Vill ha lite tips om Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    #16
    tror inte det finns nått sätt att könsbestämma dom tyvärr... har aldrig hört talas om det i alla fall.

    Så tyvärr...

    Kommentar

    • Kenny*92
      • September 2006
      • 1919

      #17
      ok
      "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

      Travian is The Shit

      Ha D Gött


      ///Mvh Kenny

      Kommentar

      • TinaW
        • December 2005
        • 194

        #18
        Man ska kunna se skillnad på stjärtfenan... vet inte om det är sant, men mina två ser inte likadana ut!
        Ursäkta den dåliga bilden... hoppas ni kan se skillnaden! Nu kanske skillnaden inte beror på könet, utan det är kanske t.ex ett "släktdrag", beroende på var dom fångats... vad vet jag??
        Bifogade filer
        Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
        Sov gott min Bina älskling
        Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

        Kommentar

        • Kenny*92
          • September 2006
          • 1919

          #19
          jädrans vilka fina
          "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

          Travian is The Shit

          Ha D Gött


          ///Mvh Kenny

          Kommentar

          • TinaW
            • December 2005
            • 194

            #20
            Ja, visst är dom!!
            Min stolthet i akvariumet... 16-18 cm (dom var 5-6 cm när jag köpte dom för omkring 8 år sen)
            Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
            Sov gott min Bina älskling
            Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

            Kommentar

            • Kenny*92
              • September 2006
              • 1919

              #21
              Oj shit dom växer ganska sakta va?
              "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

              Travian is The Shit

              Ha D Gött


              ///Mvh Kenny

              Kommentar

              • TinaW
                • December 2005
                • 194

                #22
                Tja... det kan man kanske säga! Brist på mat beror det i alla fall inte på... och storleken på akvariumet ska väl inte påverka? Men jag tycker nog att dom växte till sig en aning när akvariet blev 50 liter större... Så nästa steg är att skaffa ett riktigt STORT akvarium till mina botior!
                Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                Sov gott min Bina älskling
                Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #23
                  Ursprungligen postat av TinaW
                  Tja... det kan man kanske säga! Brist på mat beror det i alla fall inte på... och storleken på akvariumet ska väl inte påverka? Men jag tycker nog att dom växte till sig en aning när akvariet blev 50 liter större... Så nästa steg är att skaffa ett riktigt STORT akvarium till mina botior!

                  Det där med tillväxt och akvariestorlek har Jack Wattley gjort ett intressant experiment med, jag kommer inte ihåg alla detaljer, men han hade iaf två grupper diskus i väldigt olika stora behållare, i den lilla hade han ingen filtrering, men han bytte mycket mer vatten i den lilla behållaren, och som han själv uttryckte det, lite fritt översatt, när experimentet avslutades var fiskarna i den mycket mindre behållaren dubbelt så stora som de i den stora behållaren.

                  Grupperna var lika stora i antal och storlek när testet påbörjades, den stora behållaren var många gånger större än den lilla, och inga nämnvärda halter av någon kväveförening i någon av behållarna under hela testet.

                  Men det är klart vad ska då skillnaden ligga i? Wattley tror att vattenbyten är det enda som gäller, det påvisar också hans test, märk väl det var hans eget test. Många pratar om att fiskar utsöndrar tillväxthämmande hormon, ska då det gälla diskus men inte till exempel Oreochromis? Det är mycket möjligt att många fiskar, till exempel praktbotior kan begränsas i tillväxt om akvariet är så litet att de blir stressade av det, men i princip så har det alltid att göra med att det är lättare att hålla god vattenkvalitet i större akvarium.

                  Kommentar

                  • TinaW
                    • December 2005
                    • 194

                    #24
                    Jaha, intressant att läsa! Och jag kan nog erkänna att jag inte byter vatten överdrivet ofta!
                    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                    Sov gott min Bina älskling
                    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                    Kommentar

                    • Kenny*92
                      • September 2006
                      • 1919

                      #25
                      Okej jag e också skyldig
                      "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

                      Travian is The Shit

                      Ha D Gött


                      ///Mvh Kenny

                      Kommentar

                      Arbetssätt...