Självlysande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #16
    Det är klart att man kan förkasta och baktala nya fenomen utan att ha nämnvärd insikt i vad det handlar om.

    Genmodifiering är inget som smittar på något vis, det kan ärvas till nästa generation, men till exempel flouriserande sebrafiskar lär som sagt ganska snabbt försvinna om de skulle släppas ut i naturen.

    De flouriserande sebrafiskarna togs från början fram för att lättare detektera miljöproblem, om de sen blev eftertraktade akvariefiskar så ser inte jag något problem med det. Bättre att folk skaffar ett akvarium med sebrafiskar än en skål med guldfiskar.

    Det finns ingen anledning att sebrafiskarna skulle lida av sitt flouriserande, och om det skulle vara fel att göra dom flouriserande skulle det även vara fel med alla djur som är framställda genom avel, och då talar vi inte bara om de väldigt många fiskvarianterna som man ändrat färgen på genom avel, utan även alla andra djur som man avlat fram onaturliga färger på.

    Det går att framställa riskabla organismer med genmodifiering, men att till exempel flouriserande sebrafiskar skulle vara mer farliga på något sätt än vildtyps sebrafiskar är orimligt.

    Genmodifiering har använts och kommer att användas för en massa bra saker, till exempel att motverka svält, minska problemen med energitillgång, miljöförstöring osv, själv anser jag att det är väldigt dumt att man indirekt låter folk dö av svält och miljön förstöras mer än nödvändigt genom att man inte lägger mer energi på att forska om genmodifiering. Genmodifiering är kanske inte lösningen på alla världens problem ensamt, men det kan vara en otroligt effektiv hjälp med flera av de värsta problemen som finns.

    Tillbaka till de omtalade sebrafiskarna, en vanlig missuppfattning är att de skulle vara självlysande, det är de inte, de är flouriserande.

    Att dessa sebrafiskar inte är tillåtna inom EU beror på folks rädsla för det okända, det går som sagt att med genmodifiering framställa organismer som kan ställa till med problem, men att dessa sebrafiskar är förbjudna är lite som att förbjuda alla metallföremål för att knivar kan ställa till problem i fel händer.

    Kommentar

    • JeBoro

      #17
      Ursprungligen postat av Nils Holmström
      Tror precis som Kjell inte att fiskar bryr sig nämnvärt om sin färg. Vad tycker du om framavlade varienter på guppys? Kampfiskar?
      Avel är en helt annan sak, detta har inte med avel att göra. Det är en helt annan sak med ett par fiskar som kan para sig. Säg till mig när du har lyckats para en manet med en zebrafisk.



      Måste lägga till detta: Har inget emot avelsformer av fiskar men detta har inte med avel att göra då man har mixtrat med fiskens gener. Det är inte enligt mig avel.
      Senast redigerad av Gäst; 01 May 2008, 19:18.

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #18
        Tycker inte heller om andra underliga former som avlats fram. Naturformerna är det som gäller och som bör bevaras. Annars ska det finnas mycket tungt vägande skäl för att göra genmodifierade eller andra av människan framavlade kufiska livsformer. Människan är alldeles för mycket för att fiffla med naturen. Ofta bara för att de kan.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #19
          Ursprungligen postat av JeBoro
          Avel är en helt annan sak, detta har inte med avel att göra. Det är en helt annan sak med ett par fiskar som kan para sig. Säg till mig när du har lyckats para en manet med en zebrafisk.


          Jag kommer inte att försöka para sebrafisk med manet. Men du kan ju försöka förklara vad det är som är så dåligt med genmodifiering, du kan ju ta de här sebrafiskarna som exempel.

          Vore det helt ok om flouriseringen vore framavlad? Förklara i så fall var skillnaden som gör det ena ok och det andra förkastligt. Att genmodifiering och avel inte är samma sak behöver du inte förklara för mig, och det är inget argument mot genmodifiering.

          Kommentar

          • JeBoro

            #20
            Det med avel förklarade jag vad jag tyckte för Nils Holmström eftersom han frågade vad jag tyckte om avelsformer.

            Jag tycker att detta svar räcker: Jag tycker det är fel eftersom man går in och ändrar gener på ett djur, spelar ingen roll om det är en ko eller en fisk eller vad som helst.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #21
              Ursprungligen postat av Fanbyalperna
              Tycker inte heller om andra underliga former som avlats fram. Naturformerna är det som gäller och som bör bevaras. Annars ska det finnas mycket tungt vägande skäl för att göra genmodifierade eller andra av människan framavlade kufiska livsformer. Människan är alldeles för mycket för att fiffla med naturen. Ofta bara för att de kan.


              Ok, så bort med sällskapskatter och hundar då? Kanske ska ersättas med Lo och varg? Gärna vildfångade dessutom så att det inte finns någon individ som inte genetiskt direkt påverkats av människor alls?

              Människan är också ett djur, och vi är verkligen inte den enda arten som påverkar andra arter genetiskt, däremot är vi kanske ensamma om att medvetet påverka andra arter genetiskt, i vilket fall som helst är vi ensamma om genmodifiering, men det är inte det enda som är unikt med oss.

              Vi är heller inte de enda organismerna med egoism, det finns hos alla andra arter också, alla.

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #22
                Ursprungligen postat av JeBoro
                Det med avel förklarade jag vad jag tyckte för Nils Holmström eftersom han frågade vad jag tyckte om avelsformer.

                Jag tycker att detta svar räcker: Jag tycker det är fel eftersom man går in och ändrar gener på ett djur, spelar ingen roll om det är en ko eller en fisk eller vad som helst.


