hur gör ni?? hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ivandrago
    • October 2006
    • 46

    hur gör ni?? hjälp

    Jag behöver hjälp!

    Jag hade en glasskål (på 20-liter) som gick sönder i fredags. I den hade jag tre stycken slöjdskjärtar. När glasskålen gick sönder panikköpte jag ett rektangulärt akvarium på 45-50 liter.
    När ja hade glasskålen skulle man byta halva vattnet varje vecka och var fjärde veckan skulle man byta allt vatten och rengöra gruset, så vi tömde hela och tog ur fruset och sköljde det utanför glasskålen var fjärde vecka. Detta är ett ofantligt jobb.
    Skall man göra så med akvariet oxå?
    Eller hur gör ni?
    Vad är ett filter och hur används det?


    Jag behöver verkligen hjälp eftersom jag aldrig haft ett akvarium tidigare..
    Så alla tips och råd är välkommna..

    Vet ni några andra fiskarter man kan ha ihop med slöjdskjärtar?

    tack på föhand
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #2
    För det första kommer du att få behöva byta vatten ofta, eftersom slöjstjärtar skitar ner mycket. Gruset ska du inte skölja alls, det dödar bakteriekulturen som finns där. Låt det vara bara. Eftersom det är så litet måste du nog också kolla vattenvärdena varje eller varannan dag. När värdena blir för höga, byt en tredjedel av vattnet.
    Jag hoppas verkligen att du har filter till akvariet.. Det ger vattnet cirkulation och syresätter det. I filtret finns filtermateria (oftast skum) där bakteriekulturer finns. De bryter ner ammoniak och nitrit till nitrat. Jag tycker att du bör läsa mer om det, det är viktigt då det har betydelse för vattenbytena.
    Man kan inte ha några andra fiskar med slöjstjärtar i ett sånt litet akvarium, det är redan för trångt.
    Jag undrar också varför du skaffar skål/akvarium utan att veta något om vad det innebär? Folk skaffar inte katt eller hund eller papegoja utan att veta hur man tar hand om dem, eller hur?
    Senast redigerad av Insomniac; 16 October 2006, 22:57.

    Kommentar

    • Ivandrago
      • October 2006
      • 46

      #3
      Okej.. För det första tycker jag att folk är väldigt dömmande i det här forumet.. Och sen så undrar jag varför alla "går emot" det som de säger i djurbutikerna! Jag skulle ju aldrig köpa ett akvarium och djurskötarna säger att det "tar död" på fiskarna eller att det är för litet för dem. För i djurbutiken säger det att en slöjdskjärt i den storleken jag har behöver 7 liter per fisk. Och då har ju jag 16,6 liter per fisk, alltså mer än dubbelt av det som behövs. Men det är alltså lögn då eller?
      Okej jag ska inte skölja gruset mer.

      Kommentar

      • Insomniac
        • December 2004
        • 310

        #4
        Varför vi säger emot dig och personalen i djuraffären beror på:

        1. Du är nybörjade och säger att du inte vet något om akvarium.
        2. Personalen i djuraffären vet inte, eller bryr sig inte, om hur fiskarna lever efter att de sålt dem. Skulle de berätta för kunderna att fiskarna behöver enorma mängder vatten skulle ingen köpa dem, precis som du själv sa att du inte skulle ha gjort det om du visste.
        Att fiskarna dör är även ett sätt för affären att sälja fler fiskar! Jag vet inte hur många gånger jag har sett samma personer (som ofta har barn) komma tillbaka och köpa en ny fisk, eftersom den första "dog helt plötsligt och måste ha varit sjuk". Det är också ett bra sätt för dem att kunna sälja alla möjliga medel och mediciner. Så, ja, det är ren lögn att guldfiskar lever bra i 7 liter.
        3. Vi är många här på guldfiskforumet som har råkat ut för precis samma sak som du, så vi VET vad vi pratar om.

        Självklart är det inte ditt fel att du har fått fel information från affären. Men istället för att ifrågasätta vad vi säger kan du väl försöka lyssna? Det låter rätt logiskt i mina öron att ingen fisk mår bra av att leva under såna förhållanden.

