Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    Lämplig sällskap till Galaxy?

    Ursprungligen postat av brams
    ...ett 325L. Borde nog ha en 50st eller nått för att det ska bli nått... hmmm, undrar om man kan få specialpris om man ska ha så många!?
    Oj vad häftig det skulle vara. Jobbar inte du på en akvabutik? Du borde väl kunna få de till inköpspris Hursomhelst - tycker jag personligen att de inte är så speciellt dyrt jamfört med riktig snygga räkor. Även de mindre snygga kostade ju 70 :- styck i början ...

    Dags att diskutera lite lämplig sällskap till de små liven - speciellt med tanke på brams 325 liters Förslag? Jag är inne på pygmegurami...

    Hejhopp. Ralaxy
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      Ursprungligen postat av chresp
      10 för 599:-
      Det var "billigt". :O
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av ralp
        Jag kunde inte motstår frestelsen och köpte en (riktig) hane idag under lunchpausen. Jesus - vad snygga de är. Jag som var redan helnöjd med mina sex honor (eller unga, ickeutfärgade hanar).

        Han är kungen i karet nu. Något större än de andra också men herregud vilka färger på fenor...

        Hejhopp. Ralaxy
        Om du har tillfälle så köp en hane till så får du se på färger och fenor Jag tror att dina honor kommer att visa sig mycket mer om det kommer ner några hanar i karet också.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          Ursprungligen postat av ralp
          ...Dags att diskutera lite lämplig sällskap till de små liven - speciellt med tanke på brams 325 liters Förslag? Jag är inne på pygmegurami...
          Jag fick 10 styck i utbyte mot mina ancistrusyngel. Helnöjd . Nu har jag stoppad in de i den "stora" (110 liter) burken tillsammans med två pygmégurami. Sedan tidigare går där ancistruspappan (vet inte hur jag skall får ut honom), fyra kvarglömda ancistrusyngel och några körbärsräkor.

          Akvariet är avlång och i det ena hörnet är det väldig lugnt och i det andra - där pumpen står - ganska strömt vatten. Galaxyn verkar älskar att simma i det strömma vattnet. Inte bara att de ser ut som Microrödingar så verkar det såsom de gillar samma vattnet också Skulle gissa på att de hittades i en bäck ...

          Hejhopp. Ralp
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Oj då har du 17 st nu då? Hur många hanar/honor är det nu då? Är dom mindre skygga och hemliga nu?
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              Svårt att säger då jag tror att det är några juveniler hanar bland mina "honor". I lilla burken har jag dock minst en hane - kungen. Blir lite orolig för honom eftersom jag såg att det fanns något konstig vit "ludd" strax under ryggfenen. Blessyr? Svamp? Vit prick?

              Iallafall är de något mindre hemliga nu och kommer fram ner det blir lite lugnare på jobbet. Några av mina honor är dessutom lite rund om magen

              Hejhopp. Ralaxy
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Jag tror jag har fyra honor och sex hanar, och det är mest hanarna som är framme och jagar runt. Honorna är något mer blyga. Så jag kan tänka mig att har man bara honor så håller dom sig undan lite mer.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • brams
                  • June 2003
                  • 891

                  jag har stoppat i 20st i mitt 325 sålänge, ska vänta nån vecka innan jag skaffar fler.
                  Jag hade inte tänkt att ha så många fler sorter där i. Dom delar hushåll med 8st diameser och 10 dvärgbotior (sidhomunkin) ehrm,.
                  Funderar iof kanske på Erytmicron... blabla... men det återstår att se...
                  Dom har snart varit där i en vecka, en har dött som jag vet. Ganska svårt att räkna dom då det finns gott om både utrymme och saker att gömmi sig i. Dom var jäkligt skygga i början men nu efter somsagt nästan en vecka så börjar dom simma längst framrutan.
                  C.Brams

                  Check out:
                  brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Det måste vara en vacker syn när alla trängs framme vid rutan vid matdags
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      Då är alltså inte 65:-stycket så mycket???? Det priset skall jag få av min handlare i Varberg!.....och jag som tyckte DET var dyrt....
                      Senast redigerad av tummen; 21 December 2006, 22:46. Anledning: felstavning
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av tummen
                        Då är alltså inte 65:-stycket så mycket???? Det priset skall jag få av min handlare i Varberg!.....och jag som tyckte DET var dyrt....
                        Det är bara att slå till... vilket kap
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Gissa om jag ringer i morgon....? (Du har pm.)
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Har redan läst och svarat
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              ett till PM menar jag!!!!!!
                              Däremot är jag lite fundersan om vad ni skriver om fiskarnas matvanor, om de äter räkyngel vill jag inte hålla dem med mina CR så då måste jag ha ett separat kar, eller tror ni att räkynglen klarar sig ändå?
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • ralp
                                • October 2004
                                • 639

                                Ursprungligen postat av Azur
                                De är också klart större än mina erythromicron (som är ganska färgstarka fiskar när de trivs).
                                Ursprungligen postat av brams
                                ... Funderar iof kanske på Erytmicron...
                                Konstig - hade samma tanke Vad tror ni - finns det korsningsrisk?

                                Ursprungligen postat av tummen
                                ...eller tror ni att räkynglen klarar sig ändå?
                                Eftersom de är så pass nya så kan nog ingen säger något bestämt. Det är bara kvalificerade gissningar. Några kanske klarar sig om karet är stort och tät planterad. Jag förmodar dock att de flesta småttingar blir mat. Fråga mig om tre veckor - jag har äntligen en gravid körsbärshona i lilla karet igen

                                Hejhopp. Ralp
                                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                                Kommentar

                                Arbetssätt...