Praktbotior, Ligister eller felbehandlade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheRobban
    • June 2005
    • 28

    Praktbotior, Ligister eller felbehandlade?

    Jag har i mitt 222l akvarium 3st praktbotior och 2 bengal botior, jag hade tänkt att ha fler men eftersom att praktbotiorna gör hål i växterna som om man hade skjutit med finkornigt hagel på dem och biter i fenorna på de andra fiskarna. Bengalbotiorna gör inte de andra särsklit mycket.

    Jag undrar om praktbotiorna brukar bete sig såhär? Behöver de vara flera?
    Just nu funderar jag på att byta bort dem mot 3 bengalbotior till. Akvariet är ganska tät planterat och de har förstört en roseafolia och är på gång att punktera bladen på min svärdsplanta, Microsorumarna lämnar de tydligen ifred.
    Jag har svårt att tro att det är min skäggmunsmal som gör detta och min tjej såg när praktbotiorna punkterade roseafolian.
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Jag vet inte vad roseafolia är för växt, men så mycket kan jag säga att man bör nog ha ganska så robusta växter när man har praktbotia. Det är lite "klumpiga" fiskar, som i sin iver efter mat kan riva upp både det ena och det andra... eller för den delen äta dom.
    Hål vet jag inte om de gör direkt, snarare demolerar de hela växten. Hål i växterna brukar vara snäckor/sniglar som gör. Praktbotior är väldigt förtjusta i att äta snäckor så det kanske är det du har sett?
    Jag har aldrig sett någon av mina botior bita andra fiskars fenor och tror nog att det är ganska ovanligt, men där får någon annan rätta mig om jag har fel.
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • TheRobban
      • June 2005
      • 28

      #3
      Det ser alltså ut som om bladet har så många hål det går att ha innan det faller sönder, och mina anubias och microsorum är inte direkt angripna. Det är i synnerhet en praktbotia som beter sig illa. Kan konstiga vattenvärden få fiskar att bete sig konstigt? En del fiskar gnider sig mot botten eller rötter, men jag kan inte se att de har några synliga skador eller fel.

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Kanske är hon vegetarian
        Nitrit får ofta fiskarna att klia sig, men det kan även finnas parasiter i vattnet som gör att de kliar sig. Praktbotior har inga fjäll på det sätt som andra fiskar har så de kan vara extra känsliga för vattenvärden. Ph- och kh-värdet skulle jag nog kolla. Vill du veta mer om praktbotior kan du kolla på loaches online.
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          "som om man hade skjutit med finkornigt hagel på dem"
          Det får mig direkt att tänka på Kaliumbrist (hos växten alltså)

          Kaliumbrist:


          Snäckor gör inte hål i bladen, dom äter alger och halvruttet "gegg" på botten.
          Att det ser ut som att botiorna äter på bladet kanske är för att dom äter snäckor/snäckrom som sitter där?
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • TheRobban
            • June 2005
            • 28

            #6
            Men det borde väl ta lite längre tid än en dag innan den är fullständigt punkterad i så fall, jag har lerkulor och tropicas växtgödning i borde inte det fördröja det i så fall?

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Som sagt, bara en tanke som slog mig. En bild på hur det ser ut hjälper för att ev utesluta kaliumbrist. Jämför med bilden jag länkade till.
              Lerkulorna hjälper nog inte kaliumbrist vad jag vet (innehåller mest järn ur gödnings synpunkt), däremot hjälper TMG.
              Enda kruxet är att TMG igentligen innehåller lite för lite kalium.
              Som sagt en bild på "skadorna" skulle hjälpa.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • TheRobban
                • June 2005
                • 28

                #8
                Det där var ju inte farligt det som du hade på bilden, men jag kan försöka lägga upp en bild. Men växten kan ju knappast inte hinna gå sönder på EN dag vid kaliumbrist?
                Men vad tror ni om botiorna? Jag har inte sett några snäckor i akvariet, ens när jag grävt

                Kommentar

                • PeterFag
                  • August 2005
                  • 200

                  #9
                  Mina praktbotior (4 st) beter sig inte på det sättet.
                  Möjligen "hugger" de halvhjärtat åt någon annan fisk då och då, men inte så allvarligt som det låter på din beskrivning.

                  OM de inte har snäckor i akvariet att äta, vad äter de?
                  Jag är lite inne på att det kanske är något i matväg de saknar.

                  Mina äter
                  1: sniglar.
                  2: Det flingfoder som sjukner till botten och fastnat på andra ställen.
                  3: Algtabletterna som mina ancistrusar får.
                  4: Gurka som jag då och då ger mina ancistrus.

                  Med detta så är mina runda om magen och simmar mest omkring och leker om de inte samlar sig i en grupp för att stirra ut ur akvariet. Oftast tittande och undrande över vad jag pysslar med.

                  Malar, specielt ancistrus (skäggmunsmal), älskar grönsaker. Och vissa växter uppfattar den som grönsak. Du kommer att ha mycket svårt att hålla dem borta från den växt de gillar. De tuggar den även om de får andra grönsaker.
                  Det är deras normala kostcirkel.
                  Senast redigerad av PeterFag; 11 October 2005, 09:30.

                  Kommentar

                  • TheRobban
                    • June 2005
                    • 28

                    #10
                    Jag har skäggmunsmal en hona och en hane, de är knappt aktiva på dan. Det är väl om de är på nätterna och äter upp växterna då, de är ju iofs nattaktiva. De får till mat tabletter flingor, ibland räkor och ärter. Botiorna äter utav allt detta, men det skulle väl va om skäggmunnen äter på allt och om den kanske är grinig och kan sarga fenor ibland. Den äter ju knappt aldrig mat man släpper ner för den är för skygg, tror jag ska komma genom rutan eller nåt.

                    Kommentar

                    • Babbett
                      • October 2003
                      • 337

                      #11
                      Hej, mina äter inte på växterna..
                      Dom får grönsaker ofta och känner sig kanske mätta på grönt?
                      Mvh. Ann E.

                      http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

                      Kommentar

                      Arbetssätt...