Svenskt namn för "Loaches"!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Åhlander
    • May 2002
    • 213

    #16
    Ursprungligen postat av Azur
    Du menar att man inte behöver ett samlingsnamn för de två grupperna? Tja... Jag tycker de har väldigt mycket gemensamt. Det är inte lätt att skilja dem åt, jag var t.ex. säker på att mina Mesonoemacheilus var cobitider (de beter sig, äter snäckor, och tillochmed klickar som botior!) tills jag kollade upp dem. Jag skulle nog tycka ett samlingsnamn vore praktiskt, eftersom praktiskt taget allt som gäller ena familjen också gäller den andra och att prata om (Nissögonfiskar + Grönlingsfiskar) är oerhört otympligt.
    Jo, jag kan hålla med om att det skulle vara praktiskt med ett svenskt ord för "loaches" eftersom det används i engelskan och behöver en översättning, för det blir nog som sagt lite knepigt att få den engelskspråkiga världen att sluta använda ordet.
    Men inte för att en del fiskar i de två familjerna är lika varandra. Det blir nog lätt lite rörigt om man börjar gå efter sådana kriterier.

    En svensk sandkrypare (Cyprinidae) http://www.fishbase.se/Photos/Pictur...8&what=species är ju inte heller helt olik en Lankesisk Acanthocobitis (Cobitidae) t.ex. http://www.fishbase.se/Photos/Pictur...8&what=species

    /Ola

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Mitt argument var rent pragmatiskt - jag kan inte komma på ett enda råd jag skulle kunna ge nån som håller cobitider som inte också är tillämpligt för nån som håller balitorider. Det är just därför det vore praktiskt med en klump-term.

      Sen råder väl knappast nån tvekan om att balitorider och cobitider också är nära släkt, så det är även ur den synvinkeln försvarligt att klumpa ihop dem. Plus att om Cobitoidea verkligen är parafyletiskt är nog inte sista ordet sagt om hur familjerna skall avgränsas.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Plus att om Cobitoidea verkligen är parafyletiskt är nog inte sista ordet sagt om hur familjerna skall avgränsas.
        Så sant!

        Bruket av populärtermer påverkas ju inte särskilt mycket av "hur det är egentligen" - på gott och ont.

        Kollektivtermen kommer vara grönlingar ändå. Tänk att Muus - Dahlström och Curry-Lindahl skulle få rätt

        Jag skulle gärna kalla Psilohynchus för grönling. Det är väl inte så bra. Men -grönling som ändelse går ju, t ex högnosgrönling (Av psilos=hög och rhynchos=nos. Men det är inte ett verkligt förslag. Jag begriper inte det vetenskapliga namnet. Nosen är ju inte hög. Det ser ju ut som om någon har stampat den på nosen) Dessutom skulle jag inte bli förvånad om Garra säljs som grönling.

        Däremot får de ingående familjerna/underfamiljerna kanske ha ett prefix framför grönling för att undvika missförstånd i en klassifikation. Strömgrönling för Balitoridae är väl OK nästan oavsett vad som till slut ingår. Akvaristerna och handeln kommer fortsätta att kalla dem för Hongkong-plecos ändå!. Egentligen ett helt OK namn, hur vansinnigt det än är. Själv föredrar jag vattenödla framför vattensalamander, och gummiål för Typhlonectes tycker jag är ett suveränt namn.

        Det har ju varit ganska många förändringar i klassifikationen bara på de senaste 30 åren, och vi har som sagt inte sett slutet än!

        Vad det handlar om är alltså att hitta ett namn på den familj/underfamilj som Barbatula kommer tillhöra! Förslag? "Äkta grönlingar" låter inte riktigt bra.
        Senast redigerad av Erik Åhlander; 10 September 2006, 23:08.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Men Erik... Muus Dahlström har ALLTID rätt!

          Stengrönlingar? (När vi ändå håller på att anglifiera oss...)
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Ola Åhlander
            • May 2002
            • 213

            #20
            OK,OK, jag ger mig. Men riktigt bra blir det ju ändå inte. Fast eftersom jag inte har något bättre att komma med så..


            /Ola

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #21
              Nä bra blir det ju inte. Men populärnamn måste inte vara bra. Det räcker att bli förstådd.

              By the way. Psilorhynchus släktskap kommer tydligen utredas inom kort.

              Kommentar

              Arbetssätt...