Praktbotia, Akvariestorlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Praktbotia, Akvariestorlek

    Hej!

    Tänte köpa mig ett akvarium med måtten 150x50x50 (375 liter) Gillar praktbotia skarpt. Men funkar de att ha i ett så litet akvarium? vill ju inte bara ha en vill ha en 5-6 eller något. Enligt artbeskrivningen här på sidan räcker 120 cm och 250 liter. Känns litet. Vad säger ni?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    #2
    I ett sånt akvarie kommer dom säkert trivas jättebra. Mina Praktbotior (17st) har jag haft i ett sånt innan jag köpte nytt akvarie..

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #3
      Ok, men du hade de ensamma då? Och de ska ju bli vuxna där. De blir ändå 30 cm. Och som Kjell F skrev att om man har förlitet akvarium så får man ju missväxta fiskar. Ska inte ha dem ensamma. Vill även ha scalarer mm. Kanske ska ta en mindra som Pakistanbotian? Inte lika vacker men. A va fan jag vet inte
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Det lär nog funka bra med 5-6st i din 375:a ska du se.
        Det vore förbaskat synd och byta till Pakistanboita eller någon annan botia då Praktboiterna är hur coola som helst!
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          funderar starkt på ett 375L kar med praktbotia och silverhaj själv-
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Paula&Jimmy
            • April 2005
            • 397

            #6
            Det är ingen större fara att blanda med skalarer m.m. eftersom praktbotia håller sig mest på botten.. så tänk mer på vilka andra fiskar du vill ha i den höjden.
            Praktbotia är klart en av de coolaste fiskarna jag har haft!!! Helt underbara små varelser (små är dom ju i början).
            Jag har haft mina två ett halvår och dom har bara växt några mm. Så dom växer inte så snabbt.
            //P
            Proffsiga amatörer (...?)


            Paulas zoon

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              När vi endå är inne på det där med att växa.
              Jag har 6st varav 2st har växt så det knakar (10cm). Medans de andra 4 bara har blivit kanske 5mm större (5cm).
              Nån som har en bra teori angående hur man får sina Praktbotier att växa?
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • Faltaren
                • July 2005
                • 1453

                #8
                Oki gött, då får man inhandla såna sen då. Inte köpt karet än. Måste bli av med mitt enorma terrarium först. Tänkte ha någon art av apistogramma, men kanske inte funkar med botiorna? Scalarer och tetror blir det iaf. Klassikerna är bäst av en anledning

                Var förresten på Universeum igår, jävlar vilka fiskar de har. Tog bilder på diskuskaret och även malarna, arowanerna mm. Plectostomusen jag fick på bild är så jävla stor Minst 50 (vilket är max längden, men denna var nog större)
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  #9
                  Jävligt nice storlekt på ditt kar förresten Torstensson. Var köpte du det? Pris? Måste varit ett jävla as att få in.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • Torstensson
                    • June 2002
                    • 1964

                    #10
                    Det tar många år innan Praktbotiorna är uppåt 30cm, så ett 375 lär räcka till många.
                    Ett sätt att få dom att växa är mycket mat, mata ofta och byta vatten oftare.. Men om fiskarna mår bra av det är en annan sak!

                    Jag har mina ihop med Silverhajar, Siamesiska algätare, en del L-malar och en Arowana.

                    TastY, prova att utesluta ETT av dina ord så ser dina inlägg betydligt trevligare ut...

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      #11
                      Misstänker du menar J*vlar. Satt och läste nu, blev ett par gånger. Point taken!
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • Torstensson
                        • June 2002
                        • 1964

                        #12
                        Mitt stora akvarie är ett Åleds, 1400 liter, DYRT, men värt varje krona!

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          haha praktbotior har gott om tid å växa på då dom blir uppåt 22år.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Tastyfish
                            • February 2005
                            • 1761

                            #14
                            Ursprungligen postat av Torstensson
                            Mitt stora akvarie är ett Åleds, 1400 liter, DYRT, men värt varje krona!
                            fin fisk du hadde på sista bilden på ditt 1400! (menar då på din sida)
                            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                            Måste skaffa mig fler djur!

                            Kommentar

                            • Torstensson
                              • June 2002
                              • 1964

                              #15
                              Du menar "tösabiten"??

                              Fast då nu mina fiskar har gott om svängrum och äter som besatta kan jag inte påstå att dom skjuter iväg i storlek, inte ens min Arowana. Vissa försöker göra gällande att man måste ha ett jättekar på direkten till sina fiskar, att dom växer hur-fort-som-helst, men det lyser här med sin frånvaro.

                              Oavsett vilket så skulle det förvåna mig oerhört om du inte skulle kunna ha ett stim Praktbotior i din 375:a, å då menar jag inte en 5-6 stycken utan ett STIM! Här blev det inte riktigt kul förrens det blev över 10st, och alla behöver ju inte va i samma storlek. När man ser den "minsta" av mina (5-6cm) fightas med den största (nästan 20cm) om maten ser det helt klart häftigt ut. Hade det varit Ciklider hade säkert dom mindre varit uppätna för länge sedan...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...