Erfarenhet av Microrasbora Kubotai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gjordavljus
    • August 2004
    • 212

    Erfarenhet av Microrasbora Kubotai

    Inhandlade 14st vackert gröna microrasbora kubotai till mitt 115L växtakvarium för en tid sedan. Det är tätt planterat med röd lotus, svärdsplantor, Monosolenium tenerum, Cryptocoryne beckettii osv... plus en del rötter. Akvariet är 55cm högt och jag har 2x20W lysrör. Ph ligger tyvärr runt 7 trots torv, eklöv och lätt tillförsel av co2. Temp 28C.

    Fiskarna ser ut att må bra men det vore ändå kul att höra om det är någon som vet mer om vilka förhållanden de föredrar. Är det någon som lyckats få dessa fiskar att leka? Dela med er av era erfarenheter...!

    En liten bild:
    Senast redigerad av gjordavljus; 10 February 2006, 07:51.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    #2
    Oj vad tunnsått med svar! Jag har själv funderat på kubotai, men blev lite betänksam när en av de fåtaliga trådarna om dem handlade om att de till synes oförklarligt tynade bort. Verkar dina må bra? Vad har du för temp?
    Peccator est aquarifex

    Kommentar

    • gjordavljus
      • August 2004
      • 212

      #3
      De verkar må bra, är pigga och hungriga. Otroligt vackra fiskar och det är ju sällsynt med gröna firrar. Eftersom de stimmar nära ytan så får de mycket ljus från lysrören och då lyser deras ryggar svagt neonblå.. assnyggt! De ser lite överdrivet blå ut på bilden men det är åt det hållet... Jag matar efter rekommendation från annan akvarist med Aquatic Nature torrfoder...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är ju rätt sällsynta fiskar som är alldeles nya i handeln - de första dök upp för ungefär ett år sen - så det är nog därför det inte pratas så mycket om dem.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • gjordavljus
          • August 2004
          • 212

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Det är ju rätt sällsynta fiskar som är alldeles nya i handeln - de första dök upp för ungefär ett år sen - så det är nog därför det inte pratas så mycket om dem.
          Jo, så är det nog. Hoppas att det ändå finns någon som har hunnit få lite erfarenheter att dela med sig.

          Jag hörde att Åled hade lyckats odla dessa... stämmer det?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

          Kommentar

          • Rambo
            • February 2004
            • 672

            #6
            Åleds har odlade kubutuer och jag har för mig att de är de själva som har odlat dem men jag är inte helt säker.
            Jag köpte ett gäng för några månader sedan till mitt lilla kar men de har undan för undan blivit allt färre kvar av dem. Jag har dock aldrig sett någon som har sett hängig ut och jag vet inte riktigt vad som går fel.
            575l Åleds
            80l JAD
            Tiffany - perser/norskskogskatt
            Lizton - renrasig Bengal

            Kommentar

            • gjordavljus
              • August 2004
              • 212

              #7
              Tog saken i egna händer och skickade ett mail till Åhled. Såhär svarade de:

              "När vi odlade denna fisk så hade vi ett mjukt vatten och omkring 6,5-7,0 i pH och en temperatur på omkring 26 grader. Vi odlade dom i något dämpad belysning och en varierad kost av fryst fiskfoder, röda mygglarver, svarta mygglarver, artemia och räkmix . Vi matade även regelbundet med levande nykläckt artemia."

              "Vill inte direkt säga att vi hade några större problem att få dom varken att leka eller att dra upp dom (dock skall tilläggas att dom som nykläcka yngel är väldigt små och kan inte äta nykläckt artemia utan vi tog fram ett eget specialfoder för vår egen uppfödning av dessa). Skulle tro att dom blir ca 2-3 år gamla och är könsmogna innan 1 års ålder."


