Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BengtO
    • May 2005
    • 216

    Nej Sonja, mina vuxna fiskar håller sig mest uppe bland flytväxterna. Speciellt om jag kommer i närheten. Kanske beroende på att det bara var ett par. Upptäckte ytterligare ett yngel igår, från en annan kull så de leker tydligen ganska tätt. Små kullar eller duktiga äggätare? Få se om jag vågar släppa ner en ny hona och hoppas på att hon inte käkar upp ynglen??

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av BengtO
      Nej Sonja, mina vuxna fiskar håller sig mest uppe bland flytväxterna. Speciellt om jag kommer i närheten. Kanske beroende på att det bara var ett par. Upptäckte ytterligare ett yngel igår, från en annan kull så de leker tydligen ganska tätt. Små kullar eller duktiga äggätare? Få se om jag vågar släppa ner en ny hona och hoppas på att hon inte käkar upp ynglen??
      Jättestort grattis till dig
      Mina galaxy håller sig alltid långt nere i karet. Har både massor av flytväxter och ett stort snår med javamossa. Dom (10 st) är alltid inne i mossan eller under den. Sen gör dom snabba raider fram när det dyker upp mat.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Isolde81
        • August 2006
        • 233

        Konstigt... Mina dansar runt mest hela tiden. Oftast är det en hona och en hane som dansar runt varandra i cirklar tills en annan hane kommer och stör dem, men ibland spänner hanarna upp sig inför varandra också. Honorna är alltid i den öppna delen av karet och även de flesta av hanarna. De blir lite tillbakadragna när jag kommer men gömmer sig aldrig helt om jag inte är nere med handen i karet.
        Funderar på att flytta ett par till ett mindre akvarie för att se vad som skulle hända om ingen annan kan störa dem, men alla mina kar är upptagna. Tror ni det skulle fungera med en 10-liters hink med torvbotten?
        110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Isolde81
          Funderar på att flytta ett par till ett mindre akvarie för att se vad som skulle hända om ingen annan kan störa dem, men alla mina kar är upptagna. Tror ni det skulle fungera med en 10-liters hink med torvbotten?
          Ja om du flyttar bara ett par eller så till lek tror jag det skulle funka finfint med tioliters. Skriv och berätta hur det går om du gör det.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            Satt och kollade Åleds fisklista på nätet

            Åleds har 10 galaxy för 350:- eller 40:- /st. =O)
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              Det här kom idag från pfk:
              Dear Reader,

              When I saw the first photographs of the Galaxy rasbora back in September last year, I was astounded. It was clear that the species had massive commercial potential. And since its introduction the global response to the fish, and the demand for it, has been unprecedented. Fishkeepers around the world have been after this species and each has been buying them by the dozen.

              Sadly, when this fish was first introduced, we didn't know what we do now. New details emerged last week which revealed that the species is from a tiny high-altitude wetland microhabitat. The initial supplier tried to keep the location under wraps, but a number of other collectors found it and have flattened the vegetation in which the fish lives. The catch has decreased to just a few dozen fish per day.

              Given that the species has now been successfully bred by a number of fishkeepers, I feel that the hobby now has a resposibility to stop importing this species and to concentrate on its captive-breeding. Hopefully, if demand declines, the habitat and populations will recover and the species will live on. Fingers crossed.

              Matt Clarke
              Website Editor
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • evus
                • September 2006
                • 729

                Nu har jag också blivit stolt ägare till dessa spännande fiskar. Min handlare (Janne) sa att han trodde att dessa var odlade då de var så små. Nu håller de i alla fall på att inkoppas efter konstens alla regler i mitt 260l minifiskakvarium
                BTW jag köpte 10st och hoppas på tillökning
                This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                Kommentar

                • bluppi
                  • February 2007
                  • 117

                  oj vilka fina fiskar! nu är jag nybörjare på fiskar, är dom svåra att ha?
                  jag ska snart till att starta upp ett nytt akvarie ca 60-65 liter, funkar dom att ha i ett sånt ? *nyfiken*
                  ---------sara-----------

                  Kommentar

                  • ChristianM
                    • June 2006
                    • 111

                    Ursprungligen postat av evus
                    Nu har jag också blivit stolt ägare till dessa spännande fiskar. Min handlare (Janne) sa att han trodde att dessa var odlade då de var så små. Nu håller de i alla fall på att inkoppas efter konstens alla regler i mitt 260l minifiskakvarium
                    BTW jag köpte 10st och hoppas på tillökning
                    Vad ligger priset på nu, för priset på dem hade gått ner eller hur var det?

                    Kommentar

                    • evus
                      • September 2006
                      • 729

                      Jag betalade 60.-/st inte så billigt men utmärkt kvalité. Jämförelevis så är det ju bra mycket billigare än för bara några månader sedan
                      Det är också roligt att det har börjat dyka upp odlade Galaxy på marknaden.
                      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        Ursprungligen postat av ChristianM
                        Vad ligger priset på nu, för priset på dem hade gått ner eller hur var det?
                        Jag kollade på dom senast idag när jag var på akvarielagret och då låg dom på 75:-st eller 10st för 700:- men jag rekomenderar ingen att köpa av dom som dom har inne just nu då många utav dessa hade magar som var inbuktade tyvärr
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • MagicFingers
                          • November 2003
                          • 3136

                          Ursprungligen postat av Glenn
                          Jag kollade på dom senast idag när jag var på akvarielagret och då låg dom på 75:-st eller 10st för 700:- men jag rekomenderar ingen att köpa av dom som dom har inne just nu då många utav dessa hade magar som var inbuktade tyvärr
                          eller så kan det vara läge att köpa så man slippa att ha fiskarna på sitt samvete...
                          (men det var anningens dyrt), eller säg till dom att mata med sera Vipan, det tycker mina om iaf...
                          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                          Nunc Est Bibendum

                          Kommentar

                          • ChristianM
                            • June 2006
                            • 111

                            Ursprungligen postat av Glenn
                            Jag kollade på dom senast idag när jag var på akvarielagret och då låg dom på 75:-st eller 10st för 700:- men jag rekomenderar ingen att köpa av dom som dom har inne just nu då många utav dessa hade magar som var inbuktade tyvärr
                            Tack för varningen, hade tänkt åka dit imorgon o köpa faktiskt. Avvaktar ett tag till, kanske någon här som får yngel o vill sälja framöver, vem vet

                            Kommentar

                            • Glenn
                              • April 2002
                              • 3904

                              Ursprungligen postat av MagicFingers
                              eller så kan det vara läge att köpa så man slippa att ha fiskarna på sitt samvete...
                              (men det var anningens dyrt), eller säg till dom att mata med sera Vipan, det tycker mina om iaf...
                              Ja känner man att man har råd att slänga bort pengar på fisk som troligvis inte kommer repa sig så be my guest. Det hade vart skillnad om dom bara buktade in lite grann men flertalet av dom hade såna inbuktningar i magen att dom tom hade blivit lite krokiga i ryggen.
                              Mvh /Glenn

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av Glenn
                                Ja känner man att man har råd att slänga bort pengar på fisk som troligvis inte kommer repa sig så be my guest. Det hade vart skillnad om dom bara buktade in lite grann men flertalet av dom hade såna inbuktningar i magen att dom tom hade blivit lite krokiga i ryggen.
                                Nu har jag inte sett just dom här galaxyna, men fisken är rund i ryggen. Inte alls lika rak som en tetra. Om den sen är mager så ser den nog ännu mer krökt ut.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...