Koi bebis....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    Koi bebis....

    Hur vanligt är det att man lyckas få nya små koi individer i sin damm? Lätt svårt? Jag stannade och pratade med en av tjejerna på jobbet, och så kom vi in på akvarium (jag har yngel som behöver flytta snart ). Då berättade hon att när hon och hennes man skulle tömma dammen i höstas och ta in sina 2 koi och en guldfisk så låg det en liten rackare och sprattlade. Hon undra då om det va en guldfisk =)...nej sa jag för det har du ju bara en av och då blir de inga bebisar gjorda ( såvida dom inte kan få bebbar med koi förståss ????)... Hur stor chans har hon att det blir fler? Jag sa åt henne att ha lite bättre koll =) så kanske hon hinner rädda lite nästa gång.
    lev livet medans de är värt att levas
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det finns de som anser att Koi och Guldfisk kan leka och få yngel som inte är fertila.
    Jag har aldrig hört att det hänt trots att många har båda arterna i sin damm.
    Rommen och yngel brukar bli uppätna efter leken, det bästa är att ha lekgarn i dammen och sedan kläcka den i akvarium eller motsvarande, för att sedan ev. sätta tillbaka ynglen när när de blivit någon cm.
    Det förutsätter nästan att det finns växter som ynglen kan gömma sig i och inga "småkoi" i dammen, de stora brukar vara för sävliga för att fånga ett alert yngel.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • anna7607
      • November 2005
      • 1440

      #3
      Jo, jag sa åt henne att ta upp rommen och lägga det i akvariet om hon hann med och se. Jag har för mig att den inte ska ha luft kontakt...stämmer det???
      lev livet medans de är värt att levas

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Man får inte traska omkring med rommen allt för länge, när man flyttar den ska det vara i vatten.

        Problemet att kläcka rommen i ett akvarium är större delen av det första fodret samlas på botten, det blir möglig rom som måste bort och det blir höga värden av ammoniak och nitrit i vattnet utan filter varför det fodras dagliga vattenbyten.

        Det är vanligt att man underskattar mängden rom man kläcker och det kan kläckas tusentals yngel
        Jag brukar kläcka ca 5000 yngel och efter sortering så är det 50 st kvar året efter som då ska vara ca 20-25 cm och då upptäcker man att det sparats fel yngel.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #5
          jaha... hur sorterar man rätt...5000 firrar är kanske lite mycke att spara på =). Något särskilt som hon ska kolla efter?
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det är svårt att sortera Koi, det är inte många i Sverige som kan det.
            Man vet inte hur den kommer att bli som vuxen förrän den är ca 2 år.
            Odlare som odlar på en viss variant vet hur den varianten ska se ut som små.
            Jag har i år sparat Doitsu shiro bekko och några andra.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...