sewellia lineolata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RedmAn
    • September 2005
    • 21

    sewellia lineolata

    Har köpt denna malen med detta namn sewellia lineolata som är en mal skulle vilja ha lite information om den!

    Vad äter den?
    vad skall till för den skall trivas?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är ingen mal, det är en liten (mycket liten, faktiskt) karpsläkting, en strömgrönling.
    De vanligaste strömgrönlingarna man ser tillhör släktena Gastromyzon och Beaufortia (t.ex. "borneo pleco" som finns i zoopets artarkiv).
    Jag ha aldrig sett just Sewellia lineata i handeln, men det är inte otänkbart att den dykt upp. Helt klart en sällsynt fisk iaf.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • RedmAn
      • September 2005
      • 21

      #3
      Hej¨
      Har köpt den på Fredrikstadsakvarium i Norge
      Den ser ut att gilla att sitta på en sten där det är ganska strömt
      Ser nästan ut som en rocka..otroligt stilig fisk

      Kommentar

      • Paletten93
        • February 2006
        • 42

        #4
        jag har också en sewellia lineolata och den köpte jag på akvarielagret i Bromma. han som sålden den sa att den var vildfångad.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ja, den är helt säkert vildfångad.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • joni
            • November 2003
            • 147

            #6
            Jag har också nyligen köpt en Sewellia Lineolata (i Göteborg).
            Den är helläcker men skygg.

            /Johan
            /Johan
            http://joniaquascape.blogspot.com
            Min blogg

            Kommentar

            • Martin.M
              • March 2007
              • 117

              #7
              Verkar vara en väldig vanlig fisk numera, i princip alla akvarieaffärer verkar ha obegränsade antal.

              Jag är sååå sugen på att bryta min sydamerikanska biotop med ett par av dessa

              Vad jag inte riktigt fått fram är vad den käkar... äter den alger? Eller äter den standard fiskmat.
              Last.FM

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Hittade lite information om deras biotop http://www.loaches.com/articles/sewe...-our-aquariums
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Martin.M
                  • March 2007
                  • 117

                  #9
                  Tack för den länken! Då skippar jag dom så länge, får skaffa ett akvarium med rejält blås i sen så dom trivs bättre.
                  Last.FM

                  Kommentar

                  • GOONI
                    • October 2004
                    • 295

                    #10
                    själv har jag 5 stycken i mitt 375 liters, jag har även fått dem att leka, fast jag inte har någonstor pump. är det någon som vet hur många ägg dom lägger? har lyckats flytta över 10 små snabba rackare till ett 65 liters, många kanske har blivit mat.
                    Frågar man inte får man inget veta.

                    Kommentar

                    • Olivin
                      • July 2006
                      • 573

                      #11
                      Ursprungligen postat av GOONI
                      själv har jag 5 stycken i mitt 375 liters, jag har även fått dem att leka, fast jag inte har någonstor pump. är det någon som vet hur många ägg dom lägger? har lyckats flytta över 10 små snabba rackare till ett 65 liters, många kanske har blivit mat.
                      Grattis! Den ska tydligen vara svår att odla, iallafall är inte mycket känt om deras lekbeteende osv. Eller om hur många yngel de får. Beskriv gärna hur ditt akvarium ser ut och om du såg något av parningen mm.
                      Medlem i VAAF www.vaaf.se

                      Kommentar

                      • GOONI
                        • October 2004
                        • 295

                        #12
                        någon lek har jag inte sett, men den lite större (hanen tror jag) brukar simma runt den lite mindre (hona tror jag) och lägger sig lite försiktigt ovanpå sedan runt igen.vet ej om det är själva leken. ibland är "honan" lugn och stannar kvar, men oftast sticker hon där ifrån. som bottenmaterial har jag engelsk sjösten, en stor rot mitt i karet en halv stor i det lugna hörnet och en plast (snyft) rot i det strömande hörnet (utvändigt filter). på den strömmande sidan har jag även fyra halv stora stenar som bildar en lite grotta. plus lite växter här och där.[LITE SVÅRT ATT FÖRKLARA]
                        Frågar man inte får man inget veta.

                        Kommentar

                        • GOONI
                          • October 2004
                          • 295

                          #13
                          är det någon som vet hur man ser skillnad mellan könen??
                          Frågar man inte får man inget veta.

                          Kommentar

                          • Olivin
                            • July 2006
                            • 573

                            #14
                            Ursprungligen postat av GOONI
                            är det någon som vet hur man ser skillnad mellan könen??
                            På den här sidan på engelska finns det en bra beskrivning plus bilder på hona/hane (samma sajt som Guy länkade till ovan i tråden):

                            Medlem i VAAF www.vaaf.se

                            Kommentar

                            • GOONI
                              • October 2004
                              • 295

                              #15
                              ok tackar. bra sida, det är så det är så dom klänger på varandra.
                              Frågar man inte får man inget veta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...