Liten Kardinalfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnneC
    • March 2005
    • 2

    Liten Kardinalfisk

    Hej!
    Jag har precis fått igång mitt 63-litersakvarium. Jag har köpt 10 små Kardinalfiskar och undrar nu vilka fiskar som passar tillsammans med dem? Jag har funderat lite på någon typ av tetra (exempelvis kolglödstetra), men de får ju inte bli för många heller eftersom akvariet är så pass litet. De får inte heller vara alltför svåra då det är 20 år sedan jag hade akvarium sist... Max 10 fiskar till?
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Vad jag har för erfarenhet av Kardinalerna är att de håller sig ganska långt ner i akvariet. Så, lite tetror som håller sig lite högre upp skulle nog inte vara fel. Tror att rosentetra är en av dem.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Iris A
      • October 2004
      • 158

      #3
      Min erfarenhet av rosentetra är att de tvärtom håller sig nere vid botten och ibland i mitten av karet. När de är små simmar de runt i hela akvariet men ju äldre de blir, ju mer håller de sig kring botten/mitten.

      Mitt förslag är antingen några guppys (lättskötta, tåliga, snygg färgklick vid ytan). Om du vill ha något "ovanligare" så håller sig silvertippstetror och vinkeltetror vid ytan. Båda sorterna är livliga och lite tuffa, så du kan nöja dig med 5 st för att inte få för mkt fisk i akvariet.

      Lycka till!/Iris

      Kommentar

      • Paula81
        • March 2005
        • 59

        #4
        Jag har ett kar på 60 liter.. där i har jag just nu 10 paletter, (ej fullvuxna) och 3 marmorgurami (fullvuxna) och 2 segelfenspleco (malar).. Det är inte för trångt för dom!! Men när mina paletter blir fullvuxna så måste jag flytta dom till ett större kar.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          vinkeltetra är en stim fisk och rekommenderas att hållas i stim om 10st.

          kardinal tetra är en fisk jag haft vid 2 olika tillfällen och funkat ok vid båda tillfällena.
          dom verkar trivas trots att dom bara är 6st.

          ibland stim ibland överallt.
          håller sej mest i mitten av karet.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Iris A
            • October 2004
            • 158

            #6
            Det är ju redan 10 kardinaler i akvariet. Vad jag förstår söker Anne efter någon mer fisk att fylla ut lite med. Dels stimmar kardinalerna bättre om de har sällskap (undantaget verkar vara stora stim i öppna kar med lite växtlighet - då simmar de fram och tillbaka i stim).

            Anne, du kan välja rosentetror om du har växtlighet som går upp till ytan. Kardinaler fyller ofta ut det utrymme växterna ger. Finns det växter ända upp så följer kardinalerna med. De verkar tryggare med lite grönt att gömma sig i. Annars håller jag kvar vid mina tips. Visst bör man ha vinkeltetror i stim om c:a 10, men det gäller de flesta (alla?) stimfiskar. De stimfiskar som inte är så ömtåliga av sig (bilbukar är tex för skygga, små stimmisar i sällskap av stora fiskar likaså) men de lite robustare tetrorna brukar klara sig fint även i mindre stim (alltså i grupp om fem eller fler).

            Dvärgguramis brukar också hålla sig uppe vid mitten/ytan, om du har neutralt vatten så fungerar de bra ihop med kardinalerna. Var bara noga med vattenbyten så de inte blir sjuka.

            Lyckatill!
            Iris

            Kommentar

            • Magnuz
              • February 2005
              • 292

              #7
              Det var väl kardinalfiskar hon hade och inte kardinaltetra?

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Magnuz
                Det var väl kardinalfiskar hon hade och inte kardinaltetra?
                de har du rätt i.

                kan rekommendera amano räka som alg ätare.
                har en går runt i akvariet och äter.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...