Tigerbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mightymido
    • March 2006
    • 46

    Tigerbarber

    Har efter lite tips här från forumet haft lek med mina tigerbarber. Nu efter ca. 40h efter leken ser jag massvis med "vita" organismer som både är fästa vid rutan men också simmar runt. Dessa organismer är i princip helt raka och har längden 1-1,5 mm. Vad har hänt? yngel eller någon annan typ av organism?

    Har hört att de ska vara små, men så små??

    Tacksam för svar..
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    simmar som som en orm typ?? slingrar sig fram??? sånna har ja oxå haft i mitt akvarium.. det är nån mask av nåt slag men ja kommer inte ihåg va dom hette.. sök på "mask" eller nåt så hittar du nog tråden som ja startade om de.

    brukar bli sånna när man matar för mycke
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • mightymido
      • March 2006
      • 46

      #3
      jäkla maskar..
      Får läsa lite om hur man får bort de. Det jobbiga med ett stort vattenbyte är att jag väntar på ynglena som borde kläckas snart.
      Vågar man låta maskarna vara kvar och bli mat till ynglena?

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        Ursprungligen postat av mightymido
        jäkla maskar..
        Får läsa lite om hur man får bort de. Det jobbiga med ett stort vattenbyte är att jag väntar på ynglena som borde kläckas snart.
        Vågar man låta maskarna vara kvar och bli mat till ynglena?

        maskarna är helt ofarliga och gör ingen skada
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • mightymido
          • March 2006
          • 46

          #5
          storlek

          Väcker den här tråden igen..

          Hur stora är tigerbarbsynglena när de kläcks? Kan man se de? Färg? Ingen som kanske har en bild på yngel?

          Tyckte jag såg ett par ägg igår när jag fyllde på mer vatten i akvariumet, vad brukar vara standard antal timmar innan de kläcks? kräver viss temp?

          Om de nu skulle dyka upp, klarar de sig på infusorier första veckan?

          tack för hjälpen!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag har själv inte odlat barber så kan jag inte ösa ur egna erfarenheter.
            Men om jag förstått min "Pinter" rätt så kläcks rommen efter 1-2 dygn och sedan hänger de 3-4 dagar på rutorna och simmar fritt på 6:e dagen. Så kanske det var yngel du såg förut och inte maskar.
            Tigerbarber anges av Pinter som känsliga för infusorier och de skall faktiskt kunna ta nykläckt artemia som första föda och senare även mikromask.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • mightymido
              • March 2006
              • 46

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Jag har själv inte odlat barber så kan jag inte ösa ur egna erfarenheter.
              Men om jag förstått min "Pinter" rätt så kläcks rommen efter 1-2 dygn och sedan hänger de 3-4 dagar på rutorna och simmar fritt på 6:e dagen. Så kanske det var yngel du såg förut och inte maskar.
              Tigerbarber anges av Pinter som känsliga för infusorier och de skall faktiskt kunna ta nykläckt artemia som första föda och senare även mikromask.
              näe är rätt säker på att det var maskar. de var överallt och pyttepyttesmå. Plockade bort barberna lördag morgon, alltså borde de snart synas. Ingen som vet vilken färg de är? och de är stora så man ser de?

              Kommentar

              Arbetssätt...