Trasiga fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vronk
    • February 2006
    • 63

    Trasiga fenor

    Mina stackars slöjisar får bara trasigare och trasigare fenor för varje dag som går nu. Vet inte vad jag ska göra. Dessutom ser det ut som att de tappar fjäll. En av guldfiskarna har förlorat massa fjäll och idag såg det nästan ut som att det var ett litet sår på honom också.

    Bortsett från det ser alla glada ut. De simmar och äter som vanligt och alla har fenorna utspända.

    De bor tillsammans med tre ancistrusmalar, kan det vara de som är dumma mot dem? Har försökt att sätta mig ner på kvällen när det är släkt och se om de gör någonting men jag har inte sett något.

    Har tyvärr inte kollat några värden på vattnet för jag har inget att mäta med. Vad kan det vara? Så jag vet vad jag behöver köpa för att kolla.
    Vattenbyten gör jag ca 1-2 gånger i veckan och då brukar jag byta 1/3 av vattnet.
    Foder får de lite blandat, både grönfoder, flingfoder, guldfisks pellets och mygglarver.
    Växter har jag också några stycken, men inte allt för många.

    Har provat att salta lite nu får vi se om det hjälper eller finns det någon som har någon annan idé på vad jag skulle testa?
  • martal
    • May 2004
    • 618

    #2
    Hej Vronk:-)
    På vilket sätt är fenorna trasiga.
    Om dom ser glada ut framförallt äter och har fenorna utspända förstår jag inte varför??
    Ancistrus äter inte på fenorna.
    Jag mäter inte heller några vattenvärden.Däremot byter jag 60-70 % vatten i ggr/vecka.
    Vad har du för filter??
    MVH Marita
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      martal. får ja fråga varför du byter så mycke vatten??
      kräver slöjstjärtarna de?
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • martal
        • May 2004
        • 618

        #4
        Hej:-)
        Jag har bestämt mig att få ett akvarium som fungerar iallafall.Orkar inte mäta nitrat,Ph osv.
        Jag tror på rent vatten men framförallt bra filtrering.Dessutom går det inte så bra att "fixa" bra bakteriekultur med slöjstjärt.
        Dom *** så mycket att filtret måste rengöras regelbundet och relativt ofta.
        MVH Marita
        Det här behöver du veta
        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #5
          Har samma problem

          Ursprungligen postat av Vronk
          Mina stackars slöjisar får bara trasigare och trasigare fenor för varje dag som går nu. Vet inte vad jag ska göra. Dessutom ser det ut som att de tappar fjäll. En av guldfiskarna har förlorat massa fjäll och idag såg det nästan ut som att det var ett litet sår på honom också.

          Bortsett från det ser alla glada ut. De simmar och äter som vanligt och alla har fenorna utspända.

          De bor tillsammans med tre ancistrusmalar, kan det vara de som är dumma mot dem? Har försökt att sätta mig ner på kvällen när det är släkt och se om de gör någonting men jag har inte sett något.

          Har tyvärr inte kollat några värden på vattnet för jag har inget att mäta med. Vad kan det vara? Så jag vet vad jag behöver köpa för att kolla.
          Vattenbyten gör jag ca 1-2 gånger i veckan och då brukar jag byta 1/3 av vattnet.
          Foder får de lite blandat, både grönfoder, flingfoder, guldfisks pellets och mygglarver.
          Växter har jag också några stycken, men inte allt för många.

          Har provat att salta lite nu får vi se om det hjälper eller finns det någon som har någon annan idé på vad jag skulle testa?
          Har du uteslutit fenröta, flagellatangrepp i tarmen och vitaminbrist? I så fall, fortsätt hålla rent i akvariet och ge ett rejält vitamintillskott,själv använder jag Sera Fishtamin, och det börjar ge resultat. Guldfiskens ryggfena har läkt ihop bra och ett hål i min äldsta slöjstjärts ryggfena har börjat krympa så smått.
          Annars; teststickor för att mäta nitrit,nitrat, PH, KH, GH/TH bör finnas i din zoobutik, mät varje dag ett slag och kolla ett par gånger efter delvattenbyte. Du kan även tillsätta ett vattenberedningsmedel om du inte haft ett innan,speciellt om du gör täta delvattenbyten.
          Senast redigerad av maricici; 29 March 2006, 20:48.
          I
          MY