              Stämmer detta med era erfarenheter??
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

              Kommentar

              • mmm
                • June 2004
                • 901

                #8
                Ursprungligen postat av gjordavljus
                "Vill inte direkt säga att vi hade några större problem att få dom varken att leka eller att dra upp dom (dock skall tilläggas att dom som nykläcka yngel är väldigt små och kan inte äta nykläckt artemia utan vi tog fram ett eget specialfoder för vår egen uppfödning av dessa)."
                Ja, jag har sett kubotai-yngel hos Åled och de är verkligen små. Det var knappt att jag såg dem fast de visade mig dem. Så du måste ha riktigt smått foder åt dem om du lyckas...
                /Mattias

                Kommentar

                • HåkanM
                  • April 2005
                  • 102

                  #9
                  Hur bra är de på att simma i stim?. Håller de ihop eller är de spridda lite hur som helst ?

                  Kommentar

                  • gjordavljus
                    • August 2004
                    • 212

                    #10
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Hur bra är de på att simma i stim?. Håller de ihop eller är de spridda lite hur som helst ?

                    Beror nog på hur många de är och vilka andra fiskar som finns i karet. Jag har 14st och de stimmar bra.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      #11
                      Jag har haft kubotai, både odlade och VF.
                      Min uppfattning var att de stimmade riktigt bra de första veckorna (Hade ca 40 st), men som många andra arter så gled de sakta ifrån varandra med tiden.
                      Jag hade även problem med att de dog. Inte alla på en gång, utan kanske en i veckan. Fisken blev först väldigt mager och började sedan få svårt att simma ordentligt, varefter den dog. Jag blev aldrig riktigt klok över varför de dog och ingen jag pratade med kunde ge mig ett vettigt svar.
                      När de väl "tog slut" så inhandlade jag istället rödmunstetror, och de har klarat sig allihopa.


                      Jag gjorde inga försök med att få kuboton till lek, men enligt vad jag hört skall det inte vara några problem. Det svåra är istället att föda upp dem. Eftersom ynglen är så förbannat små så kan de inte ta vanligt yngelfoder. Han som hade lyckats föda upp dem hade först misslyckats med ett par kullar och ville inte säga vad han hade utfodrat dem med.


                      Hoppas du lyckas bättre, det är en otroligt vacker fisk när den väl färgar ut.
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • gjordavljus
                        • August 2004
                        • 212

                        #12
                        Ursprungligen postat av Neptun
                        Det svåra är istället att föda upp dem. Eftersom ynglen är så förbannat små så kan de inte ta vanligt yngelfoder. Han som hade lyckats föda upp dem hade först misslyckats med ett par kullar och ville inte säga vad han hade utfodrat dem med.
                        Kan man inte lägga ett bananskal i vatten för att få lite "smådjur" som ynglen kan äta... eller Liquifry? Eller köra en räka i en mixer och droppa ner det "mjölkiga" vattnet?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

                        Kommentar

                        • Idanajad
                          • May 2005
                          • 465

                          #13
                          Hur går det med dina microrasboror?
                          Peccator est aquarifex

                          Kommentar

                          • ICEBOX
                            • April 2004
                            • 150

                            #14
                            Riktigt fina verkar de vara. Vad ligger priset på?
                            375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

                            Kommentar

                            • Lenita
                              • June 2003
                              • 850

                              #15
                              Jag har kubotaier också, och har haft dem i snart ett år. Köpte tio stycken. den första strök med redan när jag hällde ner dem i vattnet. En tigerbarb fick för sig att det var matdags... En strök med när jag flyttade senast och tre "försvann". De få jag har kvar är dock pigga och verkar livskraftiga. Ingen har gått bort sen flytten i januari.
                              Har ph ca 7, mjukt vatten kh ca 4, temperatur 28. De äter allt verkar det som och är riktiga matvrak.
                              Stimmar gör de bara när de blir skrämda av något annars simmar de omkring var för sig.
                              ____________________________________
                              Pax vobiscum!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...