hur gör ni?? hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #31
    Det är butiker som slutat med vissa "preparat" då det är dålig försäljning på dem.
    De flesta köper tester när de har haft fiskdöd.
    Internetbutiker gör också att det inte är lönsamt att ha vissa varor i lager med sista förbrukningsdag..
    Se här på Zoopet hur det ofta hänvisas till en viss internetbutik.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #32
      Jag tycker det är ILLA att de inte har bakteriekultur när de sälja fiskar

      Och att testerna inte längre används är en ren och skär lögn! De hade iaf kunnat säga att "det har vi inte inne just nu". I fall det finns en annan affär där du bor tycker jag inte du ska gå tillbaka till den där de ljuger för sina kunder.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #33
        Hej
        Förmodligen får jag mängder med mothugg:-)
        Men jag aldrig i hela mitt liv använt tester.
        I försig har jag bara erfarenhet av SLÖJSTJÄRT,ancistrus,platy,kampfisk,neontetror och gurami(lättskötta vanliga fiskar i ett akvarium:-)
        Vattenbyten regelbundet gärna 1 ggr/vecka i ett mindre akvarium(40-50%) (alltid slöjstjärt:-)),1-2 ggr/månad i ett större akvarium,och/eller beroende på filterkapacitet.
        Senast redigerad av martal; 19 October 2006, 22:23.
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #34
          Martal: Även om man inte använder tester så kan det vara avgörande om de skulle bli sjuka. Det är så mycket lättare att utesluta vad det inte är när man vet hur vattnet är. Det kan också vara så att du byter för mycket eller för lite vatten utan att veta om det, och det stör bakteriekulturen (för att inte tala om fiskarna). Så jag tycker att du helt klart bör skaffa, iallafall så att du har ifall att något går fel.
          Det är bättre att ha något och inte behöva använda det, än att behöva använda något och inte ha det.

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #35
            Hej:-)
            Regelbundna vattenbyten är friska fiskar:-).
            Bra filtering är A och O.
            Matning 1-2 ggr/dag(inte mindre)
            Kräver regelbundna vattenbyten MINST 1 ggr/vecka(50-60%)
            MVH Marita
            Senast redigerad av martal; 19 October 2006, 23:55.
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • Insomniac
              • December 2004
              • 310

              #36
              Martal jag har ingen aning om vad du pratar om. Hur vet du när du ska byta vattnet om du inte vet vattenvärdena? Ibland undrar jag om du ens läser i tråden innan du svarar. Du pratar om saker som inte ens har med mitt inlägg att göra.

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #37
                Hej Insomniac.
                jag visste inte att det var ditt inlägg jag svarade på.Jag trodde det var Ivandrago.:-)
                Regelbundna vattenbyten kan du göra utan att veta alla värden.Jghar bytt vatten 1 ggr/vecka ett antal år.Eftersom jag vet att slöjstjärt "skitar ner" stora mängder.
                Hitintills har jag klarat mig utan sjukdom och alla slöjstjärtar har till syns vuxit och klarat sig bra
                Marita :-)
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • Långås
                  • December 2005
                  • 1368

                  #38
                  Ursprungligen postat av Insomniac
                  Hur vet du när du ska byta vattnet om du inte vet vattenvärdena?
                  Jag tror att det är väldigt få som konstant mäter vattenvärden för att veta när man skall byta vatten. Själv mäter jag endast nitrit cirka 5-6 veckor vid uppstart av nytt akvarium eller vid byte av filter. Jag har aldrig använt bakteriekultur eller några andra preparat förutom bikarbonat till malawi.

                  Någon medicin har jag aldrig varit aktuellt eftersom jag nästan aldrig mist någon fisk. Min hemlighet: Aldrig slarva med vattenbyten. Alltid 50% i veckan i mina malawikar och varannan vecka i övriga. Men jag tror vi alla har våra egna rutiner för att få det att funka. Men jag tror inte att man behöver såga någon för att dom inte tokmäter allting alltid.