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #6
            Slöjstjärt kräver rent vatten.
            Jag har haft ett 25 liters akvarium med neontetror och det bytte jag vatten var annan var tredje vecka(ibland ännu mer sällan) ca 1/3 del och det fungerade mycket bra trots få vattenbyten
            :-)
            MVH Marita
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Ursprungligen postat av martal
              Hej Vronk:-)
              Ancistrus äter inte på fenorna.
              Om du har otur såkan de göra det jo! Det har hänt mig! Så nu glömmer jag för allt i världen inte att slänga i maltabletter innan jag lägger mig på kvällen. Vet att jag såg en länk i nån annan tråd om detta med. Kommer dock inte ihåg i vilken tråd det var, har letat utan att finna. Nån annan kanske kommer ihåg den. Det var en engelsk artikel... Var det cri som länkade?
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Vronk
                • February 2006
                • 63

                #8
                Tack alla för era svar. Jag har väl inte uteslutit någonting egentligen så det kan mycket väl vara fenröta de råkat ut för.
                Tycker det är svårt att veta hur mycket vatten man ska byta, alla säger olika.

                Saltet ser inte ut att hjälpa för nu när jag kom hem var det värre..
                Nu börjar de bli riktigt ledsna också och en av dem har inte alls lika glad fena längre.
                Får väl ta mig ner till fiskaffären imorgon och inhandla lite mätstuff samt medicin.

                Kommentar

                • maricici
                  • March 2006
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vronk
                  Tack alla för era svar. Jag har väl inte uteslutit någonting egentligen så det kan mycket väl vara fenröta de råkat ut för.
                  Tycker det är svårt att veta hur mycket vatten man ska byta, alla säger olika.

                  Saltet ser inte ut att hjälpa för nu när jag kom hem var det värre..
                  Nu börjar de bli riktigt ledsna också och en av dem har inte alls lika glad fena längre.
                  Får väl ta mig ner till fiskaffären imorgon och inhandla lite mätstuff samt medicin.
                  Fenröta; fenorna ruttnar bort. Vitaminbrist och flagellatangrepp, eller rättare sagt vitaminbrist efter flagellatangrepp; det blir hål i fenan, och delar sig mellan fenstrålarna. Själv skulle jag medicinera mot både fenröta och flagellater om dom börjar se slöa ut.

                  Tillägg: Nu orsakar ju inte nitrit trasiga fenor, utan kvävningsdöden-nitrithalten kontrollerar jag för att balansen lätt kan rubbas när man medicinerar och experimenterar med vattnet.
                  Senast redigerad av maricici; 29 March 2006, 22:14.
                  I
                  MY

                  Kommentar

                  • Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

                    #10
                    Vronk, hur stort akvarium har du, och hur många fiskar är det i? Slöjstjärtar behöver minst 40 liter var för att trivas, vanliga guldfiskar (en stjärtfena) minst 80 liter. Kanske måste du byta vatten fler gånger om akvariet är för litet.
                    Att ancustrusmalarna äter på fiskarna är en möjlighet, så håll koll noga.
                    Innan du medicinerar, kolla vattnets värden och berätta för oss vad de var. Jag skulle tro att det är dåligt vatten som orsakar detta.
                    Vatten ska bytas ca 30% varje gång, men är det extra dåligt kan du byta 50% istället, eller byta 30% fler gånger än vad du gör nu. Fortsätt att salta, det hjälper fiskarnas fenor att läka.
                    Senast redigerad av Insomniac; 30 March 2006, 00:37.

                    Kommentar

                    • Insomniac
                      • December 2004
                      • 310

                      #11
                      Martal, mata mindre och håll koll på värdena så att bakteriekulturen klarar sig. Byter du vatten för ofta får de ingen "mat" och dör.

                      Kommentar

                      • Vronk
                        • February 2006
                        • 63

                        #12
                        Jo jag har förstått efter allt jag läst här att man ska ha ett stort akvarium till guldfiskar och slöjstjärtar. Tyvärr var det ingen som sa det när jag skaffade mina fiskar utan han i affären tyckte inte alls att det var några konstigheter att klämma in en tre, fyra guldfiskar i mitt akvarium fast att det bara är 54 liter stort.
                        Tanken är att jag ska skaffa ett större snart, men de får stå ut så länge i det lilla.

