matning av GF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angelica2220
    • October 2004
    • 110

    matning av GF

    Har aldrig fattat hur mycket man ska mata guldfiskar, läste en tråd om att man ska mata dem med "en munfull" med mat? men om jag skulle låta dem proppa munnen full så skulle de få i sig lika mycket som jag matar på en dag???
    Jag försöker mata dem lite men ofta.. Har hört att det ska vara bättre för deras magar. Så om jag låter dem proppa munnen full, så kan jag väl inte mata dem lika ofta som jag gör nu eller ska jag fortsätta att mata dem lite men ofta??
    Hoppas att någon förstår vad jag menar Tacksam för svar!!
    "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly
  • Sulan
    • October 2003
    • 105

    #2
    Hejsan!!Jag matar mina guldfiskar morgon o kväll, släng i lite så det äter upp det på en liten stund tar högst 1/2 min för mina. Avnäder avlånga pellets o ger ca. 2 st till vatje fisk räknar jag men sen tar någon större mer o någon mindre fisk lite mindre. Har tidigare matat dem för mycket så någon fick åka till fiskhimmeln :o(. Har hört att man aldrig kan mata en guldfisk för lite, bara för mycket. Så hellre lite för lite än lite för mycket.

    Lycka till me matandet!!!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Det här svaret tycker du nog är "överkurs" men kan vara bra att veta.

      Det beror på hur mycket vatten fisken har, vilket filter du har, hur gammal den är, hur gammal du vill den ska bli, hur mycket protein det är i fodret, hur stor du vill den ska bli, vilken temp vattnet är.
      Vill du den ska bli stor och gammal då ska du ge den foder som motsvarar 5 % av fisken vikt det första året och sedan 2 % av fiskens vikt.
      Temp 23-25 grader.
      Fodringen för tillväxt ska fördelas på flera gånger under dagen.
      Tillväxter blir bättre om fisken få mer foder men då finns risk för att den får problem med levern.
      Hur fisken tillgodogör sig proteinet i fodret beror på vattentempen.
      Varje gram foder den äter gör att det blir ca 0,02 gram ammonium över gälarna om fodret håller 35-45 % protein.
      Av 1g protein bildas 0,708 mg nitrat.

      Min Guldfisk ( 6 år ) var våren 03. 43 cm och den har inte växt mycket sedan till en viss del beroende på de kalla somrar vi haft.
      En Guldfisk, Slöjstjärt, Koi, kan bli stora beroende på gener, foder och om de har optimala förhållanden.

      Nja det var nog inget bra svar på din fråga.
      Lite och ofta, eller morgon och kväll brukar vara bra, äter den inte upp maten på en gång, då är vattenkvaliten dålig, eller fisken sjuk.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • angelica2220
        • October 2004
        • 110

        #4
        Har aldrig haft problem med att de inte har ätit då fortsätter jag att mata dem som jag gör nu, det är nog det som stämmer in mest på det du skriver Kramfors
        Har ingen koll på hur gammla de är för de kommer från min pappas damm hemma och är andra eller tredje kullen av hans stora guldfiskar så det är kanske lite svårt att räkna ut antal gram mat...
        Va och kollade på min burk med Koi pellets och såg att det innehöll 33% "rå protein", är det för lite eller är det bra?

        Har gått och funderat på det där med "munfull" och om jag skulle mata mina stora guldfiskar enligt det, säg tre gånger om dagen så skulle de säkert få i sig tre gånger så mycket mat... vilket de säkert skulle tycka om
        Har lärt dem att ta maten ur handen så nu så "anfaller" de mina händer så fort jag sticker ner dem i akvariet de verkar knappt intresserade av maten om det inte kommer från mina händer
        "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

        Kommentar

        • angelica2220
          • October 2004
          • 110

          #5
          Ursprungligen postat av Sulan
          släng i lite så det äter upp det på en liten stund tar högst 1/2 min för mina.
          mina äter upp allt direkt, det är inte kvar någonting efter 5 sek...
          "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            De kan bara tillgodogöra sig en del av maten om de får för mycket på en gång och det förorenar bara vattnet.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #7
              En bra sak, om du är osäker på kvantiteten, är en bantningsdag per vecka. Det mår fiskarna absolut inte dåligt av, tvärtom är det bra för dem att då och då vara helt utan mat i ett dygn per vecka. Tänk på att guldfiskar instinktivt är utformade att äta så mycket de bara någonsin kan eftersom de i naturen inte vet när de får en måltid härnäst, därav frossar de så fort det ges en möjlighet och därför blir det så fel när en nybörjare ger sina fiskar mat ofta och mycket.

              Så, mycket sparsam matning en eller högst två gånger per dag och en bantningsdag per vecka (kan med fördel placeras samma dag som du byter vatten vilket du ju också bör göra en gång i veckan).

              Högaktningsfullt
              Gud bevare Tsaren

              Kommentar

              Arbetssätt...