                  Insomniac, vad mäter du för att veta när du skall byta vatten och hur ofta mäter du?
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #39
                    Ursprungligen postat av Ivandrago
                    Hej igen allihopa!
                    Nu ska ni få höra..
                    Idag var jag inne i en djurbutik/zoo affär och frågade om tester (ph o.s.v) och svaret jag får är "Vad ska du med de till?"..
                    Och sen sa hon "..att sånna tester används inte längre..".
                    Så jag fick inga tester!
                    Samma sak med bakteriekulturen, det hade de ingen..

                    Så jag får väl leta vidare..
                    men många frågetecken kom upp i huvudet..
                    ????
                    Hejsan!
                    Bakteriekultur kan du få GRATIS från en annan akvarist genom att krama ur lite "skitvatten" ur ett av filtren som varit igång länge.....och jag mäter förresten inte heller vattenvärdena i mina akvarier....och då leker mina Fjärilsciklider ändå....fast de kanske inte vet om det???
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Wermland
                      • September 2006
                      • 112

                      #40
                      Insomniac.Schysst hjälp till nybörjare! Kanonbra förklarat! Så tar man emot folk med frågor.
                      Senast redigerad av Wermland; 20 October 2006, 22:00. Anledning: Adressaten glömdes-Insomniac

                      Kommentar

                      • Insomniac
                        • December 2004
                        • 310

                        #41
                        Ursprungligen postat av Långås
                        Insomniac, vad mäter du för att veta när du skall byta vatten och hur ofta mäter du?
                        Mäter nitrit och nitrat en gång i veckan, ammoniak också om de andra värdena är höga. Byter vatten efter testerna om det behövs, inte annars. pH kollar jag aldrig för det brukar inte ändras. Malen får både grönsaker algtabletter så jag kan inte anta att värdena ok.
                        Eftersom just guldfiskar skitar ner så mycket så ändras värdena också väldigt ojämnt. När jag själv hade slöjstjärtar lärde jag mig att ett par flingor/ärtor för mycket kunde orsaka obalans. Jag kanske är petig? Nu när det äntligen är snyggt i akvariet så vill jag inte förstöra något.

                        kareander: Tack, kul att kunna hjälpa till!
                        Senast redigerad av Insomniac; 21 October 2006, 04:33.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #42
                          Det är bra om man testar och håller koll på sitt vatten, för med samma antal fiskar och regelbundna vattenbyten så "lär" man sig sitt akvarium vilket gör att vattnet inte behöver testa lika ofta.
                          Själv håller jag koll på KH, pH före och efter vattenbyte och nitrat 1 gång i månaden.
                          Vid nystart kollar jag ammonium de första 10 dagarna och nitrit första månaden.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • martal
                            • May 2004
                            • 618

                            #43
                            Hej
                            Det kanske är brist på intresse som får mig att inte mäta värden???:-)
                            Men tills nu har det gått bra.Inga döda fiskar vita prick en gång med några nyinköpta fiskar.
                            Jag tror att regelbundna vattenbyten skapar en grundbalans i akvariet.
                            Sedan tror jag att Kramfors har rätt i att man "läser" av sitt akvarium.Något man också kan göra är att lukta på vattnet.Det luktar olika beroende på när du bytte vatten sist.
                            För slöjstjärt 8-10 ggr/större l/h(filterkapacitet) än vattenvolym i akvariet.
                            Det svåra är att få balans i akvariet eftersom slöjstjärtar producerar så enormt stora mängder med ****:-).
                            MVH Marita
                            Senast redigerad av martal; 21 October 2006, 10:06.
                            Det här behöver du veta
                            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              #44
                              Jag håller med Kramfors och martal, man lär känna sitt/sina akvarium och jag gör regelbundna vattenbyten, vet hur mycket jag behöver byta i varje och så vidare...Skulle aldrig falla mig in att testa värden och byta utifrån det, regelbundenhet ger stabilitet, så resonerar jag. Jag KÄNNER mina kar och fiskar och ser om något är fel.
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #45
                                Jo fast genom att mäta t ex nitrat i några månader så lär man sig sitt akvarium. Annars har man ingen aning om man byter för lite vatten eller om man gör en massa vattenbyten i onödan, vilket inte är bra för växterna.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...