                        Nu ser de dock inte lika slöa ut längre, men det gör ju inte att fenorna blivit finare. Ruttnar gör de inte utan en bättre beskrivning är iså fall att de delar på sig.
                        Kanske ska testa lite vitaminer och ett ordentligt vattenbyte. Skadar väl visserligen inte att köpa lite prover och kolla vattnet i alla fall. Törs man lite på stickproverna eller vilken typ ska jag köpa?

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vronk
                          Törs man lite på stickproverna eller vilken typ ska jag köpa?
                          dropptester är att föredra.

                          detta kanske kan va till hjälp också
                          Senast redigerad av Raven; 30 March 2006, 03:19.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • maricici
                            • March 2006
                            • 303

                            #14
                            Ursprungligen postat av Vronk
                            Jo jag har förstått efter allt jag läst här att man ska ha ett stort akvarium till guldfiskar och slöjstjärtar. Tyvärr var det ingen som sa det när jag skaffade mina fiskar utan han i affären tyckte inte alls att det var några konstigheter att klämma in en tre, fyra guldfiskar i mitt akvarium fast att det bara är 54 liter stort.
                            Tanken är att jag ska skaffa ett större snart, men de får stå ut så länge i det lilla.

                            Nu ser de dock inte lika slöa ut längre, men det gör ju inte att fenorna blivit finare. Ruttnar gör de inte utan en bättre beskrivning är iså fall att de delar på sig.
                            Kanske ska testa lite vitaminer och ett ordentligt vattenbyte. Skadar väl visserligen inte att köpa lite prover och kolla vattnet i alla fall. Törs man lite på stickproverna eller vilken typ ska jag köpa?
                            Du får nog räkna med ett hundrafemtio, tvåhundraliters till fyra fullvuxna fiskar. Stickor eller dropptest? Det får var och en avgöra, själv tycker jag att stickorna visar rimliga värden på vårt kranvatten.
                            Skönt om dom ser piggare ut, men lägger dom sig ner på botten och börjar se apatiska ut får man nog överväga om inte medicinering behövs.
                            I
                            MY

                            Kommentar

                            • Insomniac
                              • December 2004
                              • 310

                              #15
                              Ursprungligen postat av Vronk
                              Jo jag har förstått efter allt jag läst här att man ska ha ett stort akvarium till guldfiskar och slöjstjärtar. Tyvärr var det ingen som sa det när jag skaffade mina fiskar utan han i affären tyckte inte alls att det var några konstigheter att klämma in en tre, fyra guldfiskar i mitt akvarium fast att det bara är 54 liter stort.
                              Tanken är att jag ska skaffa ett större snart, men de får stå ut så länge i det lilla.

                              Nu ser de dock inte lika slöa ut längre, men det gör ju inte att fenorna blivit finare. Ruttnar gör de inte utan en bättre beskrivning är iså fall att de delar på sig.
                              Kanske ska testa lite vitaminer och ett ordentligt vattenbyte. Skadar väl visserligen inte att köpa lite prover och kolla vattnet i alla fall. Törs man lite på stickproverna eller vilken typ ska jag köpa?
                              Ja, jag gjorde själv samma misstag. Inte var det nån i affären som berättade det för mig heller.. Så fort jag går ut skolan ska jag försöka få jobb på någon djuraffär så det blir ett slut på det häromkring iallafall.
                              Håller med om att ett 200-liters skulle passa bra till dem. Försök att hitta begagnat om det går (i bra skick såklart, finns inget vrärre än att vakna upp och se 200 liter vatten över golvet), nya akvarier är extremt dyra.
                              Skönt att höra att fiskarna mår bättre! Eftersom akvariet är så litet bör du byta 30% vatten varje till varannan dag. Hålls inte vattnet i toppskick börjar fenorna att fräta bort igen.
                              Jag använder dropptest och har inte haft några problem med det. Tycker det verkar lättare än stickor, men jag har inte använt sådana så jag kan inte säga nåt om dem. Har dock hört att de blir dåliga fort och kan visa fel värden.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...