vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna H
    • February 2005
    • 14

    vita prick?

    Jag har en slöjstjärt som jag har haft i ca 3 år. För en tid sedan blev jag rädd att hon hade svamp eller möjligtvis vita prick. I akvariebutiken rådde de mig att först behandla för svamp och se om hon blev bättre. Jag behandlade med Fungi Stop och höjde temperaturen till 26 grader. Ingen mat på 3 dagar. Efter fem dagar gjorde jag ett vattenbyte (1/3). Sänkte temperaturen till 22 grader.
    Nu har det gått ca 2 veckor efter behandligens slut. Fisken är pigg och simmar aktivt runt och har god (!) aptit. Men har fortfarande små prickar - som blåsor, eller små knutor - på fenorna. På slöjorna under kroppen sitter de liksom i rad, 5-6 st. efter varandra, längs med kanten. På ena bakslöjan är de fler och mer utspridda, fast liksom "inuti" slöjan. De är inte direkt vita. Har mer samma färg som fisken (röd) fast lite blekare. De ökar inte lavinartat men har blivit något fler(akvarieförsäljaren sa att vita prick fördubblas per dygn?)
    Fisken har tidigare haft fenröta.
    Jag har inget salt i vattnet.
    Någon som vet vad det kan vara. Bör jag behandla för vita prick?
    Hur länge kan en fisk leva med vita prick? Kanske svårt att svara på...

    Hoppas någon kan ge mig tips.
    Anna
  • martal
    • May 2004
    • 618

    #2
    Hej Anna H
    Jag tror inte du har vita prick.Har haft liknande prickar på en av slöjstjärtarna flera gånger.
    Tror att det är könsmognad(slöjstjärt brukar få "vårtor på gälllocken).
    Vid ett av tillfällena fick den också prickar på ryggfena och stjärtfena.
    Hade nogrann kontroll och dom försvann av sig själv.
    MVH marta
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

    Kommentar

    • Anna H
      • February 2005
      • 14

      #3
      Låter toppen tycker jag.
      Jag håller koll.

      Anna

      Kommentar

      Arbetssätt...