        Nåväl, vidare till hur du ska göra.. Det första du behöver är ett filter. Till skillnad från guldfiskar vet nog personalen vilket du ska ha, eftersom de är av olika märken och har olika styrka. Det är en bra idé att skaffa ett par växter också.
        Just nu går det nog bra att ha guldfiskarna i akvariet, men kom ihåg att du måste skaffa ett större akvarium så fort som möjligt. Ju längre de lever trångt, desto större risk att de får permanenta skador. Begagnade akvarium brukar vara helt ok, och billigare än nya. Mycket billigare.
        Teststickor eller dropptest till att kolla vattenvärdena är ett måste. Små akvarium påverkas lättare av föroreningar (från fiskarnas bajs, överbliven mat, etc) än stora akvarium, så räkna med att du måste testa det rätt ofta. Ta också reda på vad värdena betyder, hur de påverkas, och hur du ska läsa av testen rätt.

        Har du frågor så fråga på! Det är bättre att fråga för mycket än för lite.
        Senast redigerad av Insomniac; 16 October 2006, 23:18.

        Kommentar

        • Ivandrago
          • October 2006
          • 46

          #5
          Du.. Tack!

          Och jag ber om ursäkt om jag har gått emot er. Men nu när jag fick sanningen kastad i ansiktet så förstår jag. Det är säkert precis som du säger och det är ju hemskt att det ska vara så kommersiellt.
          Jag ska försöka skaffa ett större akvarium så fort som möjligt. Tror det går bra med ett 120 liters akvarium? (40 liter på slöjdskjärt) Hittade nämligen ett sådant?
          Imorgon ska jag gå och införskaffa ett filter. Hur fungerar det?
          Behöver jag en pump oxå? (i djuraffären sa de att syretabletter går bra. 1 st/10 liter vatten/vecka)
          Jag ska även införskaffa teststickor. Vet kans jag få information om dem? Tycker informationen på den här sidan är lite svår att förstå.

          Tack på förhand!

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #6
            Hej, jag skrev i andra tråden, men insomniac gjorde det bättre. Jag tror att dina slöjstjärtar får det jättebra i 120 liter och kommer att bli väldigt glada! Apropå teststickor, jag tycker hellre du ska skaffa dropptester. Bra att börja med är nitrit-test (no2), det är det viktigaste. Kanske någon vill nämna ph-test också, men personligen tycker jag man kommer långt om man har koll på nitriten.
            Senast redigerad av Nitra98; 16 October 2006, 23:45.
            Min zoon

            Kommentar

            • Ivandrago
              • October 2006
              • 46

              #7
              Okej vad bra.. men det är ju 10 liter för lite per fisk då som fattas då?! Dropptest.. okej.. det ska jag skaffa..!
              Men pump och filter då? har du något svar på det?
              tack

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #8
                Titta på Zoopets förstasida http://www.zoopet.com/index.php
                I menyn till höger på sidan hittar du massor av information om bla uppstart av akvarium, filter mm mm
                Mvh Leif

                Kommentar

                • Ivandrago
                  • October 2006
                  • 46

                  #9
                  men jag förstår ine så mycket utav det.. jag har redan läst igenom allt det.. är filter samma som en pump? Sitter filtret i pumpen?

                  Kommentar

                  • Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

                    #10
                    Ja. I filtret sitter skum om det är ett litet filter. I större filter finns förutom skum även makaroner, vita rörformade saker som ger mycket yta åt bakteriekulturen att leva på. Syretabletter behövs inte om du har filter. För att syresätta vattnet lite extra kan man placera utblåset vid vattenytan så att den krusas.
                    Du kan fråga här om vattentesten. Själv har jag inte hittat någon sida som förklarar på ett enkelt sätt vad allt betyder (kanske inte finns, haha..).

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Vad duktiga ni är på att hjälpa nybörjaren. När jag började här skrämdes guldfisskålsägarna effektivt iväg genom påhopp som djurplågare osv.

