strömt i hela akvariet. Men de älskar att stå och mysa i min 1200 L/h cirkulationspump, cirkulationen i mitt kar är just nu 2900 L/h, men kommer vara betydligt mer i mitt nästa kar.

                    Mitt kar just nu är just framtaget för mina 15 praktbotier.

                    I nästa kar som kommer ligga på 720 liter kommer det bo runt 40 st och där har jag inte planerat pumpsammansättningen än.

                    200 kr tycker jag låter lite mycket, 100-120 kr tycker jag låter mer rimligt.
                    Mina senaste köpte jag för 15 kr/st, de var visserligen små, men jag köper hellre 10 st 4-5 cm än 1 st 17 cm...

                    Lycka till!
                    Mvh
                    Niklas

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      200:- är nog lite väl i överkant.......men det är ju utbud och efterfrågan som styr....håller med nikkke84 om att jag hellre köper dem för 15:- stycket....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Sabina
                        • January 2003
                        • 481

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nikke84
                        Ska istället säga inte för oströmt...
                        Så sant, skulle kanske skrivit inte FÖR strömt för att tydliggöra mig (även om min egen planering inte är färdig så trivs ju inte guramin i alldelles för strömt, men jag slutar kanske med att ha bara praktbotior och ett stim rasboror eller liknande)...

                        För alla som inte tycker engelska är besvärande vill jag varmt rekommendera denna sidan



                        ...och som sagt de blir ju stora...

                        MVH

                        Sabina
                        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                        Kommentar

                        • Torstensson
                          • June 2002
                          • 1964

                          #13
                          Jag har köpt större Praktbotior för mer än 200:- och mindre oxå..
                          Att köpa många små och få dom stora tar lång tid!!
                          Det viktigaste är iaf att inte ha för några, jag hade aldrig rekomenderat under 10st....

                          Kommentar

                          • woodo
                            • January 2007
                            • 605

                            #14
                            skulle vilja veta var man kan få tag i större botior än dom som finns i affärerna här i stan (linköping) här får man glatt betala 350 för 5 st 5-6cms, vilket jag gjorde idag. det tycker jag är lugnt men ska man ha en på 15-20 cm får man ge 500-600 ^^ har lust att köpa 3 st i den storleken att komplettera med nämligen. dom huserar i ett 300l akvarium med blästersand samt svart chiffer o grus ovanpå!
                            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                            Kommentar

                            • Kenny*92
                              • September 2006
                              • 1919

                              #15
                              Okej dom stora jag pratar om är lockande men för dyrt som vissa säger här håller med dom
                              "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

                              Travian is The Shit

                              Ha D Gött


                              ///Mvh Kenny

                              Kommentar

                              Arbetssätt...