Slöjstjärt vilar på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cri
    • September 2002
    • 700

    #31
    Det tar tid och kostar pengar att försöka rädda sjuka fiskar men när det lyckas är det skönt.

    Min red cap oranda och pearlscale är just "räddade" fiskar och de är idag mycket livliga och roliga att se på. Men andra har dött.

    Jag avlivade en fisk - med eterisk nejliko olja. Minst lidande för mig och fisk.

    Om du är intresserad sök "nejliko" eller "girofle"
    Mvh, cri

    Kommentar

    • Insomniac
      • December 2004
      • 310

      #32
      Ursprungligen postat av Jensen
      Jag funderar nu starkt på att avlägsna de sjukaste och satsa allt på att mina fina svarta cyklopögon ska klara sig. Det känns som om det är för sent för de röda att ta sig från det tillstånd de nu befinner sig i till att bli friska.
      Det är bara så jobbigt att avliva. Att placera dem i en hink känns ju bara som att förlänga lidandet. Eller vad tror ni?
      Jag är inte förvånad att dina fiskar dog, akvariet är för litet för 5 st. Guldfiskar behöver 40 liter vatten styck för att må bra.
      Det enda "felet" som jag kan tänka mig med ditt vatten är underliga värdena (syftar på ammoniak och nitrit), eftersom du tillsatte bakteriekulturen efter att du skaffat fiskarna. Att dessutom skaffa 5 fiskar på samma gång skulle ha förvärrat detta, eftersom guldfiskar avger enorma mängder gift i sitt bajs.
      För att dina övriga fiskar ska klara sig behöver du byta 30% av vattnet varannan dag tills ammoniak och nitrit ligger på 0, och nitrat 5-20. Detta betydet att bakteriekulturen har satt igång ordentligt och att vattnet är "säkert", och då kan du byta vatten mindre ofta. Försök även att mata mindre.
      Du behöver också skaffa ett större akvarum så snart du kan.
      Jag skulle iallafall försöka rädda dem (utan mediciner) genom att hålla vattnet helt rent. Som det låter på dina fiskar har du inga problem med svamp/parasiter eller liknande, och rent vatten borde få dem att må bättre. Ge inte upp!
      Senast redigerad av Insomniac; 09 March 2006, 13:54.

      Kommentar

      • Jensen
        • March 2006
        • 26

        #33
        Jag är mycket tacksam för alla svar jag fått på mitt inlägg!

        Att mitt akvarium var för trångt hade jag inte förstått.

        Att jag tillsatte bakteriekultur efter att fiskarna flyttat in har jag förstått inte var det optimala. Det är inte lätt att vara relativ nybörjare och tro på allt de säger i djuraffären. (ex. det behövs inget särskilt foder, vattenvärdena är bra, vattenberedningsmedel är allt som behövs, 60 liter duger gott etc.)

        Det är en djungel att ta reda på den rätta kunskapen om sina fiskar. Jag ser fram emot att lära mig mer om dessa levnadsglada trevliga varelser även om de nu gett mig mer huvudbry och panik över att inte veta vad jag gör fel.

        Jag fann idag, på i alla fall de flesta fiskar, skador på fenor/slöjor, fjäll och även på en av dem blodiga strimmor vid analöppningen. Så nu har jag införskaffat och behandlar med Baktopur och hoppas på det bästa.
        Senast redigerad av Jensen; 09 March 2006, 15:17.
        Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #34
          Du fick lära dig den "hårda" vägen.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #35
            Om du undrar vad som är bäst att göra just nu så är mitt råd:

            Byt 50% vatten och tillsätt baktopur i angiven mängd.

            Byt 100% vatten efter 4 dagar och gör om kuren i 4 dagar.

            Byt 100% utav vattnet

            Byt sedan 30%, som Insomniac nämner, ca 30% utav vattnet var eller varannan dag tills fiskarna simmar livligt i akvariet.

            Har du nu fler än 2 fiskar kvar så ge de resterande till en vän eller tillbaka till affären. De sålde för många till 60L. Större akvarie blir aktuellt senare.

