Cyklopfisk fast vid ytan :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mini
    • November 2006
    • 13

    Cyklopfisk fast vid ytan :-(

    Hej,
    Jag har fyra cyklopfiskar varav tre mår prima. Den fjärde har sen igår betett sig underligt. Den ligger vid ytan, ömsöm på sidan, ömsöm upprätt. Den verkar ha svårt att ta sig ner. Tidigt i morse när ljuset var släckt kikade jag in och då var den inte vid ytan. Sen fick de mat, och efter ett tag var den vid ytan igen, simmade ner en gång och ploppade upp igen. Nu säger min sambo att alla fyra simmar som vanligt?? Vad händer?
    Har kollat lite på forumet och funderar på simblåsan? Men då verkar det som att de ska vara på botten? Det nämdes ägg också? Hur funkar sånt med fiskar? Hur beter de sig?
    Hoppas på hjälp till en som vet så lite....
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #2
    Det kan också bero på hur du matar dem. Jag brukar blötlägga maten i en liten skål tills maten sjunker innan jag ger den till fiskarna, eftersom de annars får i sig luft som både trycker på simblåsan och gör att de flyter upp. Det kan även orsaka permanenta skador på simblåsan.
    Prova att blötlägga maten och mata dem inte direkt vid ytan. Blir det inte bättre av det är det förmodligen något medfött fel.

    Kommentar

    • Mini
      • November 2006
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av Insomniac
      Det kan också bero på hur du matar dem. Jag brukar blötlägga maten i en liten skål tills maten sjunker innan jag ger den till fiskarna, eftersom de annars får i sig luft som både trycker på simblåsan och gör att de flyter upp. Det kan även orsaka permanenta skador på simblåsan.
      Prova att blötlägga maten och mata dem inte direkt vid ytan. Blir det inte bättre av det är det förmodligen något medfött fel.
      Hur gör jag då med de andra fiskarna? De vill väl ha sina flarn på ytan? Jag ger också fiskarna en tablett som sjunker till botten och den älskar cykloperna, men det är svårt att få de att bara äta den.

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Ursäkta, men vad är cyklopfiskar? Enögda slöjstjärtar?
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Mini
          • November 2006
          • 13

          #5
          Ursprungligen postat av daniel60
          Ursäkta, men vad är cyklopfiskar? Enögda slöjstjärtar?
          Jag kanske namnger de fel,har sett lite olika namn. Kan vara teleskop också kanske. Ser ut som slöjstjärtar fast med sneda utåtstående ögon.

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Ursprungligen postat av Mini
            Jag kanske namnger de fel,har sett lite olika namn. Kan vara teleskop också kanske. Ser ut som slöjstjärtar fast med sneda utåtstående ögon.
            Ok, då förstår jag.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Guldfisken är en karp som om den vore vild knaprar mat på botten.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • haggan
                • October 2004
                • 246

                #8
                Pellets o flingor

                Är flytande pellets skadliga eller är de okej för "vanliga" guldfiskar som går ute i dammen? Jag har alltid gett pellets till mina stora guldfiskar medan de yngre får flingor, som sjunker ner av sig själva, därför att deras munnar är för små för pellets.
                Fortfarande en dum nybörjare
                http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Guldfisken brukar inte ha problem, men Slöjstjärten har ofta problem med simblåsan.
                  En Slöjstjärt som får luft i tarmen när den äter vid ytan är inget att ha då de brukar även ha andra defekter på sina organ och brukar ha ett förkortat liv.
                  Flingor avsedda för Guldfisk till yngel är bara bra.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • puma
                    • November 2006
                    • 1

                    #10
                    cyklopfisk heter dem med utåtstående ögon för själ vhar jag två sådana svarta...

                    Kommentar

                    • boaker
                      • August 2006
                      • 66

                      #11
                      teleskop heter dom
                      300 L
                      1:2 Otter Point |1:1 Strawberry Red | 3:3 Golden | 3:3 Mari Gold | Golden Nugget L081 , Ancistrus leucostica

                      Kommentar

                      • Insomniac
                        • December 2004
                        • 310

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mini
                        Hur gör jag då med de andra fiskarna? De vill väl ha sina flarn på ytan? Jag ger också fiskarna en tablett som sjunker till botten och den älskar cykloperna, men det är svårt att få de att bara äta den.
                        Nej, ge dem blötlagd mat också. Blötlägg även tabletterna en stund eftersom de annars kan svälla i tarmarna.

                        Kommentar

                        • Mini
                          • November 2006
                          • 13

                          #13
                          Ursprungligen postat av Insomniac
                          Nej, ge dem blötlagd mat också. Blötlägg även tabletterna en stund eftersom de annars kan svälla i tarmarna.
                          Tack för det bra tipset. Den verkar må bättre nu, men det har tagit några dagar. I början så var den och guppade uppe vid ytan och faktiskt alltid efter mat upptäckte jag. Ska göra likadant med tabletten och pellets också (blötlägga alltså).
                          Hoppas den repar sig helt.

                          Angående diskussionen om namn cyklop eller teleskop så kanske båda är rätt, eller är det nån som vet en länk där de beskrivs..... söta är de iallafall.

                          Tack och hej

                          Kommentar

                          • Daniel Blom
                            • June 2003
                            • 1670

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mini
                            Angående diskussionen om namn cyklop eller teleskop så kanske båda är rätt, eller är det nån som vet en länk där de beskrivs..... söta är de iallafall.
                            Nja, cyklop KAN inte vara rätt namn på en fisk med två eller fler ögon.
                            Cykloper är enögda jättar i den grekiska mytologin som bland annat gett namn åt dykutrustning. Läs mer här.
                            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                            och framgången är given.
                            Samuel Clemens
                            Mina bilder

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Är fisken svart är det en (Black) Moor.

                              Ofta kallas även svarta med utstående ögon på svensk teleskop.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...