                Så det är oinformerat och oigenomtänkt tyckande, visst, man har rätt att tycka saker, och i ganska vid utsträckning här i Sverige uttrycka vad man tycker, så varsågod, tyck på, och för all del, och berätta gärna vad du tycker.

                Kommentar

                • JeBoro

                  #23
                  Kom du inte på nåt bättre, räknade med en till tillrättavisning.
                  Men det var ju skönt att du accepterade min åsikt iaf.

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #24
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    Det är klart att man kan förkasta och baktala nya fenomen utan att ha nämnvärd insikt i vad det handlar om.

                    Genmodifiering är inget som smittar på något vis, det kan ärvas till nästa generation, men till exempel flouriserande sebrafiskar lär som sagt ganska snabbt försvinna om de skulle släppas ut i naturen.

                    De flouriserande sebrafiskarna togs från början fram för att lättare detektera miljöproblem, om de sen blev eftertraktade akvariefiskar så ser inte jag något problem med det. Bättre att folk skaffar ett akvarium med sebrafiskar än en skål med guldfiskar.

                    Det finns ingen anledning att sebrafiskarna skulle lida av sitt flouriserande, och om det skulle vara fel att göra dom flouriserande skulle det även vara fel med alla djur som är framställda genom avel, och då talar vi inte bara om de väldigt många fiskvarianterna som man ändrat färgen på genom avel, utan även alla andra djur som man avlat fram onaturliga färger på.

                    Det går att framställa riskabla organismer med genmodifiering, men att till exempel flouriserande sebrafiskar skulle vara mer farliga på något sätt än vildtyps sebrafiskar är orimligt.

                    Genmodifiering har använts och kommer att användas för en massa bra saker, till exempel att motverka svält, minska problemen med energitillgång, miljöförstöring osv, själv anser jag att det är väldigt dumt att man indirekt låter folk dö av svält och miljön förstöras mer än nödvändigt genom att man inte lägger mer energi på att forska om genmodifiering. Genmodifiering är kanske inte lösningen på alla världens problem ensamt, men det kan vara en otroligt effektiv hjälp med flera av de värsta problemen som finns.

                    Tillbaka till de omtalade sebrafiskarna, en vanlig missuppfattning är att de skulle vara självlysande, det är de inte, de är flouriserande.

                    Att dessa sebrafiskar inte är tillåtna inom EU beror på folks rädsla för det okända, det går som sagt att med genmodifiering framställa organismer som kan ställa till med problem, men att dessa sebrafiskar är förbjudna är lite som att förbjuda alla metallföremål för att knivar kan ställa till problem i fel händer.
                    japp Eu är väldigt restriktiva vad gäller GMOs, vilket är bra ibland och dåligt ibland, och som du nämde är ju dessa fiskarna egentligen inte framtagna för att säljas...

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #25
                      Ursprungligen postat av JeBoro
                      Avel är en helt annan sak, detta har inte med avel att göra. Det är en helt annan sak med ett par fiskar som kan para sig. Säg till mig när du har lyckats para en manet med en zebrafisk.



                      Måste lägga till detta: Har inget emot avelsformer av fiskar men detta har inte med avel att göra då man har mixtrat med fiskens gener. Det är inte enligt mig avel.
                      otäcka avelsformer finns det gott om, men visst genteknik skall inte användas för att skapa fräcka fiskar utan till vettigare saker.

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #26
                        Ursprungligen postat av JeBoro
                        Det med avel förklarade jag vad jag tyckte för Nils Holmström eftersom han frågade vad jag tyckte om avelsformer.

                        Jag tycker att detta svar räcker: Jag tycker det är fel eftersom man går in och ändrar gener på ett djur, spelar ingen roll om det är en ko eller en fisk eller vad som helst.
                        men om den här genmodifierade kon kan producera färdig medicin i sitt juver till att rädda många människor från tex blödarsjukan?

                        kon lider inte, liv räddas, vi slipper producera massa tabletter som kommer ut i naturen och ställer till trubbel osv

                        man måste hela tiden väga in vad man vill offra.

                        Skräcksenariot är väll om tex ett företag skräddarsyr en gröda som är resistent mot just det besprutningsmedel de säljer, så bönderna blir bundna till det företaget...
                        Senast redigerad av Albinfiskare; 01 May 2008, 20:59.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av Albinfiskare
                          otäcka avelsformer finns det gott om, men visst genteknik skall inte användas för att skapa fräcka fiskar utan till vettigare saker.
                          Just den här är faktiskt framtagen för ett vettigt ändamål (att användas som miljöindikator).
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

                            #28
                            Jag tycker att det är en smula framstegsfientligt och för att inte säga obildat att vara emot genmodifiering av princip. Som sagt, det handlar om vad man använder tekniken till.
                            Microchip används i allt från atombomber till avancerad medicinskt utrustning, och inte pratar man väl om ett totalförbud bara för att det GÅR att använda till något skadligt?
                            222 liter Malawi

                            Kommentar

                            • MattiasL
                              • September 2006
                              • 1479

                              #29
                              Jag tycker att det skulle vara bra med självlysande barn som skulle synas bättre i trafiken.
                              Qui audet adipiscitur!

                              Kommentar

                              • Albinfiskare
                                • November 2007
                                • 1399

                                #30
                                Ursprungligen postat av MattiasL
                                Jag tycker att det skulle vara bra med självlysande barn som skulle synas bättre i trafiken.
                                men då har vi ju uppfunnit reflexsvästen helt i onödan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...