klämma in en slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FundiX
    • September 2003
    • 14

    #16
    Ursprungligen skickat av laxxxen
    Angående längd av akvarium.

    Hur stort akvariumet måste vara beror väl på hur stora fiskarna är?
    Tycker snarare det beror på hur stora fiskarna KAN bli, då en 5cm slöjstjärt inte är fullvuxen.
    -:Malawi biotop:-
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=217826
    http://hem.bredband.net/jorfun/index.html

    Kommentar

    • mattias89
      • December 2003
      • 316

      #17
      Nä d e den inte men om man köper ett stort när den behöver ett stort så e d ju ok... självklart är det BÄTTRE att börja med ett stort från början.
      Mvh Mattias Nordfeldt

      Kommentar

      • Servant
        • December 2004
        • 315

        #18
        z_lawer: inte svärdbärare, och tror inte kampfisk heller, direkt man har stora fenor med i leken så äre körtt.
        finns det någon annan liknande fisk, som lyser upp akvariumet?
        jag har svart bakgrund, mörkblå gurami, gråvita guppies, svarta malar och svartvita rosentetror.
        någon som simmar i mitten, mina gurami och guppy är mest högt uppe,
        mina tetror och malar är ju nere. vill ha något typ rött, gult, grönt som är i mitten. förslag? inte platy.
        t

        Kommentar

        • Gud bevare Tsaren
          • April 2004
          • 276

          #19
          Instämmer med ett antal föregående talare. 250L rekommendationen är en väldigt långsiktig och kanske litet onödig. Mindre guldfiskar kan med fördel hållas i akvarier ner till ungefär 100L.

          Cheers

          /Gud bevare Tsaren och Hans familj

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #20
            Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren
            Instämmer med ett antal föregående talare. 250L rekommendationen är en väldigt långsiktig och kanske litet onödig. Mindre guldfiskar kan med fördel hållas i akvarier ner till ungefär 100L.

            Cheers

            /Gud bevare Tsaren och Hans familj
            Vilket "bara" lämnar problemet med tempratur, hastigheten dom växer i och viljan att skaffa ett större kar (och kunskapen när det händer)
            Själv så skulle jag tittat närmare på exempelvis mollys eller svärdbärare.
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • jolon
              • December 2002
              • 1075

              #21
              Bör tillägas att min kunskap om slöjstjärtar är lika med noll i egna kar, men den kunskap man kan läsa sig till är inte att förakta.
              My internet should be readonly.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Det är inte bra att blanda Slöjstjärt med tropiska fiskar bla därför att de äter tex guppy och andra små fiskat, men det går.
                Slöjstjärt kan gå i en temp av 12-25 grader, den s*itar inte ner så mycket om man fodrar den lite 4-2 gånger om dagen, det tar ca 2 tim för fodret att passera tarmen.
                En Slöjstjärt tillväxt hämmas av svalt/s*itigt vatten och små akvarium, den blir inte heller så gammal som vid optimala förhållanden ca 10-20 år utan dess livslängd förkortas avsevärt av dålig vattenkvalité som blir följden av liten vattenmängd.
                Slöjstjärten är ingen lämplig dammfisk då den är känsligare än Guldfisk och Koi.
                En Slöjstjärt/Guldfisk/Koi behöver ett dubbelt eller mer så stort filter pga att den ofta får för mycket foder som passerar tarmen utan att fisken har tillgodogjort sig fodret.
                Ca 70 % av ammoniumet avger Slöjstjärten via gälarna därför bör pH ligga mellan 7-7,4 för att undvika höga värden av ammoniak.
                Om man vill ha en mer tålig fisk ska man välja någon av Guldfiskvarianterna tex Shubunkin (Calico), Red & White Comet, Sarasa Comet, Common.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Servant
                  • December 2004
                  • 315

                  #23
                  molly och platy och svärdbärare är så ovanliga.
                  finns det inga som är konstigt opopulära, och som är röda, gröna, gula eller nåt.
                  t

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #24
                    Mollys eller Svärdbärare är "fjutt" fiskar, fördelen med Slöjstjärten är att de har "personlighet".
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #25
                      Det finns ju snälla, färglada små barber som kan liva upp mellanskiktet, tänker på kopparbarber, guldbarber (som dock blir lite större), praktbarber m fl. Många barber kan uppfattas som lite stressiga, rastlösa och därmed också fenbitande. Alla är dock inte det. Jag har rundbandade barber som är jättetrevlig i akvariet. De är inte stressiga men ganska aktiva och de är inte fenbitare. Har dem med dvärggurami, honungsgurami, kampfisk och påfågelgobi som vill ha lite lugn och ro och det har gått bra hittills (några månader).

                      Kolla läget med barber, de är faktiskt inte fel!

                      GOTT NYTT ÅR!!
                      Maria
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #26
                        Har du inte tittat på tetror? Där finns ju hur mycket som helst i olika storlek och olika färg. Väldigt många av dom håller till i mellanskiktet i karet också.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Servant
                          • December 2004
                          • 315

                          #27
                          sonja: jag har 8 rosentetror, men dom är mest närmast botten och stryker omkring. jag vill ha någon som är mycket i mitten och översta och som är lite vid rutan och som visar sig mycket.

                          lenmar: jag tänkte på purpurhuvudsbarber, fast i min akvariebok står det att dom är på botten också. samma med kopparbarb.
                          fast dom kanske är framme mycket vid rutan och visar sig mycket ändå?(som jag vill) rundbandade med?

                          jag tänkte på danio, dom är mycket vid mellersta och ytan fast dom är bara blå och gråa.
                          kardinalfisken, har någon haft den? den ska vara i mellersta till översta. och den är lite färgglad.
                          t

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #28
                            ett stim jättedanios skulle nog vara fint. de är grymt fina och livliga (tänk bara på att alla hål måste vara övertäckta då den hoppar...)
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • Servant
                              • December 2004
                              • 315

                              #29
                              dom blir ju blå.
                              jag har bara mörka färger så jag vill nog inte ha en till.
                              t

                              Kommentar

                              • Servant
                                • December 2004
                                • 315

                                #30
                                fast ändå, den passar nog när jag tänker efter.
                                om den hade varit mindre och lite mer färgglad hade den varit perfekt.
                                jag vill ha något mindre och med färgglatt.
                                t

                                Kommentar

                                Arbetssätt...