Koi Karp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isuxs
    • December 2005
    • 796

    Koi Karp

    Tjo.. Har några frågor om Koikarp...
    Jag har en stor Damm med fjäll,läder och spegel karp, så jag undrar klara Koikarpen att övervintra i min damm?? Den är 4 meter på det djupaste så den bonnafryser aldrig .. Vattnet som dammen ständigt fylls på med är källvatten, ständigt flöde. Naturligtvis så matar jag mina karpar med pellets, så dom inte bara behöver leva på dammens naturliga "foder" ... Så vad tror ni??
    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
    180L Ghost / Black skalar
    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano
  • Fjedde
    • March 2006
    • 3

    #2
    Du bör ha lite öppen vatten yta så koldioxiden kan vödras bort,
    Har själv gort en låda av frigolit som jag har en mindre pump,KAn även funka med syrepump meningen vanlig Aqvariepump då, iår har jag även ett tält utanpå. Skitkul nu kan man ju se dem året runt.
    Man matar dem väl bara till 10 Grader sen ska de inte ha mat, de går ju i dvala som guldfiskarna.
    Sen så får väl inte vattnet ledas ifrån dammen om man har guldfisk eller Koi, (risk för att de ska komma ut i naturen)
    hoppas att det är till lite hjälp. & i tid / Fred

    Kommentar

    • Isuxs
      • December 2005
      • 796

      #3
      Haha Kaffe och lite till tugg å sen sitta å glo ner på dom låter kul.. hehe. har filter stopp i utloppet så dom kommer ingenstans även när dom e yngel..
      Så dom borde alltså klara kyla då.?
      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
      180L Ghost / Black skalar
      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Koi kan latent bära på SVC (Spring Viremia of Carp) och KHV (Koi Herpes Virus) därför får inte en damm med Koi stå i förbindelse med annat vatten.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          Kan man ta in koi på vintern och ha den i ett "vanligt" kar eller måste dom gå i dvala?
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Att en Koi går i dvala är något som hittats på för att ha en ursäkt att låta Koien vara kvar i en damm under vintern.
            Jag och många med mig anser att Koi ska hållas över 12 grader pga. att deras immunförsvar är dåligt i lägre temp.
            Ska de vara i lägre temp så ska den vara stabil mellan 4-7 grader.

            Det bästa är att förvar Koien i en vinterförvaring. http://www.skoi.se/DS9992189E1B/bild...rf_rvaring.JPG
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Isuxs
              • December 2005
              • 796

              #7
              Ok då blir det bara vanlig karp som får simma i dammen...
              360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
              180L Ghost / Black skalar
              60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

              Kommentar

              Arbetssätt...