            - - - Mata ytterst sparsamt. Vi har alla matat för stora mängder som nybörjare. Se på fisk ögat - detta är storleken utav magen. Mer än 1cm avföring = för stor mängd matad.
            Mvh, cri

            Kommentar

            • Insomniac
              • December 2004
              • 310

              #36
              Ursprungligen postat av Jensen
              Att jag tillsatte bakteriekultur efter att fiskarna flyttat in har jag förstått inte var det optimala. Det är inte lätt att vara relativ nybörjare och tro på allt de säger i djuraffären. (ex. det behövs inget särskilt foder, vattenvärdena är bra, vattenberedningsmedel är allt som behövs, 60 liter duger gott etc.)
              Tyvärr är det väldigt vanligt att man blir lurad av personalen i djuraffärer (har själv blivit övertalad att köpa en massa grejer som egentligen inte behövdes).
              Senast jag blev förbannad på personalen var för några dagar sedan. Ägaren av en pizzeria i närheten där jag bor hade köpt och installerat ett stort 250-liters akvarium i butiken. Som tur var hade han bara skaffat 3 guldfiskar än så länge, men jag fick veta att personalen tyckte det var helt ok att klämma in åtminstone 20 stycken. De hade även sagt åt honom att han bara behövde byta vatten en gång i månaden.. Det är ju rent förj*vligt hur sådana människor kan få jobba kvar.
              Hursomhelst, det enda man kan göra åt detta är att informera de som tänker skaffa fiskar innan de gör det. Att klaga på personalen har oftast ingen verkan alls, än mindre på de sjuka fiskarna i akvarierna.
              Önskar dig lycka till med dina små, så länge du försöker göra något åt deras tillstånd har du gjort mer än de flesta.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #37
                Ursprungligen postat av Insomniac
                Tyvärr är det väldigt vanligt att man blir lurad av personalen i djuraffärer (har själv blivit övertalad att köpa en massa grejer som egentligen inte behövdes).
                Senast jag blev förbannad på personalen var för några dagar sedan. Ägaren av en pizzeria i närheten där jag bor hade köpt och installerat ett stort 250-liters akvarium i butiken. Som tur var hade han bara skaffat 3 guldfiskar än så länge, men jag fick veta att personalen tyckte det var helt ok att klämma in åtminstone 20 stycken. De hade även sagt åt honom att han bara behövde byta vatten en gång i månaden.. Det är ju rent förj*vligt hur sådana människor kan få jobba kvar.
                Hursomhelst, det enda man kan göra åt detta är att informera de som tänker skaffa fiskar innan de gör det. Att klaga på personalen har oftast ingen verkan alls, än mindre på de sjuka fiskarna i akvarierna.
                Önskar dig lycka till med dina små, så länge du försöker göra något åt deras tillstånd har du gjort mer än de flesta.
                Tipsa pizzeri ägaren att han kan behöva tillstånd att ha fiskar i butiken.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Insomniac
                  • December 2004
                  • 310

                  #38
                  Tack Kramfors, ska se vad jag kan göra.

                  Kommentar

                  • sissen
                    • January 2006
                    • 42

                    #39
                    En liten fråga bara...... Hur ska man avliva fiskarna om de nu skulle bli läge för de.... Man vill ju inte plåga dom i onödan ju.. vilket är skonsammast???

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #40
                      vass kniv och skära bort huvudet så dör fisken rätt fort och relativt skonsamt.

                      EDIT:
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • sissen
                        • January 2006
                        • 42

                        #41
                        En liten fråga bara.... Hur avlivar men sina fiskar om de nu skulle bli läge för de.... Man vill ju inte plåga dom... Vad är skonsammast om man nu måste göra de????

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #42
                          se länk i mitt förra inlägg
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • sissen
                            • January 2006
                            • 42

                            #43
                            Hmmmm.... ja tack för svaret... Jag har funderat lite på dedär... Jag hoppas att jag aldrig får sjuka fiskar som inte går att bota... de där är de värsta jag vet...

                            Kommentar

                            • Jensen
                              • March 2006
                              • 26

                              #44
                              Ursprungligen postat av sissen
                              En liten fråga bara.... Hur avlivar men sina fiskar om de nu skulle bli läge för de.... Man vill ju inte plåga dom... Vad är skonsammast om man nu måste göra de????
                              Jag fann EU-direktiv för avlivning av fisk på:


                              Har ingen aning om hur vanligt det är att avliva fiskar. Men ibland kan det ju bli nödvändigt för att förhindra onödigt lidande. Då är det bra att veta hur man enklast går tillväga för att stressa fisken så lite som möjligt.
                              Det verkliga geniet känns igen på all kritik från dumskallarna

                              Kommentar

                              • sissen
                                • January 2006
                                • 42

                                #45
                                Jo de var därför jag frågade... Men jag är lite för klen för att klara av sånt, kommer nog att måsta be någon annan om hjälp om de skulle bli aktuellt... De är nackdelen med att ha djur tycker jag är när dom blir sjuk och man måste ta de beslutet...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...