                      Ivandrago: Jag vet inte hur mycket du hunnit läsa om guldfiskar, men jag vill gärna berätta att en guldfisk blir över 100 år gammal och ca 2kg, det gäller slöjstjärtar också under goda förhållanden. Det innebär att alla fiskarna du ser i butik i princip bara är bebisar. 120 liter är en mycket bra början för dina slöjstjärtar, när de blivit för stora om några år så vet du om du vill ha dem kvar och köpa större akvarium eller sälja dem.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Ivandrago
                        • October 2006
                        • 46

                        #12
                        Alltså jag tycker det är fel att "skrämma" iväg folk när de nästintill är i deperat behov av hjälp vad gällande deras ny husdjur. Och med tanke på att folk i djurbutikerna ljuger och själper konsumenterna så borde ju detta vara ett ställe att få hjälp på! Jag blev väldigt påhoppad det första, och visst jag gjorde väl alla fel man kunde göra med fiskar, men som sagt, jag är nybörjare och har ju bara lyssnat på dem i djurbutiken, eftersom det var de osm sålde fiskarna till mig.
                        Nu har jag ändrat riktning och lyssnar på er istället, men gör andra en tjänst.. Skräm inte iväg dem utan vägled dem från början. Skratta inte åt dem, skratta med dem när de gör fel och försök rätta till!
                        (Tack, nu fick jag det sagt)

                        Till Tropfrog:
                        Det du skriver om guldfiskar har jag läst, men däremot så sa de i djuraffären när jag införskaffade min sjlödskjärtar att de inte är guldfiskar utan en minivariant av guldfisken och att de är utmärkta att ha i glasskål precis som guldfisken. Jag var redan skeptisk till glasskål innan jag gick in i butiken, men när djurskötaren där inne säger till mig att fiskarna bara har 10 sek minne och att de trivs i glasskålar (eftersom kineserna har haft dem i glasskålar i över 1000 år) så lyssnade jag ju på det. Jag trodde ju självklart att de hade rätt. Sen hade de en extra stor glasskål och än en gång, hade jag vetat det ni säger om just de här fiskarna så hade jag ju självklart inte köpt en glasskål på 20 liter!!!
                        Och om jag hade vetat att sjöljskjärten kan bli en fisk på 2 kg, så vette fanken om jag inte tagit en fisksort!
                        De är jätte vackra och jätte fina och jag behnadlar dem som familjemedlemmar.. och jag ska göra allt för att de får det så bra osm möjligt.
                        Det jag däremot tycker är konstigt är att jag vet massor som har slöjdskjärtar i glasskålar och i små rektangulära akvarium. JAg vet en som haft det i 4 år och de lever fortfarande..

                        Är det någon här som vet något om "golfbollar"?

                        Kommentar

                        • albino_myra
                          • September 2006
                          • 161

                          #13
                          Om jag får säga min åsikt, så tycker jag att jag inte alls blev behandlad på det här sättet när jag startade mitt akvarium. Jag fick massor med bra hjälp av er, och alla var jättetrevliga. Fast det kan bero på att jag lyssnade på folk och jag löd era råd, eftersom jag är mycket väl medveten om att ni vet en heel massa mer om akvarier och fiskar än vad jag gör. Ivandrago: Jag tror att dina slöjstjärtar kommer att få det hur bra som helst i ett 120 liters kar. Så länge du inte sätter dom i ett ännu mindre. För dom växer, och blir stora, det vet jag , för min pappa har sådana i sitt akvarium och dom är nästan 15 cm stora
                          Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                          Kommentar

                          • Insomniac
                            • December 2004
                            • 310

                            #14
                            Ja, det där om 10 sek minne har man ju hört förut.. Dumheter!

                            Golfbollar är en variant av slöjstjärt. De är helt klotrunda, och kallas därför golfboll.

                            Bild här, sedd uppifrån. http://www.chinesegoldfish.com/pic/u...1217224925.jpg

                            Till skillnad från vanliga fjäll är deras fjäll mer som knottror (pearlscale på engelska) och blir de skadade eller faller av så växer det inte ut nya. Har man tur växter det ut ett vanligt fjäll.
                            En del tycker det är djurplågeri att äga eller att föda upp såna fiskar eftersom de ser konstiga ut och har det jobbigare att simma än vanliga fiskar.

                            Kommentar

                            • Ivandrago
                              • October 2006
                              • 46

                              #15
                              Okej.. jag ska se till att införskaffa 120 liters så fort som möjligt! Idag ska jag fixa filter och sånna där tester.
                              Insomniac:
                              Är det något mer jag skall skaffa när jag ändå är igång och skall köpa grejjer?
                              Och du, fanns det någon liten fisk man kunde ha med dem eller trivs de bäst för sig själva..? (tänkte mest på sen när jag skaffar större?)

                              Tack och kramhej

                              Kommentar

                              Arbetssätt...